Hur tycker ni den sadeln ser ut att sitta??

Sv: Hur tycker ni den sadeln ser ut att sitta??

Kanske lite i bakvikt (för smal) och lite för lång, alternativt så skulle den (ponnyn) behöva en sadel med rundbossor baktill, speciellt dom den är ganksa svängd i ryggen väl har jag för mig? (ponnyn alltså)

http://aijaa.com/v.php?i=001547345429.jpg

Detta är väl rundbossor?
Sadeln är 16" men den ser ju underligt lång ut. Det är en av få sadlar som har passat på ett ungefär. Breddades just till 35 (prestige) och jag är rädd att den glider runt om den breddas ännu mer. Idag ska det komma en sadelprovare och ge en åsikt, men jag tar gärna emot alla åsikter (utom de dåliga :-).

Det brukar faktiskt vara så att den snurrar mindre om den breddas ännu mer, förutsatt att den då inte blir för vid ;) Rundbossad är den vad jag kan se men jag håller med den ser hemskt lång ut.

Tycker också att den ser ut att vara både för lång och ev lite för smal, eller för rak. Den ligger lite högt över ryggen.

Och ja, det är rundbossor :)

En tanke är att sadeln ser lite för takformad ut i bossorna. Hästen verkar ju ha en ganska rund rygg, som förmodligen blir rundare när den jobbar.

Dressyr eller hopp? Gav inte sadelprovaren några tips om märken? Islandssadlar med rundbossor kanske kan vara ett tips, bomlöst som ser ut som engelsk sadel?

Dressyr ska det vara. Sadelprovaren ville sälja Jeremy Rudge som han själv tar in. Hehe, 3-4000 euro.... (30-40.000 kr).
De måttbeställs. Men ack, ett sånt pris.

Korta sadellägen är pest. Jättesvårt. Rundbossor är ju absolut måste. Hur stor ska sitsen vara? Jag hade nog i era kläder börjat titta runt på bomlöst, då kan den vara lite längre än bomsadlar, eftersom vikten inte fördelas ut annat än där ryttaren sitter.

StarTrekk har ju en islandsmodell, men jag har ingen koll på den.

16"/ w-xw nåt sånt. Bomlöst känns främmande, har ingen erfarenhet av det. Kan man tävla i sånt?

Vet inte hur ert TR ser ut, men i vårt svenska TR får du tävla med en engelsk sadel. Ser det ut som en engelsk sadel spelar bom eller inte ej någon roll.

Vad innebär vidden i grader mätt? Storleksangivelser som w-xw är ju upp till varje fabrikant att ange, det kan vara allt mellan 85-125 grader.

Kl

Men är inte Teknan rätt bra till kortare ryggar om den nu kommer i 16,5" snart. Den släpper ju iaf ordentligt i bak. Har ingen erfarenhet av den alls men den går ju få bred och har rundbossor.

ser lite ut som min ponnys rygg, har en jeremy rudge som jag älskar mer än allt annat. Glider sadeln fram? Tekna vet jag glider runt om man har problem med sadlar som inte ligger still..

ser lite ut som min ponnys rygg, har en jeremy rudge som jag älskar mer än allt annat. Glider sadeln fram? Tekna vet jag glider runt om man har problem med sadlar som inte ligger still..

Har du nån bild på din ponnyrygg? Vilken JR modells sadel har du och vilken storlek?
Sadelkillen sa att han hade ett modellex på en MF modell i st 16/w.

Vet inte vilket vinkelmått ponnyn har men st 36 på Prestige var ganska ok och hoppsadeln Stubben är 33 (men borde vara 34).

Stübbens vidaste är 33.5......

34 kanske kommer inom en 5-10 års period... :(

nej inte på denhär datorn tyvärr.

Ska kolla upp de imorgon men det är 16,5 på en c ponny som har kort rygg. Den ligger lite på bogbladen men den är utprovad av strömsholm o dom sa :Den är så pass mjuk o han har långt bakåtgående så det är omöjligt att hitta en bättre hoppsadel. Du letar ju iallfall dressyr

Jo det var det,s orry my bad.
Har magsjuka så är inte på topp direkt haha.

Den ponnyn skulle jag faktiskt titta på islandssadlar åt, speciellt om ni ska ha en dressyrsadel för dom är lika nog att rida i (och om man vill ha en djup sits så kan man tänka att man får bättre balans av dom lite flatare ;) )

Dom finns oftast både betydligt bredare och kortare (jag är isis person så jag vet haha)

Jag kan tänka mig att en Bennis Harmony eller nåt sånt kan funka. Om dom itne är för långa kanske...men dom har ganska bra bossor och form tror jag för den pållen.
Även TopReiter finns nog felra modeller som kan funka, dom har ganska korta även för isissadlar tycker jag på vissa.
Och snygga dessutom!
Söt ponny :)

nej inte på denhär datorn tyvärr.

Ska kolla upp de imorgon men det är 16,5 på en c ponny som har kort rygg. Den ligger lite på bogbladen men den är utprovad av strömsholm o dom sa :Den är så pass mjuk o han har långt bakåtgående så det är omöjligt att hitta en bättre hoppsadel. Du letar ju iallfall dressyr

Har din ponny lika svängd rygg som vår då?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet