Hur tolkas träckproven?

tgd

Trådstartare
När man fått svar från träckproven, HUR tolkas dom och NÄR är det lämpligt att vidta åtgärder? Hur många ägg per gram träck kan man ha och det ändå räknas som "inget"?
 
Det finns riktmärken på svaret (om du anlitar Vidilab i alla fall, vet ej hur det är med SVA) vad som är "lite", "måttligt" och "mycket". Hojta här så hjälper vi till!

NU är det dock ingen mening att göra träckprov, vänta tills en stund innan det är dax för första avmaskningen.
 
Det finns riktmärken på svaret (om du anlitar Vidilab i alla fall, vet ej hur det är med SVA) vad som är "lite", "måttligt" och "mycket". Hojta här så hjälper vi till!

NU är det dock ingen mening att göra träckprov, vänta tills en stund innan det är dax för första avmaskningen.
 
Som ovanstående sagt så finns det info på beskedet,
MEN - tänk på att träckprov inte ger någon information om styngflugeangrepp.

Nu i höstas fick jag resultatet att mina hästar knappt hade ägg alls i träcken (blodmask och spolmask) men när jag maskade av i alla fall så kom det ut massor med styngflugelarver :eek: och de kan du ju aldrig få besked om i ett träckprov.

Jag tillhör dem som maskar av regelbundet i alla fall, oavsett vad träckprovet säger. (Nu kommer Magdalena att hojta, eller ...? ;))
Fast sedan får man ju kanske ha lite koll på preparatval och låta bli att tratta i hästarna maskmedel i tid och otid, för det vinner ingen annan än läkemedelsbolaget på ...
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 302
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kan man ta träckprov nu, eller är det för sent? Tänker att det ju är onödigt att lägga pengar på det om det ändå inte visar nåt för att...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Madick
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
949
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 629
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp