hur uppfostrar jag min unghäst??

solhattar

Trådstartare
Jag har skaffat mig en unghäst på 2 år som är jätte snäll med ett super psyke.Problemet är att detta är min första unghäst och jag är rädd att skrämma henne. Har haft henne ett halvår ungefär och från början gick allt super,men så ett tag blev hon ståendes själv ute medan den andra stod inne och det funkade jätte bra.sen blev andra hästen frisk och de stöd ute tillsammans på lösdrift.Nu ska den andra hästen sättas i gång,då springer HiNet igenom staketet på en gång,inne hoppar hon.Vad kan man göra åt detta?? När man ska ta in henne och hon kommer in i boxen så kastar hon med huvudet när jag ska ta av grimman vad kan man göra åt det?? Alla tips på hur man gör med en unghäst är att föredra???
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Du behöver INTE vara rädd för att skrämma henne. Att "tassa runt" gör bara hästen osäker och sätter ditt ledarskap på prövning.

Med unghästar i allmänhet är det viktigt att man är tydlig och konsekvent med det man vill. De är som "svampar" och drar åt sig allt, både bra och dåliga saker.

Vad hästen gör när den är ensam i hagen eller i boxen är svårt att kontrollera. Finns lite metoder för att hålla kvar de i hagen, ex. starkare ström, fler trådar osv.
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Tyvärr är nog internet fel ställe att få hjälp med det här. Du behöver få tag i någon unghästvan människa, gärna någon som känner hästen lite, som kan gå igenom sånt här med dig, visa hur man ska göra, tips och tricks.
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Okej skönt att veta att jag inte skrämmer henne.med min ny importerade gjorde jag mycket ledarskapsövningar då han var jätte rädd av sig,Denna dam är dock inte rädd för fan själv och det är ju en utmaning.Dessutom ska dom inte hanteras så mycket har jag hört,men uppföra sig behöver hon ju göra.
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Som tvååring kan du ju börja tömköra och vänja med sadel, förutom det vanliga leda, binda upp i gången, lyfta hovarna och borsta. Hon ska inte utföra något arbete utan bara vänja sig vid hanteringen, om ett år ska hon ju börja ridas in så du kan ju även börja med lastträningar.

Min ettåring kunde jag lasta själv och åka till ridhus där jag släppte henne en stund innan vi åkte hem igen, som miljöträning. Jag brukade även gå små prommenader med henne och när hon var två fick min dåvarande sambo leda henne i grimskaft medan jag hade tömmarna fästa i grimman och gjord och gick ett par meter bakom så hon vande sig vid att ha tömmar mot kroppen och att jag följde efter.
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Ledas lite kan hon,stå i gången,krafsa hovar och borstas.Hon ska inte ridas in från 4-5 års ålder,men tänkte betäcka henne nästa år och då är ju all hantering bra.När kan man gå på utställning egentligen och vad gör man det för och hur gör man??
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Man kan ju ställa ut som föl redan på premieringar och det görs för att få ett omdöme om individen, hur den är just då, har man otur är den i en växtfas och både ser ut som hej kom och hjälp mig och rör sig som en kratta. :o

En tvååring kan du köra in, det är jättebra träning och hantering innan en inridning. Bra motion utan att belasta och du får en lyhörd och uppmärksam häst. :idea:
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Man att man ställer ut dom har med avel att göra va??köra in henne vore ju häftigt inte så vanligt att man kör islandshästar.man jag kan verkligen inget om körning:-(
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Du kan ju ställa ut även en valack för att få kritiken, det måste ju inte vara i avelssyfte, även om det är intressant för uppfödaren hur bra avkommorna är.
 
Sv: hur uppfostrar jag min unghäst??

Beror på ålder, men enklast är att du kollar på olika avelsföreningars hemsidor vad som ingår vid premieringar och utställningar. Jag visar bara i samband vid premiering som föl och 3-åring om de är visningsbara. Den senaste var anmäld men visades aldrig då han var för barnslig och i fel växtfas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 999
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp