Hur vältränad liten pudel?

skuggi

Trådstartare
I fyllan och villan (typ) :angel: igår så fick jag maken med på att kanske skaffa hund framöver.
Jag är lite inne på någon typ av pudel, de verkar intelligenta, läraktiga, atletiska och inte så hårda i psyket som tex terrier?
Det jag funderar på är motion/träningsmöjligheterna... Kan man träna dem såpass att de kan följa med på ridturer osv?

Jag tänker mig någon mindre typ, kanske mellanpudel och neråt. Vill gärna ha en ganska behändig hund a la kattstorlek :p

Så, berätta, hur vältränade kan/får de bli? Har de mycket höftproblem? Finns det olika "linjer" som är mer bruksavlade?

Har ni annars heta tips på andra liknande raser så släng fram dem bara! :bow:
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Jag har ingen pudel men självklart kan du få dem lika vältränade nog att hänga med på ridturer! Mellanpudlar verkar vara himla käcka i storleken.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Ja, jag tycker ju det.. Men har bekanta med "småhundar" som liksom inte "kan" med på ridturer, det är "för långt" osv. Vet inte om det skulle bero på ras eller att de bara är dåligt tränade?
Har en bekant med liten jackrussel som är med på låååånga ridturer även i riktig djupsnö :p
Så därför undrar jag, skiljer det mellan raser eller träning?
En chiuaua(stavning?) kan väl knappast tränas att kunna följa med på ridturer tex?
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

I mitt förra stall fanns det en hel hög med mellan pudlar :)
Och dom hängde gladeligen med på ridturerna. Riktigt trevliga faktiskt, snälla smarta och roliga att ha å göra med!
Så det låter som en bra ide :)
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Visst kan en chihuahua följa med på ridturer :). Varför skulle de inte? De allra flesta hundar kan nog göra det, dock kanske inte lösa beroende på om jaktlusten är stor t ex eller om inkallningen är dålig.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Härligt! Såna erfarenheter vill jag höra :love::bow:
Och det var mindre modeller alltså?
Gud så spännande :bump: hittat en uppfödare i närheten så man kan åka och klämma lite ;)
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Njaaa... de är ju så HIMLA små å päckliga tycker jag? Men det beror kanske på hur de är vana förståss..
Tja, fullt så liten vovve som en chiuaua hade jag iaf inte tänkt mig. :p
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Min mamma har en dvärgpudel som gladeligen följer med på 2 timmars promenader, hon skulle förmodligen inte ha några problem att följa med ut på en ridtur heller :p Med rätt träning så finns det inga hinder. Hon är hur go som helst, snäll och otroligt lätt att ha att göra med. Alltid glad och väldigt lättlärd. Vi har alltid haft pudlar i släkten och alla har varit jättemysiga.
Det är en rolig ras som man kan hitta på vad man vill med, dom är glatt med på allt.
Jag har faktiskt ingenting negativt att säga, mer än att dom små (toy, dvärg) kan bli lite bjäbbiga..
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

En mellanpudel blir så lydig som du är villig att lägga ner tid på att träna den ;)

Himla trevlig ras och behändig storlek om man inte har något emot pälsvården :laugh:
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Visst kan en chihuahua följa med på ridturer :). Varför skulle de inte? De allra flesta hundar kan nog göra det, dock kanske inte lösa beroende på om jaktlusten är stor t ex eller om inkallningen är dålig.


Utöver skrittvändor skulle jag inte ha med mina chi på hästturer, de måste ju galoppera fram för att hänga med vilket sliter en del jämfört med ultimata "joggen". Men det är jag :)
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Vi har två pudlar i stallet, en av modell kanin och en av modell katt. De hänger med på ridturer utan problem. :D
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Det var både den lite mindre och modellen större. Men det var inget som helst problem för dom att hänga med.
Har själv en lite jack russel, med väldigt korta ben ;) hästarna är trötta innan han är det.. :D
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Vi har två pudlar i stallet, en av modell kanin och en av modell katt. De hänger med på ridturer utan problem. :D

:rofl::rofl:
Kanin=Toy och Katt= Dvärg då eller ;)
SÅ roligt att höra att så många verkar ha pudlar som stallhundar! Jag vill ju inte skaffa en som sedan visar sig inte kunna "hänga på" i stallet.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Du verkar ju ha en del pudel-erfarenhet... kan du rekommendera någon uppfödare i stockholmsområdet tro?

Skulle så gärna hittat en pudel att ha som daghund eller så ett tag för att liksom lära känna rasen och få prova på lite pälsvård. Hade för många år sedan en kungspudel som daghund, han var typ helklippt och verkade inte behöva speciell pälsvård?

Träffade en gång en tjej som köpt en liten pudel som sa att uppfödaren var lite "konservativ..." h*n sa att pudeln inte fick leka med större hundar osv för då skulle den bli skadad.. och den måste klippas med bollar och hela baletten...

Jag tar gärna emot tips på pudeluppfödare som är lite tvärtom, om det finns :angel:
På PM väl, annars blir väl tråden låst.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Mellanpudlar är jättetrevliga, jag är själv inne på att skaffa en. Har en storpudel nu. Min erfarenhet är att det är pigga, glada och aktiva, ska inte vara några bekymmer att ha med en sån på ridturen tycker jag. Det finns inga krav på att röntga höfterna på mellanpudlar, en del uppfödare har börjat göra det ändå och det verkar vara lite varierande resultat. Antagligen så lider inte en mellanpudel av en C-höft tex. eftersom de är så små och lätta.
Jag pm:ar dig. :)
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

NU är min korsning men pudelpälsad och till största delen mellanpudel + storpudel i honom. Mycket lättlärd, mjuk och vig hund. Smidig och väger ingen ting i förhållande till sin str. Enligt sina cm är han som en liten storpudel ( 51 cm ) men de flesta är nog större än så om de är hanar och mellanpudeln är ju max 40 cm har jag för mig med lätt benstomme.

Pälsvården är bara kul! En BRA trimmer kostar ca 2000 kr + att man behöver minst 1 skär till än det man får med men det betalar sig snabbt. Nu är min hund fånig spec med frambenen och tassarna och jag lite väl pedant som stör mig på petittesser men det fina är ju att pälsen växer 1-1,5 cm ca på en månad så fel går att rätt tilll snart igen! En kortklippt behöver ej kardas och badas bara varje 4-6 veckor när man klipper. Jag rakar ner min över hela kroppen samt ben med 9 mm skär, nos och mage och underrede/bak med 10 ans skär som lämnar några mm och så har jag en smal till tassar/mellan trampdynorna. Öronen rakar jag kort som nosen ibland och benen kan man spara ut om man vill likaså svansen. Uppe på huvudet handklipps han när det blir för stor mössa. Det är kul och man kan variera sig i evigheter!

Min hunds frisyr är egentligen som den är för både hundens hälsas skull ( undvika svamp mellan trampdynor och i öron) samt tovor på kritiska ställen, samt för min egen bekvämlighets skulle så jag slipper borsta och torka lång våt päls som drar in hela sandlådan.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Pudel: 50% hund, 25% katt och 25% apa. Smarta, glada, lättlärda och roliga! Frisyr väljer du själv, du kan ha den praktiskt kortklippt om du vill.

Det finns inga direkta "brukslinjer" men de flesta uppfödare gillar att deras hundar aktiveras på olika sätt. Och som andra redan har sagt ät det inga problem för dem att hänga med på ridturer. De har långa ben och lätta kroppar.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Jag tycker om pudlar, det var en av raserna jag funderat mest på att skaffa men det blev sedan en annan ras.

En korthårig pudel kräver väl inte lika mycket pälsvård som en långhårig naturligtvis, tovningsrisken är tex mindre, men de behöver ju klippas regelbundet och en genomborstning då och då kan säkert vara bra i alla fall.
Kan också tänka mig att det är en päls som allt fastnar i, men det kan säkert andra svara på? Min hund är tex grönfläckig för tillfället så fort han sprungit i skogen, gräsfröna fastnar. Men han är inte pudel, som sagt.

Ang att leka med större hundar så har jag hört det för alla raser: det bör inte vara för stor storleksskillnad mellan dem. Jag tycker det känns lite överdrivet.
Min dvärgschnauzer får hälsa på hundar av alla storlekar, sen får man väl se till lite hur de leker. Visst, om en rollweiler skulle leka med honom på samma sätt som den jämnstora heelern vi träffar ibland skulle jag nog gå in och bryta, det skulle gå lite för vilt till då och det är klart att skaderisken på en liten hund blir större om en stor hund är oförsiktig. Men att hålla de helt borta från varandra ser jag ingen anledning till.
 
Sv: Hur vältränad liten pudel?

Tack för alla svar! Det är superkul att läsa att de verkligen verkar vara så trevliga som jag fått för mig, helt utan att träffa så många.

Tror att det står mellan dvärg eller mellanpudel, får se om jag får tag på några jag kan klämma på live :d
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 632
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp