Hur transporterar ni era ston med föl?

Tilma

Trådstartare
Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt skiva framtill och höbalar framför skivan. Är det längre resor så lastar vi hellre ur så fölet får dia. Varför? Våra ston är allt som oftast skodda runtom och vi ser en risk med att fölet blir trampat på av stoet om olyckan skulle vara framme.

Risker som vi ser med transport av sto med föl rent generellt är följande: Föl som blir trampat av stoet. Föl som kryper under frambom alternativt hoppar över den. Föl som klättrar över mellanväggen.

Det finns ju nackdelar med allt och en annan skaderisk som finns med vårt sätt att transportera är om fölet försöker hoppa över mellanväggen för att komma över till stoet. Man oroar sig hur man än vrider och vänder på det. Även om vi har kamera så kan ju en olycka ske ganska så snabbt.

Hur gör ni? Och vad ser ni för risker med erat sätt? Vad anser ni är det mest optimala?
 
1. Säger som min hovslagare det finns två anledningar att sko en häst. Antingen är det sjukbeslag eller så sliter hästen hovarna fortare än de växer. Så jag har bara skodda fölston om det handlar om sjukbeslag. Det är ju inte bara under transport som ett sto kan riskera att trampa på sitt föl.
2. När vi hade släp och inte lastbil hade vi en extra hög, extra bred så det var gott om plats för sto och föl och som hade skötardörr som man spärrade på utsidan. Ingen mellanvägg, inga skivor eller balar utan så lite som möjligt i den. Frambommen är ofta så hög om den passar stoet att fölet inte fastnar i den. Finns det inget under bommen finns inte heller någon större risk att fölet skulle ta sig över när den kan gå under.
3. Nu har vi bara lastbilen kvar och den har stuteriinredning så sto och föl åker i box. Stoet sätts fast i ena sidan och fölet är löst. Vi har kört sto med föl genom hela landet utan problem.

I kameran ser man hur fölen ligger lugnt och vilar. Man ser när dom reser sig och diar. Tror faktiskt att det som har störst betydelse är vem som kör oavsett om det släp eller lastbil. Med en lugn och mjuk körstil minskar risken för för både skador och att hästar blir svåra att lasta. Med kamera ser man hur hästarna reagerar på olika körning.

En annan sak som blir bättre ju mindre man har i transporten är luften och ventilationen. Mycket som balar som utfyllnad m m påverkar cirkulationen och balar tillför mer damm. Ju sämre luft ju varmare i transporten och ju varmare det är där ju oroligare blir hästarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: eldkyss
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 409
Senast: Hippocampus
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 846
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp