Hur tränar ni?

_Runaway_

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur ni brukar lägga upp era träningspass till vardags. Oavsett om det är lydnad, agility, spår etc! Själv har jag och hunden gått en kurs i tävlingslydnad under våren. Ett tillfälle har vi kvar, sen siktar vi på att tävla ettan i mitten av juni. Men ibland känner jag mig ostrukturerad i träningen här hemma! Hur många moment kör ni per pass, hur många repetitioner av varje, och hur länge håller ni på? :)
 
Sv: Hur tränar ni?

Vallning är ju lite annorlunda, är det träningsupplägget ändå intressant?
 
Sv: Hur tränar ni?

Jag har ingen planering så utan utgår alltid ifrån hundens dagsform. Vissa dagar orkar hon bara tre repetitioner av en övning, andra dagar kör vi en timme. Är hunden eller jag inte på humör så tränar vi inte. Jag planerar vilka moment som ska tränas och i vilken ordning och sen får det ta den tid det tar.
Min främsta svaghet är att jag annars håller på för länge så hunden tröttnar.

Är det ett nytt moment kör jag få repetitioner, är det något hon redan förstått kan jag nöta längre. Är det svårt moment - få repetitioner för att hon inte ska tappa sugen, enklare kan jag nöta mer på. Osv.
 
Sv: Hur tränar ni?

Jag brukar för det mesta träna på morgonen så hunden är jobbad till eftermiddagen. Det är praktiskt då han får sin frukost efter träning och mat är alltid = vila. Han jobbar även bäst då, Dels för att han har större motivation på snask och dels för att han är som piggast och mest aktiv då (sen är det ganska skönt att ha en hund som vilar nöjt under förmiddagen då man kanske har något att fixa med eller stå i)

Jag brukar göra en typ av veckoplanering som självklart kan ändras lite på men det blir mest naturligt att vi följer den då vi går en kurs nu och alltid har "hemläxa" att träna på med oss hem. Kurstillfällerna är var 14:e dag så vi har alltid några nya saker att träna på.

Eftermiddagarna brukar alltid bestå av kondition.

När jag tränar pausar vi mycket då jag har en hund som annars tröttnar fort. Jag brukar ha som mål att köra typ 10 min intensivt och sen en paus. Varför jag har ett tidsmål är att dels för att hålla reda på hur utveckligen med uthållighet går framåt och dels för att jag själv har något att jobba för och mot. Vissa dagar får man jobba röven av sig för att hålla hunden i koncentration och för att hunden ska tycka det är så roligt som möjligt och vissa dagar är det lättare. är det riktigt tjurigt någon dag och jag är låg eller nått så självklart ändrar jag mina tidsmål men jag är lite av den persontypen som måste ha något att kämpa mot för att bli motiverad och hålla modet uppe. men där är vi alla olika :)

Ska vi köra söket eller spåra mm, så gör vi för det mesta det på kvällen tyvärr. Dels för att det är lättast för träningsgruppen få ihop en tid och har jag lagt spår så måste det ligga till sig under ett par timmar.

Just det, momenten var det med ja! Vi kör för det mesta två moment var 14:e dag och är det lätt för oss så kanske fler. Och sedan finslipar lite dom som redan sitter
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar ni?

Jag brukar försöka lägga upp en plan för träningen. Har tränat inför debuten i lydnadsettan (som är om några få veckor nu.. tiden går FORT! :crazy: )

Har haft en plan för varje träningpass, men det har inte alltid gått enligt planen och då har jag använt fantasin och detaljtränat sånt som funkar bra men behöver finslipas istället för att försöka nöta nått som inte funkar för dagen..

Målet med varje träningspass är att ta ett steg framåt på det vi tränar, t ex bättre position, lugnare ingångar i inkallningen (han använder mig som bromskloss emellanåt..) osv!


Pausar ofta och korta stunder.

Nu kör jag oftast bara igenom momenten som hastigast eftersom momenten sitter och tränar mer stadga och detaljtränar istället.

Tränar moment inom olika klasser för att inte nöta ut ettan. T ex så tränar vi bla tvåans ruta och lite skiften stå-ligg-sitt-stå osv..
 
Sv: Hur tränar ni?

Kan tillägga att med den hunden så tränar jag enbart för aktiveringens skull och har inga egentliga mål att komma ut och tävla. Därför känner jag inte heller att jag behöver få träningen att funka just när jag vill utan kan utgå lite mer från hundens villkor. Eftersom hon är svårmotiverad överlag är fokus på att hålla träningen kort, rolig och intensiv.

Med hund nr2 som är på tillväxt och som ska bli just tävlingshunden blir upplägget annorlunda. Jag vill ju inte hoppa av en tävling bara för att hunden råkar vakna på fel sida. :p Fast han är duracelltypen så jag tror inte det blir ett problem.
 
Sv: Hur tränar ni?

Målet i stort är ju att utbilda en funktionell arbetshund. En hund som kan leta upp och samla ihop djur på stora arealer. Flytta djuren i ett bra tempo dit föraren dirigerar, och kunna arbeta självständigt och läsa av djuren för att avgöra hur hårt tryck som behövs. Kunna ta in djur på trånga utrymmen, hantera dem i trängda lägen och dela, sortera och singla vid behov. Dessutom vill jag att hunden ska kunna ligga länge och hålla ett jämnt tryck på gruppen, vid tex klippning och dyl. Hunden ska lyda kommandon, men också kunna agera självständigt och fatta beslut på egen hand i de lägen den jobbar dolt/på stora avstånd.

Mina är ju unga och fortfarande i grundträning, och det är första vallhundarna jag utbildar. Inlärningskurvan är därför... lite kurvig:angel::D

Jag lägger upp en skriftlig träningsplan med målbilder och för noggrann träningsdagbok med båda hundarna. Tränar för instruktör en gång i veckan, och självständig träning på får minst en gång om dagen, ibland oftare. Dessutom är jag mycket petig med att hundarna ska användas i praktiskt arbete i stor utsträckning, så jag hjälper till på en närliggande gård med ca 400 livdjur. Där är vi och arbetar ca en gång i veckan. Det ger både erfarenheten av arbete på olika djurbesättningar, arbete med stora grupper och rutin på hur arbetet går till. Utvecklar hundarnas självkänsla, plockar fram djurkänslan och kräver att de tar vissa initiativ själva. Mycket viktigt!

Varje enskilt träninsgpass börjar med uppvärmning och kortare rastningspromenad.
Därefter lite praktiskt arbete (samla ihop djuren, dela av en grupp att jobba med och fålla in de andra) och sen känner vi på fåren en stund, repeterar övningen från passet innan och kollar så att alla enskilda moment fungerar. Om någon rörelse inte sitter bra så ägnar vi en stund åt att slipa och befästa innan vi börjar introduvera nya kriterier. Smyger in högre svårighetsgrad efter hand som vi blir varma i kläderna. Ökar avstånden på hämten, föser några meter längre än gången innan, arbete med större avstånd till föraren mm.
Passen avslutas oftast med en övning som hunden tycker är skitkul, eller om inget alls har fungerat, något som hunden absolut kommer lyckas med;)

Mycket av träningen går fortfarande ut på att lära mig vart jag ska ha fokus, att hålla mig lugn och hur jag ska röra mig i förhållande till fåren, men det går faktiskt framåt:banana:

Det är fasansfullt roligt att träna en ullig liten valp till effektiv arbetsmaskin, hur deras ego växer och de blir självklara runt fåren!

/Migo
 
Sv: Hur tränar ni?

Min gamla tävlingshund i lydnad (11 år) är inne på sin sista säsong och jag har börjat trappa ner ganska rejält på träningen. Han kan sina moment, så det är mest finslipning och underhåll av detaljer för hans del. Jag har vissa moment som jag tränar på varje vecka, andra som är under hårdträning då och då, och resten kollar jag av med jämna mellanrum. I snitt tränar jag tre moment per tillfälle. Då och då sätter jag ihop hela programmet och kör igenom det för att se om det brister i någon del, och ibland länkar jag bara ihop tre-fyra moment.

Valpen (16 veckor) tränas i spår, lydnad och uppletande. Ibland bara det ena, ibland blir det alltihop. Ibland en gång om dagen, ibland flera. Och ibland lägger vi krutet på social- och/eller miljöträning. Vi tränar inte riktigt på några moment än (förutom rutan), utan lägger mest grunder till det som kommer senare.
 
Sv: Hur tränar ni?

Rent krasst brukar veckorna se ut som:

Grima (schäfertik) ,5 år

Lydnad: 3-4 dagar i veckan
Spår: 1-3 dagar i veckan
Skydd: 1-3 dagar i veckan (oftast runt 2 pass)

Ian (westiehane), 2 år

Lydnad: 1-3 dagar/vecka
Spår:1-3 dagar/vecka

Utöver det fystränas de såklart. Tiken följer med mig ut på ridturer, cyklar, simmar .

Hanen och jag går powerwalks, sparkar boll och så får han dra lite i sin sele ibland.

Vad jag tränar på beror helt på från gång till gång. Jag kör lite som CillaM att det blir fokus på vissa moment och då och då kedjar jag ihop dem för att se till hur helheten ser ut.
 
Sv: Hur tränar ni?

Jag är ganska ostrukturerad i träningen men försöker strukturera upp det.

Planen är väl typ uppvärmning och sen fokusera på typ 2 moment. Oftast åker det in lite annat också och gärna av nån annan gren också dock (håller på med både agility, lydnad och freestyle). Ibland kör vi igenom hela programmet istället.

Från kursen borde du ju få saker att träna extra på, så du vet vad du kan fokusera på under träningspassen?
 
Sv: Hur tränar ni?

I perioder har jag mycket noggrant planerat träningspassen för en hel vecka, ibland har jag bara några saker som jag ska nöta in under flera veckors tid. Just nu kör vi inkallning varje dag till exempel, jag behöver inte planera något för jag vet att vi kommer träna de olika bitarna i vår vardagsinkallning ett tag framöver.

Detta gäller typ vardagslydnad, tävlingslydnad och trix.

Först ser jag till bådas vår dagsform, är vi båda pigga och på bra humör och jag ska lära hunden något nytt/vidareutveckla drar jag fram timern i min mobil där jag har inställda träningsprogram från 15-30 minuter där jag lagt in pip med 3,5minuters intervaller. Vi tränar intensivt i 3 minuter och tar en 30 sekunders paus där vi antingen inte gör nåt eller kampar.
Överhuvudtaget ser jag till att leka/berömma hunden mer än jag gör rena moment. I dessa situationer klickertränar jag.

Ska jag träna på befintlig kunskap kör jag utan klicker och oftast inte godis utan bara lekbelöningar, då håller jag på tills jag ser på hunden att den verkar nöjd, och försöker avsluta antingen när hunden fortfarande inte tröttnat eller om jag märker att jag kört lite för länge släpper vi det och bara leker tills jag bryter träningen.

All annan träning, spår, drag, upplet gör jag på en nivå som pushar hunden liiiite framåt, att den får en "aha upplevelse" eller orkar lite längre än sist. Jag loggar all framgång/bakslag per tillfälle i just dessa grenar så det är lätt att se vad man ska träna på för just det tillfället.
 
Sv: Hur tränar ni?

Målet i stort är ju att utbilda en funktionell arbetshund. En hund som kan leta upp och samla ihop djur på stora arealer. Flytta djuren i ett bra tempo dit föraren dirigerar, och kunna arbeta självständigt och läsa av djuren för att avgöra hur hårt tryck som behövs. Kunna ta in djur på trånga utrymmen, hantera dem i trängda lägen och dela, sortera och singla vid behov. Dessutom vill jag att hunden ska kunna ligga länge och hålla ett jämnt tryck på gruppen, vid tex klippning och dyl. Hunden ska lyda kommandon, men också kunna agera självständigt och fatta beslut på egen hand i de lägen den jobbar dolt/på stora avstånd.

Mina är ju unga och fortfarande i grundträning, och det är första vallhundarna jag utbildar. Inlärningskurvan är därför... lite kurvig:angel::D

Jag lägger upp en skriftlig träningsplan med målbilder och för noggrann träningsdagbok med båda hundarna. Tränar för instruktör en gång i veckan, och självständig träning på får minst en gång om dagen, ibland oftare. Dessutom är jag mycket petig med att hundarna ska användas i praktiskt arbete i stor utsträckning, så jag hjälper till på en närliggande gård med ca 400 livdjur. Där är vi och arbetar ca en gång i veckan. Det ger både erfarenheten av arbete på olika djurbesättningar, arbete med stora grupper och rutin på hur arbetet går till. Utvecklar hundarnas självkänsla, plockar fram djurkänslan och kräver att de tar vissa initiativ själva. Mycket viktigt!

Varje enskilt träninsgpass börjar med uppvärmning och kortare rastningspromenad.
Därefter lite praktiskt arbete (samla ihop djuren, dela av en grupp att jobba med och fålla in de andra) och sen känner vi på fåren en stund, repeterar övningen från passet innan och kollar så att alla enskilda moment fungerar. Om någon rörelse inte sitter bra så ägnar vi en stund åt att slipa och befästa innan vi börjar introduvera nya kriterier. Smyger in högre svårighetsgrad efter hand som vi blir varma i kläderna. Ökar avstånden på hämten, föser några meter längre än gången innan, arbete med större avstånd till föraren mm.
Passen avslutas oftast med en övning som hunden tycker är skitkul, eller om inget alls har fungerat, något som hunden absolut kommer lyckas med;)

Mycket av träningen går fortfarande ut på att lära mig vart jag ska ha fokus, att hålla mig lugn och hur jag ska röra mig i förhållande till fåren, men det går faktiskt framåt:banana:

Det är fasansfullt roligt att träna en ullig liten valp till effektiv arbetsmaskin, hur deras ego växer och de blir självklara runt fåren!

/Migo

:love:

KL
Glömde nämna i mitt inlägg att jag är petig med att värma upp och varva ner hunden om det är kroppslig träning som bär/drag osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 213
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 304
Senast: Bison
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 217
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp