Hur träna denna häst? Bärighet!

videnlis

Trådstartare
Jag tar gjärna emot tips.
Min häst är idag 16 år. I tiderna bara inriden, inte skolad. Hon är en underbar terränghäst, men på ridplan märks alla problemen.
Hon har väldigt dålig bärighet och balans. Jag är dessutom en inte så skicklig ryttare, skall börja ta lektioner med henne bara jag fått plats i stallet vi köar till.
Men hur kan jag själv träna upp bärighet och balans?
Volter är väldigt jobbigt då hon kastar sej inåt. Trav och galopp på ridplan är svårt av samma orsak. Tölt går bättre.
finns det någon övning som är bra för just detta? Hon är har lite bättre balans i vänster varv.
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

Jag skulle börja med att träna på att ha kontakt på yttersidan på volt i skritt. Rid på en stor volt, ha mer kontakt på ytter tygel än inner, böj hästen med inner skänkel och håll kvar på voltspåret med hjälp av ytter tygel, och ytter skänkel. Innertygeln skall kunna hänga i princip lös.

Svårt för din koordination i början, men kommer att hjälpa hästen massor. När detta sitter kommer du att märka stor skillnad. Tänk också på att du inte skall "vika dig" i sidan eller luta dig åt något håll.

Om du inte "ramar in/stöttar" med ytterhjälperna finns det ingenting som förklarar för hästen exakt vart den skall gå, och den kommer att "välta" runt på volten, och förmodligen gå fortare och fortare.

Jag rekommenderar Sally Swifts böcker om centrerad ridning, de beskriver detta tydligt i ord och bild, och det är en av de viktigaste grundstenarna jag lärt mig om ridning. Alltså att det är YTTERHJÄLPERNA som man använder på en volt snarare än inner.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

tack för ett bra svar!:)
jag läste i en tidning det motsatta, att hålla yttertygeln lös..?( På fyrkantsspåret) och jag tycker det funkade. Inte var det ju bra, men bättre.
Jag skall prova dina tips nästa gång , intressant att se hur/om det hjälper!
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

Aldrig någonsin släppa ytter, det är där kontakten med hästen ska vara. Inner Visar vägen, ställer mm
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

månne jag missförstått då?
jag tycker precis det stod att yttertygel skulle hållas lös för att hästen inte skulle falla innåt.
måste försöka hitta tidningen..
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

Innerskänkeln stöttar upp och ser till att hästen inte välter inåt.
Yttertygeln sitter bärigheten i.
Vad du än gör, vilken övning du än gör, så är kontakten med hästen på yttertygeln (krasst sett! Visst finns det undantag! )
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

Jag tycker sånt här är otroligt svårt att diskutera över internet när man i själva verket inte vet exakt vart du och din häst ligger någonstans (även om du beskriver det).Tycker du skall hålla dig till lektioner precis som du skrev. :d Där kommer du få en hel del tips som du kommer få med dig på vägen och då kommer du garanterat se solklart på hur du skall gå tillväga. Både med dig själv och hästen.
 
Sv: Hur träna denna häst? Bärighet!

tack för era svar. Har provat detta med yttertygel och i det bättre varvet gick det förhållandevis bra (även om det påriktigt var dåligt, men för vidja rätt så bra) skall fortsätta träningarna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 575
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 407
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 510
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp