Hur tycker ni den sadeln ser ut att sitta??

Sv: Hur tycker ni den sadeln ser ut att sitta??

Jag får väl ta nåt sjuttons banklån då och beställa en måttbeställd sadel då. Nån som beställt enligt mått? Blir det perfekt då?

:angel: Ofta är det att beställa måtbeställd sadel att slänga pengar på sjön, det minsta hästen ändrar sig i hullet/musklar om sig så passar inte sadeln längre.

Bättre lösning för dig skulle vara att få tag på en t.ex. Islandshäst sadel med utbytbara koppjärn :)

Jag har måttat en av mina, den ligger perfekt trots att hästen ändrat sig felra gånger MEN det hade vi räknat med så den är måttat utefter att han SKA ändra sig så att säga.

Och också så beror det verklgein helt på vem som måttar och gör dom.
Så...jag skulle säga att ingen garanti finns nånsin att den passar bra, oavsett vem som gör den, för alla hästar är svåra att förutse (och dom ändrar sig alltid) men det gör också stor skillnad på om den personen är duktig eller inte och det är inte alla som är.

Min andra sadel ligger lika bra och den är inte måttad, dock av samma märke som den som är det.
Så det har mer med att hitta en sadel som funkar i grunden än att måtta.
Min behövde också små rundbossor och är ganksa bred, men har dessutom en rejäl manke.

Jag skulle som sagt satsat på en isis sadel då det finns en hel bunt som kan passa.
Hrimnir kanske, dom går att byta koppjärn på har jag för mig (Legacy Xchange tror jag).
Det finns massor av dom verkligen som borde kunna funka, dom är ju gjorda för just breda kortryggade små pållar ;)
Det enda är väl att alla inte finns i 16" men det går ju fixa med en svart rejäl fårskinns rumvärmare, eller ta en som är 16" (finns ju junior modeller lite här o där)

Var idag inne på Hööks och de råkade just ha en Bennys harmony islandssadel. Det lustiga var att det var en sk. one-size. Och sitsen var stor, minst 17". De sa att de är alla i samma storlek. Stämmer det verkligen?

Väntar nu på vår måttbeställda Jeremy Rudge. Borde komma inom några veckor. Är så förväntansfull. Hoppas man inte blir besviken.

En måttbeställd sadel är ingen garanti för att den kommer passa. Du kommer aldrig hitta en bomsadel som ligger bra på den ryggen. Uppskattar med ögonmått att sadelläget är dryga 30 cm och din häst kommer dessutom antagligen att bli mycket rakare i ryggen när den blir mer musklad. Sen så är ju sadelgjordsläget ganska katastrofalt.

Jag lånade din bild lite, det vågräta strecket är vart sadeln har utrymme att ligga och det vågräta strecket är vart sadelgjorden borde gå. Som synes ganska svårt att hitta något som passar denna häst.

Heh, man borde ju nästan köpa häst efter sadel då:)
Inte tänkte man ju då i tiden att kolla hans rygg med det ögat, att omöjligt att hitta sadel. Han hade ju en sadel när vi köpte honom. Den satt ju rätt bra men var ju 17" lång. Nu har vi kört barbacka i snart 4 månader, förutom hoppsadeln ibland.

16"/ w-xw nåt sånt. Bomlöst känns främmande, har ingen erfarenhet av det. Kan man tävla i sånt?

Såg att du måttbeställt bomsadel nu, men ja, man får tävla dressyr i bomlöst i Finland. :) Frågade min tränare (hon är också dressyrdomare) och hon sa att hon träffat på ett antal ekipage i bomlöst på tävlingsbanorna, fast vanligt är det ju inte.

Får återkomma sen när sadeln kommer och berätta mer om hur det blev...Spännande. Tänk om det inte blir bra.:-(

Hoppas att du har garanti att få lämna tillbaka sadeln om den inte passar annars kommer du tyvärr förlora mycket pengar på en ny måttbeställd sadel.

Tyvärr är jag skeptisk att en JR kommer att vara tillräckligt rätt för den ryggen. De är ju inte direkt små och korta i sina str. En ponny har ju även tendens att ändra sig i kroppen mycket genom årstiderna. Då är det bättre att satsa på billigare sadlar som fungerar periodvis.

Små korta sadlar som vore intressant i XW är 16" Trainer´s, Frank Baines, Cliff Barnsby, Native, Silhouette, Dever. Men det är ju kanske för sent nu. För att ponnyn inte ska bli hämmad i sina rörelser och få ont så behöver den en sadel som är mer åt raka hållet för att kunna komma upp och jobba med sin rygg som inte är svängd under rörelse om den tillåts gå rätt och muskla sig på rätt vis.

Knapplån

Jag har en stübben rex, dressyrmodell, 16¨ sadel, liten men bred, den har korta kåpor med, så den passade inte bara den kräsna ponnyn utan även mina korta ben. Vi hade tur! Svårt att hitta små sadlar tycker jag. (i dressyrmodell, som är sköna att sitta i)

Ja egentligen borde man det, jag har 3 hästar med "omöjligt" sadelläge. Det enda som funkat för mig hitintills är bomlöst.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka