Bukefalos 28 år!

Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

A

Angel_23

Ja, som topicen lyder. Hur anser ni att man på bäst sätt som hundägare ska bete sig vid rastgårdar där man har hundar lösa?
Tänk er denna situation:

Du och din hund är i rastgården ensamma och leker. Efetr en stund dyker det upp ett äldre par med varsin hund. Din hund är inte så förtjust i just hanar och anser sig själv vara den enda på jorden.
I detta skede är du van vid att man frågar om din hund går bra tillsammans med andra hundar för det gör du också själv varje gång du tänker göra entre i rastgården och det redan finns hundar där. För du vill inte riskera att din eller någons annans hund blir skadad och även andra hundar kan vara dominanta. MEN dessa två äldre personer traskar rakt in, utan att släppa sina hundar som nu i detta skede känner sig hotad och instängda av kopplet. Din hund traskar sakta fram för att iaf hälsa och du säger att är det hanar bör du nog släppa hundarna annars kan det bli bråk. Hund nr ett är fortfarande kopplad och börjar morra varpå din hund reagerar instinktivt och morrar och visar tänderna tillbaka. Sen bryter helvetet löst. Det blir bråk, inga skador men den ene äldre kastar sig på din hund och skirker att han är psykopat och borde avlivas och att även du är en idiotiskt mentalstörd människa. Du blir självklart arg och förolämpad varpå du säger att detta tänker jag anmäla. Din hund gnäller och ylar om vartannat då det gör ont att bli hållen stenhårt i nacken.
Du ber denne som håller din hund släppa den men denne vägrar, då stegar du fram och säger åt denne att släppa din hund omedelbart annars får du en anmälan om djurplågeri också, då släpper han och kalla dig psykopat och du borde sitta bakom lås och bom. Din hund skäms...kryper fram och har synbart ont. Du är självklart lite arg och besviken på din hund men anser att det inte var ditt fel utan anser att dessa två äldre personer kunde göra som det står i den oskrivna rasthundgårdens lag, FRÅGA OM DET ÄR OKAY ATT KOMMA IN!

Hur skulle ni gjort?

Detta var jag med om när min hund fortfarande var i livet och jag blev arg och gjorde som jag sa en anmälan. Fick sedan veta att fler varit utsatt för de...fler tyckte som jag.
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Jag skulle ha blivit skogstokig.

Eftersom jag respekterar att min äldre hund INTE vill umgås med andra hundar och tänker inte utsätta honom för några som helst tryck..

Jag hade bett dessa två människor att vänta utanför tills jag hunnit koppla min och sedan hade jag lämnar rastgården ( eftersom den är till för alla och min hund inte kan ha den för sig själv )

Hade dom kommit in hade jag antagligen muttrat något om att min hund avskyr andra hundar speciellt ( namn på deras ras )

Det fungerar inte att läxa upp folk, de lär sig inget av det utan gör om samma misstag om och om igen ( för deras hund är minsann snäll ) SUCK
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Jag har bara erfarenhet av en rastgård. Den är inte så stor och så är den uppdelad i två delar, en större och en mindre del med staket i mitten.

Där är det INGEN som kommer in. Har aldrig hänt. Alla väntar utanför. Så ibland blir man lite stressad :) Däremot så kan man släppa in hundar i den tomma delen efter att man sett att grinden är stängd på mitten.
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Jag använder mig aldrig av rastgårdar och tänker heller aldrig göra. Gillar det inte och det är ett värdelöst ställe att släppa främmande hundar i.

Men men...Min första tanke var: Hur kom de in? I den rastgård som finns hos oss, kan man bara öppna inifrån, så om den är upptagen får man vänta på sin tur eller hojta och fråga om det är ok att få komma in.

Annars så tycker jag att de var dåligt av de äldre paret att inte fråga först och av dig som ägare att inte kalla in din hund när du märkte att han var på väg mot de kopplade hundarna.
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

GaurdianAngel skrev:
Jag använder mig aldrig av rastgårdar och tänker heller aldrig göra. Gillar det inte och det är ett värdelöst ställe att släppa främmande hundar i.

Men men...Min första tanke var: Hur kom de in? I den rastgård som finns hos oss, kan man bara öppna inifrån, så om den är upptagen får man vänta på sin tur eller hojta och fråga om det är ok att få komma in.

Annars så tycker jag att de var dåligt av de äldre paret att inte fråga först och av dig som ägare att inte kalla in din hund när du märkte att han var på väg mot de kopplade hundarna.

Min hund var som jag skrev dominant, han lyssnade inte på mig när jag ropade. Jag var ganska långt bort och han såg hundarna före mig. Sedan släppte jag inte min hund lös i naturen då han inte var så lydig, då anser jag att man heller inte ska släppa sina hundar lösa. Eller? Därför använde jag mig av rastgård och den är STOOOOOR och jag trodde det var det rastgårdar var till för, att kunna släppa sin hund om man inte kan eller vil göra det i naturen.
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Calazirya skrev:
Jag skulle ha blivit skogstokig.

Eftersom jag respekterar att min äldre hund INTE vill umgås med andra hundar och tänker inte utsätta honom för några som helst tryck..

Jag hade bett dessa två människor att vänta utanför tills jag hunnit koppla min och sedan hade jag lämnar rastgården ( eftersom den är till för alla och min hund inte kan ha den för sig själv )

Hade dom kommit in hade jag antagligen muttrat något om att min hund avskyr andra hundar speciellt ( namn på deras ras )

Det fungerar inte att läxa upp folk, de lär sig inget av det utan gör om samma misstag om och om igen ( för deras hund är minsann snäll ) SUCK

Jo, jag hade också gått därifrån om de bara sagt till att de ville komma in. Men de klampade bara på och när jag väl såg att de var inne så var det lite sent påtänkt att tokskrika på min hund då han redan var framme. Jag har tyvärr inte ögon i nacken men ibland önskar man det.
Jag har alltid haft det som regel att man frågar först för det finns faktiskt mer och mindre dominata hundar vare sig det är tik eller hane. Jag frågar alltid först så är det....
Och polisen höll ju med mig så...
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

lägg kopplet på grinden så ser folk att det är "upptaget". men i detta fallet verkar de redan ha sett din hund och då var det ju bara urbota dumt. i fortsättningen skulle jag ställt mig närmare grinden.
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Helt rätt! Utnyttja rastgården så att han får springa lös!!

Jag använder bara rastgården när jag är i Sthlm och hälsar på där, men jag anser att fler skulle använda det när de uppenbarligen inte kan kalla in sina hundar.

Tyvärr har vi ingen rastgård vart jag bor och det betyder att det finns många hundar som aldrig får gå lösa :(
 
Sv: Hur tycker ni man beter sig i rastgårdar?

Angel_23 skrev:
Min hund var som jag skrev dominant, han lyssnade inte på mig när jag ropade. Jag var ganska långt bort och han såg hundarna före mig. Sedan släppte jag inte min hund lös i naturen då han inte var så lydig, då anser jag att man heller inte ska släppa sina hundar lösa. Eller? Därför använde jag mig av rastgård och den är STOOOOOR och jag trodde det var det rastgårdar var till för, att kunna släppa sin hund om man inte kan eller vil göra det i naturen.


Förstår inte vad du menar att din hund är dominant och inte lyssnar när du ropar.

Och är du säker på att det äldre paret verkligen såg din hund?
Som någon ovan skrev, så skulle jag inte släppa min hund lös och gå iväg in i rastgården om jag visste att jag hade en hund som inte är säker på andra hundar. Strikt hundansvar gäller även där och för din och din hunds skull gäller det att ha koll, då det blir du som är ansvarig för ev. slagsmål.

Men visst förstår jag att du vill kunna släppa din hund lös, under hygglig kontroll!! Det är ett måste för att en hund ska må bra, anser jag. Springa fritt, men kanske du ska försöka upplysa folk om att det är upptaget, genom att hänga en lapp med tid och datum på grinden, eller hålla dig nära grinden själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 933
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 301
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp