Hur tränar man bort rädsla?

gunhild

Trådstartare
Har en stor hund blandras med bla amstaff, schäffer och rottis. Han är en väldigt snäll och social hund förutom på en punkt. När vi träffar nya människor som vill hälsa blir han livrädd och göömer sig bakom matte. Börjar "främlingen" då prata och försöka lugna honom kan han morra och skälla. Ffa om man tittar honom i ögonen och försöker klappa honom. Om man ignorerar honom honom, inte tittar eller pratar med honom (så som Cesar lär ut) så är det inga problem. Efter en liten stund så är han sitt vanliga mysiga jag igen men hälsar man fel så är man inte förlåten så enkelt.

Finns folk som han träffat jätte många gånger men som hälsat på fel sätt och han är fortfarande rädd. Är ju inget problem så länge folk lyssnar och gör som jag säger men alltför många ska locka och pocka på honom och vägrar lyssna (de vet ju hur man gör). Jag vill ju gärna träna bort denna rädsla dels för att han ska slippa vara rädd men också för att rädsla i värsta fall kan bli aggresivitet. Risken finns ju att t ex ett barn kastar sig runt halsen på honom och då vet jag inte vad han gör om han blir riktigt rädd. Bra tips på träning? Ska försöka hitta en bra instruktör till våren (har av olika anledningar inte haft möjlighet innan) men kan ju vara bra att träna redan nu. Kan tillägga att han är 1 år, omplacerings hund som jag köpte när han var 6 månader.
 
Sv: Hur tränar man bort rädsla?

Med en sån hund gäller det att tuffa till sig själv. Alldeles oavsett om folk "vet hur man gör" så får du säga åt dem, och lyssnar de inte får du at undan hunden. Du vet ju hur hunden reagerar. Jag har vart i samma sits själv, min hund är ingen hjälte, eller var inte som unghund iallafall. De som tvingade sig på för att jag inte kunde säga ifrån gillar hon fortfarande inte.
Min hund visade jag tydligt vad jag ville att hon skulle göra, i hennes fall "Gå och lägg dig." När hon har lagt sig får ingen gå efter och absolut inget klapp. Kommer det någon hon inte vill hälsa på på jobbet idag, då går hon och lägger sig.
Nu är hon två och ett halvt, och vill hälsa på eget bevåg då och då, ignorerar de flesta, och "går och lägger sig" en gång på hundra ungefär när det kommer någon kund hon upplever som konstig.
 
Sv: Hur tränar man bort rädsla?

Varför ska han acceptera att folk hälsar på honom? Visst inte bra om något barn slänger sej om halsen på honom men det är din uppgift att se till att han inte blir attackerad.

Min lilla gillar inte människor o jag tvingar henne inte heller att hälsa. Vill hon hälsa så går hon fram självmant. Men om någon frågar om dom får hälsa på henne säger jag -NEJ vill hon hälsa så gör hon det själv. Folk tycker faktiskt att man är lite lustig men då berättar jag att hon helt enkelt inte gillar främmande folk.

Alla hundar är inte sociala o att tvinga dom att hälsa tror jag bara blir värre.
 
Sv: Hur tränar man bort rädsla?

Kan bara hålla med tidigare skribenter!

Hundar som inte vill hälsa skall man inte sätta i en situation där de "måste" hälsa. Det fyller liksom ingen funktion :)

Mina hundar älskar inte allt och alla! Min äldsta skulle garanterat "äta upp" den person - barn eller vuxen - som försökte krama henne!! ;)
Så jag sätter aldrig henne - eller de andra - i en sits där de själva måste bemöta/avvisa främmande, närgågna människor.

Så mitt konkreta råd blir att DU börjar sätta upp tydligare gränserna för både din hund och alla dem du möter så att ditt agerande alltid blir det samma - så hunden slipper "fundera" på vad som gäller.

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 837
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp