Hur uttalas egenligen "pelham"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 306
C

caramelle

Nu kanske detta låter lite dumt, men frågar man inget får man ingenting veta! :idea: Har funderat länge på detta, rent tekniskt sett borde det väl vara "pelham" som det är bara? Eller är det "pellham"? Eller på något annat sätt? Hoppas på lite hjälp nu :)

Sv: Hur uttalas egenligen "pelham"?

Okej, ja, det var nästan så jag trodde :) Någon som säjer på något annat sätt?

Det uttalas som på engelska eftersom det som så många andra bett har fått sitt namn efter en engelsk ort. Korta vokaler alltså. "Pellamm".

Tack för alla svar, det verkar som om många säger olika, så då kanske man inte gör bort sig totalt om man säger fel:)

Tack alla :bow:

Jag säger i alla fall "peelhamm" med långt 'e'.

Jag också. Har inte hört något annat uttal heller.
TS: Men huvudsaken att folk förstår vad du menar. Det finns många ord med olika uttal och vi lyckas oftast göra oss förstådda ändå;)

Peeelham precis som beeetfor och inte 'bettfor' som en del uttalar det. Beror säkert på vad för dialekt man har, om man ens har nån ;)

Men, ja, det har jag knappt tänkt på! Dialekten spelar säkert in! Måste även erkänna att jag säger "bettfor" :o Men många som gör det här, så dialekten spelar nog in här med :D

Tack för hjälpen alla :bow:

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Relationer Häromdagen när jag åkte tåg upptäckte jag att en kvinna satt och grät, ganska högljutt. Jag funderade på om jag skulle säga nåt men... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 033
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
310
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka