hur typar man om en transport ?

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag har funderingar på att typa om min transport så att jag får lasta mer i den, så att totalvikten blir högre helt enkelt.

Är det någon som vet vem man kontaktar och hur man går tillväga?
Om man måste bygga om något i transporten eller hur man gör...

tack på förhand,

Sv: hur typar man om en transport ?

Enligt de rykten jag hört kommer det fortsättningsvis inte vara möjligt att väga upp och ner transporterna hur som helst. Från vilket datum detta gäller, det är nog Bilprovningen bäst skickade att svara på.

OM det går måste du ha ett intyg från generalagenten att transporten du har är godkänd för den vikt du vill ha den i. Vet du att/om transporten är nedvägd?

Nej, jag tror INTE den är nervägd, utan det var det jag tänkte på hur man tar reda på hur man kan göra.
Men som du säger, det är nog bäst att kontakta umesläp först, DE måste ju veta... tack :) hjärnsläpp här :)

Är den inte nedvägd finns det ingen möjlighet att väga upp den. Transporten är då inte gjord för högre totalvikt än den som står nu.

Min transport väger 1360 kg (VV i plyfa -02), registrerades som det som ny, och enl. tillverkaren/generalagenten kan man väga om den upp till så mycket som 1990 kg totalvikt (jag mailade dem och frågade av ren nyfikenhet om det gick att väga upp transporten)..
Fast i detta fallet var det nog så att den ÄR nervägd, alltså när första köparen köpte den ny så vägde den som standard 1990 kg men hon valde att väga ner den till 1360 kg.

Hur kan man se på reg. beviset om släpet är nervägt?

Hur går man till väga, vad är det som behövs bytas ut om man ska väga upp en transport? Däcken, handsken?

Senast ändrad av en moderator:

Beror på vad som är försvagat för att få väga ner den. Om den är invägd i annat än sin maxvikt när den levererades från agenten, behövs bara intyget. De ändrar då inget på transporten.

Om någon annan längs raden av tidigare ägare har vägt ner den, har de säkert gjort en "försämring" (bytt handske, däck etc) och då ska detta återställas. Och sedan ska det då till ett intyg att axlar, bromsar och övrig konstruktion klarar den nya totalvikten.

MEN jag är helt övertygad om att det inte längre är lika lätt (om ens möjligt) att väga upp tidigare nedvägd transport.

Vi har ett dubbelaxlat Brenderup som är MÄRKT med max totalvikt 1990 kg. Det är nedvägt hos tidigare ägare och vi funderad på att ta upp det när vi köpte det. Trots att vi känner agenten och har nära dit (eller kanske just för det!) beslutade vi oss för att INTE börja mecka då det tydligen (enligt agenten) var jättesvårt att få igenom (detta var förra året).

Vi köpte istället en Westfalia som är typad för 2500 kg och bad säljaren väga in den i 1990 kg för att komma undan med rätt mycket billigare skatt & försäkring. Vi kör aldrig två hästar och tänker inte sälja inom överskådlig framtid.

men varför ska man ha så hög totalvikt om man ändå bara kör med en häst+ är det inte onödigt o typa om den då? dessutom åker ju de flesta på att ta BE kort då.

Vi har bägge BE-kort, varför inte ha tillräckligt hög maxlast för att kunna transportera en full transport halm? Det är ju ingen skillnad i pris för 1600 kg eller 1990 kg. Om släpet väger ett ton strippat får man ändå inte lasta mer än en liten häst på 1600 kg, men inte tjänar man något i dragvikt på b-kort.

Vi har inte typat om något släp. Vi har bett dem väga in den längre för att det skiljer närmare 5000 kr i årskostnad på 1990 kg ./. 2500 kg.

Fortsätter i denna tråden..
Köpte ny släp i somras o valde då totalvikt på 1500 (kunde välja upp till 2000 kg på detta släpet) eftersom jag inte får dra mer med B-kort men nu tänkte jag se om jag kunde väga upp den (håller på att ta E-kort) o fick detta svar från återförsäljaren:
"Cheval Liberté går bra att göra viktändring på, de tillverkare som har fasta vikter på sina transporter kan inte göra detta."
Det enda som krävdes o som någon annan i tråden skrev var ett nytt tillverkarintyg från generalagenten o så då en reg. bes.
Då ska det ju alltså gå att ändra totalvikten men att det bara gäller vissa släp??
Förvirrande!!

Jag har en gammal Ume-vagn. Förre ägaren hade den nervägd till 1400 kg.
Jag typade förra året om den till 1900 kg.
1. Kontaktade tillverkaren som skrev ut ett intyg på att axlar och bromsar tål 1900 kg.
Det skrevs även in krav på byte av kulhandske, från en som klarade 1600 till en som klarar 1900 kg minst.
Kostade några hundra.
2. Köpte ny kulhandske, några hundra på biltema.
3. Beställde tid hos bilprovningen. Några hundra till.

Totalt kanske 1500 kr.

Jag har nu pratat med Bilprovningen och de sa att min släp gick under de nya reglerna vilket för min del innebar:
Måste göra en förändring i den tekniska konfigurationen (o ha ett intyg på detta från generalagenten) alternativt ha ett intyg på att detta släpet går ut på marknaden i exakt samma utförande (gällande konstruktion, belastning, bromsar o dyl) med högre totalvikt. Dessutom krävde dom ett intyg på den nya vikten från Generalagenten (det var väl det ÅF beställde till mig..) samt att man var tvungen att ha nya skyltar (besiktningsskylt + en annan, minns inte vad den hette) samt göra en ny bromsanpassningsberäkning.
Samma sak gällde om man skulle väga ner släp; förändring i den tekniska konfigurationen (försvagning av kulhandske, däck, balkar osv) samt ett intyg från Generalagenten att förändringar gjorts.

Han sa att det alltså stämde som ÅF sa till mig att de som har fasta vikter på sina vagnar inte kan väga upp o ner.
Det var lite andra regler för släp som togs i bruk 04-06 fattade jag det som när han babblade.

Hoppas att det bringade lite klarhet i saken för de som undrar :)

Men reglerna ändrades väl nyligen ang. att väga upp o ner? För förra året var det enligt min ÅF inga problem men han sa då att reglerna troligtvis skulle ändras till detta året o att han inte visste hur det skulle bli då.
Det är väl det alla menar att reglerna har ändrats detta året o att det nu i stort sett är omöjligt (?) att typa om..

Fått svar oxå att eftersom axlarna på mitt släp är 2 st 1000 kg:s axlar (trots att jag valde totalvikt 1500) så är det inga problem. En del andra tillverkare (de flesta tydligen) sätter endast exempelvis 2 st 700 kg:s axlar om du vid köp väljer totalvikt på 1400 kg o då kan du inte ändra vikten.
Mina axlar är ju klart något dyrare men min ÅF vägrar att köpa axlar för mindre belastning vilket jag är tacksam för.

Pratade med ÅF igen och tydligen är det lite olika mellan bilprovningsstationerna när det gäller vad dom kräver för förändringar så i mitt fall blev det väldigt enkelt:
Intyg från generalagenten på att en förändring gjorts, i mitt fall ngt gummigrejs på axeln.
Ny skylt som jag får från generalagenten samt att jag måste ändra siffrorna på skylten som sitter på släpet (totalvikten) det är väl instansat så det får man göra hos bilverkstad.
Regbesiktningen kostade ca 650 kr + moms.

Min transport väger 1360 kg (VV i plyfa -02), registrerades som det som ny, och enl. tillverkaren/generalagenten kan man väga om den upp till så mycket som 1990 kg totalvikt (jag mailade dem och frågade av ren nyfikenhet om det gick att väga upp transporten)..
Fast i detta fallet var det nog så att den ÄR nervägd, alltså när första köparen köpte den ny så vägde den som standard 1990 kg men hon valde att väga ner den till 1360 kg.

Hur kan man se på reg. beviset om släpet är nervägt?

Hur går man till väga, vad är det som behövs bytas ut om man ska väga upp en transport? Däcken, handsken?

Citerar mig själv. Jag har läst och läst, men får inte riktigt ihop det. Stämmer det jag skrev ovan, att mitt släp i så fall är nedvägt (endast 1 ägare före mig och hon köpte alltså släpet nytt) fast i grund och botten kapabelt (ej försvagat på något sätt) för 1990 kg.
Enligt tillverkaren/generalagenten som sagt (Värmlandsvagnen då), går det bra att väga upp det från nuvarande 1360 kg till 1990 som är max för detta släp..
Då måste det vara 1000-kgs axlar annars går det inte för man får ej byta ut delar och så som axlar, hjul, balkar? Eller :p
Kan man själv utläsa från axlarnas modell/nummer mm. hur mkt belastning de får ta? *kikar i reg-beviset*

Säger generalagenten att det går så gör det säkert det :)
Prata med Bilprovningen om vad de kräver för modifikation i just ditt fall (det borde ÅF/generalagenten oxå veta), de var väldigt hjälpsamma.
Jag kan inte se på mitt reg. bevis att släpet är nervägt, vet inte om man kan se det någonstans på släpets skyltar.

Vi har inte typat om något släp. Vi har bett dem väga in den längre för att det skiljer närmare 5000 kr i årskostnad på 1990 kg ./. 2500 kg.

Är det något som du har hört från någon eller har du kollat upp det själv?

Mitt släp har en totalvikt på 2500 kg och jag betalar skatt 550:-/år och helförsäkring på Folksam 960:-/år. Alltså runt 1500:-/år. När jag åkte runt och kollade på släp så frågade jag just efter hög totalvikt. Vet inte hur många gånger olika försäljare sa att du skall inte ha så hög totalvikt det blir så dyrt i skatt och försäkring. Jag blev lite fundersam och kollade upp det själv och fick som sagt helt andra siffror än vad återförsäljarna angav.

Många utav släpen vi tittade på kunde bara vägas upp till 2000kg. Det kanske var så att försäljarna ville sälja ett av de släpen till oss. Men vi hade sagt minst lastvikt på 1400kg då vi vill kunna köra två stora hästar utan att behöva bekymra oss så det var vi inte det minsta intresserade utav.

Det som däremot kunde vara lite krångligt var om släpet hade en totalvikt på över 2500 kg. Tror det bara var två försäkringsbolag som försäkrade så stora släp och det var bara för att de då försäkrade lastbilar och deras släp. Men priset för att försäkra det släpet låg på mellan 800-1000 kr i helförsäkring så det var ingen skillnad igentligen där heller. Skatten räknades ut bla på vikten på släpet så det skiljde inte heller så jättemycket.

Mhv

Tora

Senast ändrad:

Kollade det själv. Dessutom; stallägaren vägde in sin Böckmann i fullvikt och fick ett rejält frispel när skatten och försäkringen låg skyhögt över den tidigare, nedvägda transporten.

Saxat från Vägverkets hemsida
"Från 1 oktober gäller tre olika indelningar för lätta släp:
1. - 750 kg, betalar inte fordonsskatt i fortsättningen.
2. 751 - 2000 kg, får en skatt på 360 kr/år.
3. 2001 - 3000 kg, får en skatt enligt följande: 380 kr + 21 kr per varje ytterligare påbörjat 100-tal kg över 2000 kg.

Släp över 3000 kg berörs inte av skatteändringen."

Trodde oxå att det var hiskeligt dyrt med skatten över 2 ton men tydligen inte :)

Helårspremier för släpvagnar från ett försäkringsbolag:
1000-1999 kg
Halvförsäkring mellan 255 kr o 330 kr beroende på ålder.
Helförsäkring (1500 kr i självrisk) mellan 517 o 704 kr. 3000 kr i självrisk ger premie på 409-550 kr
2000-2999 kg
Halvförsäkring mellan 308 o 420 kr.
Helförsäkring 1500 i självrisk ger premie på 869-981 kr
o med 3000 kr i självrisk blir summan 540-751 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
864
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 065
Senast: Amha
·
Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka