Hur uttalas Boerboel???

Sv: Hur uttalas Boerboel???

Jag uttalar det typ "boörböl" :D
Har hört väldigt många olika, allt från "böörböööl" till precis som det stavas och "berbel".

BOERboel (Boerboele is plural) like in booo for a gost - booorboool and the r shouldnt roll at the back of your tonge - it should be vibrating at the front grrrrrr (growling sound?)

Den här beskrivningen hittade jag från en Boerboel-uppfödare på ett hundforum! :laugh: Verkar vara en härlig hund (nej, jag är INTE på väg att köpa en!!!) men ser också att den är en av de raser som förbjuds i Danmark nu... Någon här som äger en?

Jag har en kompis som har en, som jag träffat. Bara en unghund än så länge, lugn, trygg och kelen. Men kompisen har träffat mindre trevliga exemplar, aggressiva till max, som fick låsas in när det kom folk. Visst, det är en vakthund, men när ägaren är närvarande ska de inte attackera!

Ingen hund för de flesta! Kompisen i fråga är hundkunnig nog att ha bra förutsättningar att lyckas, men det är ingen hund man ska köpa för att de ser så mysiga ut.

Var i Syd Afrika förra året och träffade både ett antal representanter av rasen och fick höra hur uppfödarna uttalar rasnamnet. Och om jag skall ge mej på en "fonetisk stavning" så blir det: boer - samma som ordet för "bönder" typ - och boll = boerboll.

Jag upplevde rasen som väldigt "tuff" i och de personer jag pratade med såg den som en REN gårdvar. De flesta hade hundarna helt skilda från andra människor än familjen och ansåg att de var fullt kapabla att oskadliggöra objudna inkräktare - två- och fyrbenta.
Många av hundarna verkade dock fungera väldigt fint inom den egna "flocken" - både med andra djur, barn osv.

De hundar jag träffade var alla ur "arbetande linjer", så det kan tänkas att det finns mjukare hundar ur mer utställnings-avlade linjer... Men för mej så var detta en väldigt extrem hund!

/Swat

Tack! Intressant! De Sydafrikanska hundarna är ju förmodligen de mest "äkta" ur rassynpunkt. Jag hittade några uppfödare i England som också ansåg sina hundar väldigt kapabla att reda ut hotbilder (...) men samtidigt trevliga och sansade hundar som inte använde sin "kapacitet" annat än vid rena hot mot familjen.
Återigen, jag tänker INTE köpa en, jag är bara fascinerad av rasen. De verkar dessutom fysiskt sundare och rörligare än många andra sk molosser.

De jag hört som haft rasen är en hel del väldigt missnöjda med bl a en del Svenska uppfödare.
Lär finnas någon hyfsad i Danmark, men de lär få slå igen snart eftersom rasen blivit förbjuden där. Valpar får exporteras i något år till.

En bedrövlig historia:
http://boerboel.weebly.com/

De jag hört som haft rasen är en hel del väldigt missnöjda med bl a en del Svenska uppfödare.
Lär finnas någon hyfsad i Danmark, men de lär få slå igen snart eftersom rasen blivit förbjuden där. Valpar får exporteras i något år till.

En bedrövlig historia:
http://boerboel.weebly.com/

Usch så ledsamt!
Trist att rasen inte är godkänd av SKK, då kunde valpköpare gå in på Hunddata och kolla, inte bara föräldradjur utan även deras syskon, tidigare kullar etc. För även "felrfria" föräldrar kan ju bära på anlag för HD.
Jätteledsamt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 942
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 083
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 283
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 929
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka