Hur "tränar" ni era valpar?

J

J3O

Lyckan är gjort och vi har valp som nu är 11 ½ veckor gammal.
Han är jätte duktig och är nästan :angel: rumsren fast vi bara haft honom 1 ½ vecka och har redan lärt sig sitt namn. Och han säger t.o.m till när han vill gå ut och kissa och bajsa. Han kan oxå "fy", "bra", "duktig" och "HIT" ibland :D

Nu till min fråga.. Ni som har valp.. Hur mycket tränar ni era? Vad tränar ni? Om ni inte tränar, varför inte det? Vid vilken tid tycker ni att man ska börja träna vad?


Trött efter att vara en teorist
IMG_0287.jpg


Jag med Hulliganen
IMG_0401.jpg
 
Sv: Hur "tränar" ni era valpar?

Vi började tidigt med "kom", "sitt", "ligg", "varsågod" samt ensamträning. "Sitt" och "varsågod" kunde han prickfritt vid tio veckor.

Nu är han snart åtta månader och jag tränar med klicker, går på bruksklubb och ställer ut. Han har testat på sök en gång och kommer att testa spår i april-maj. Han går fot, drar inte i kopplet och är i princip att betrakta som rumsren (ca. en kissolycka inomhus per vecka). Han kan utan problem vara ensam i fyra-fem timmar, i nödfall ännu mer.
 
Sv: Hur "tränar" ni era valpar?

Började hemma tidigt med sitt, ligg, hit, varsågod och ensamträning..

På valkursen vi har gått nu så har få även tränat på sidan, kom (dvs kom närmare om han är borta o springer), Gå fint, stanna kvar (olika svårighetsgrad)..

Han kan i dagens läge: sitt, stanna kvar, sidan (fungerar lite som hit), varsågod och att vara ensam utan problem.

Han blir 5 månader imorgon:love:


Han är även rumsren, hädner dock någon olycka då och då när bästa kompisen kommer. Då blir han så glad och busar så mycket att det är svårt att hålla tätt;)
 
Sv: Hur "tränar" ni era valpar?

Jag tycker att stanna är ett bra ord att träna in. Det kan förhindra olyckor om du har tur och ofta är det lättare att stanna hunden först än att be den komma direkt, åtminstone våra små busfrön... ;)

Jag tränade dels in det ute på promenad, stannade själv någon sekund och sa stanna. Bröt kommandot med varsågod och så gick vi vidare. Om och om igen, men bara smått så hunden inte tröttnar - din är ju fortfarande så liten.
De är klippska de små liven, de fattar snabbt vad som gäller om man är konsekvent.
När vi hade gjort det ett par gånger ute började jag träna inne i ostörd miljö utan koppel. Först bara på någon meters avstånd när hunden var på väg mot mig och senare längre. Ett handtecken är bra att lägga till, det blir tydligt för hunden.

Nu när min är sju månader kan jag stanna honom i de allra flesta situationer här runt gården och ute på promenader när han går lös. Bland folk är han ju alltid kopplad, men vi använder stoppkommandot ändå, jag tycker inte kopplet ska användas att dra i... Funkar jättebra och är smidigt.
Nu tränar vi även på att han ska stanna och jag går vidare - inget skoj tycker min vovve, men stannar snällt ändå.

Jag har också lagt till ett kommando vänta vilket inte är lika strängt. Då får man nosa runt på platsen och röra sig lite, medan matte t.ex. fixar stenar i stövlar och sånt. När han ska stanna däremot ska han stå kvar exakt där han stannade.
Bäst är väl att inte träna båda under samma period, blir lite virrigt då. Min hund är ju en BC/polsk vallhundkorsning och fattar allt på sekunden och plockar ord han förstår ur meningar så jag har haft det lätt med träningen. Numer pekar jag bara åt vilket håll han ska så springer han dit direkt... De är för härliga!

Väntar bara på slyngelåldern när allt blir som bortblåst, men den verkar inte vara i sikte ännu.

Lycka till med valpen!!! :D
 
Sv: Hur "tränar" ni era valpar?

Lyckan är gjort och vi har valp som nu är 11 ½ veckor gammal.
Han är jätte duktig och är nästan :angel: rumsren fast vi bara haft honom 1 ½ vecka

Va?? Jag e så avundsjuk!! Min bebbe har lärt sig använda tidning på golvet & han e 12 veckor.. jag springer ut & in som en galning men jag tror han e för lat för att ens försöka knipa :devil:

Har börjat med sitt, ligg, vänta (som med leonbergervalpen innebar att få henne att sitta & söka ögonkontakt innan hon fick ta maten, med pinschern innebär det att han får gå när han slutar sprattla :crazy: :D ) & såklart koppelträning, det är ju bara att börja med direkt.. sen blir det så mkt träning med vardagshyfs (inte tigga, inte försöka hoppa upp på matbordet, inte hoppa upp i sängen etc) så jag tar det lugnt med "övriga" konster.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
719
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 623
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 444
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 734
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp