Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Vilken fin hund du har! Har du fler bilder? :D
Har hört om rasen, men jag är inte så förtjust hundar som är lite långhårigare iom dem drar in mer smuts o liknade från stall, men de kanske har samma pälslängd, om något längre, som schäfrar? Svårt att se på bilder, tror inte att jag har träffat en hovawart irl vad jag minns iaf.

Tack! Jag har mängder på honom ;)
När jag hade häst så var han med mig i stallet och på ridturer och jag tycker inte han drar in så mycket skräp. Blir han blöt och sand och liknande fastnar i fanerna så får han ligga och torka i hallen så hamnar allt där. Det bara trillar av :)

Jämfört med långhårig schäfer är det nog hugget som stucket pälsmässigt sett. Största skillnaden är nog att hoffen har mer faner på benen.

En bild på honom uppställd.
corallrevets.saulos.8298(1).jpg

Typiskt hoffeutryck
041.JPG

Mys med taxpolaren
105.JPG
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Rotmos KAK vara väääldigt självständig och jaktbenägen om du får "fel" individ (jag har en sån). Bara så att du vet :). Annars är det en riktigt trevlig ras som jag tror passar dig superbra. Det finns tunnare och grövre linjer, vet en liiten lätt tik som ska paras nu snart. Men håll dig borta från utställningslinjer isåfall. Jag kan ge dig min bloggadress så kan du läsa mer om livet med rottis om du är intresserad:).

Jag håller med Ravishing om att rottisen kan passa dig. MEN var extremt noga med val av linjer. Min tik klassas till den "lilla, lätta"-delen, hon är 58 hög och väger 35 kilo, alldeles lagom i min värld. Hon är dock kanske inte en "typisk" rottis, hon är explosiv, kvick i tanken, jätterolig att jobba med. MEN behöver en hel del stimulans för att fungera riktigt bra i vardagen. Vi tränar sök, spår och lydnad, och hon gillar söket allra bäst! Full fräs i skogen är hennes melodi, och hon är nog aldrig så nöjd som när hon fått söka :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Sådärja, nu har jag läst igenom hela tråden och jag tror att vi faktiskt lyckats få med nästan varje ras som ligger SBK :D
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Till och med cattledogen var med på ett litet hörn annars läser man väldigt sällan nått om dom här:)
Efter vad jag förstått så är det ganska vanligt att ACD ägarna gått från rottweiler till en mindre friskare ras. Var själv inne på rotta men blev en ACD istället och har inte ångrat mig:)
Det är ju en bruksras så alla bruksgrenar kan man tävla i även skydd.
Där jag köpte min hade hon med sina två på uteritterna (hon bedriver turridning i dalarna).
Man får nog tydligt från början tala om att hästar vallas inte. Är en brukshund med bevarade vallningsanlag.
Sen är det en enmanshund som nog inte fungerar att lämnas bort till för många olika personer men de dom lär känna som små är mycket populära medans nya personer är inte intressanta om de inte har nått gott eller roligt att erbjuda:)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sara (tyckte väl att jag kände igen hundnamnet innan jag insåg att det var du hehe), jag har hittat riktigt bra uppfödare inom dobermann nu men iom att jag jobbar med djurförsäkringar så dubbelkollade jag upp statistiken lite och blev lite off pga det jag såg ... Men jag vet inte, är så svårt då det är en speciell ras. :love: Din Plex är sååå fin! Samtidigt vill jag ju kunna ha med hunden på ridturer ... Min kompis har en dobbistik som följer med lydigt på varje uteritt o funkar bra men verkar inte helt vanligt. Känns lite jobbigt med en jaktdåre, även fast dem är söta. ;)
/Saida :)

Jag tyckte något med dig var bekant!

Som sagt, jag tror att med lite research så kan du hitta väldigt friska individer - de kommer fortfarande vara dyra att försäkra, men så länge man har en frisk hund så..
Det GÅR ju att ha dem lösa,men det kräver ju extremt mycket jobb - men läser man lite rastrådar här så verkar inte schäfern helt okomplicerad heller med det där. Personligen tycker jag boxern verkar mycket mer clownig än dobbisen, men det kan vara fördomar med.

Om du kommer ner till Lund nån dag så kan vi ju ses så får du träffa Plex, även om han är ett riktigt måndags ex xD.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag reagerar lite på att du skriver att du vill ha en hund att träna med men sen verkar det inte finnas plats för så mycket träning i din vardag?
Utöver promenader, att vara med i stallet och att vara på BK två gånger i veckan, hur mycket kommer du träna hunden?

Om det är viktigt för dig att köra skydd så finns det nog inte så många alternativ. Schäfer och malle är väl, vad jag har förstått, de säkra korten där. Men om skyddet inte är lika viktigt finns det ju många raser att välja på.

(Och bara för att jag är nyfiken - hur hinner du jobba om du lägger 3,5 timma på promenad och 4 timmar i stallet varje dag?)
Det går att köra skyddet med de flesta andra bruksraserna med, men det gäller att leta nogrannare för att hitta de rätta kullarna :)
Det är först om du vill ha hund för tjänst som det börjar bli svårt utanför schäfer och malle världen, men även det går att hitta om man är beredd att leta :)
/Camilla
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

bara för att jag är nyfiken - hur hinner du jobba om du lägger 3,5 timma på promenad och 4 timmar i stallet varje dag?)

Alla arbetar inte "kontorstider". Det finns en massa olika varianter av jobb även om många inte verkar förstå det. Jobbar själv natt (=många timmar, få tillfällen) och lägger ner massor av tid på hästen och hunden, men har ändå tid över till ett extrajobb.

Slut på OT ;)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag jobbar inga kontorstider jag heller men skulle aldrig hinna lägga så många timmar på hund och häst.. Men iofs, nu är ju jag som en liten bebis som sover bort halva dygnet också ;)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag håller med Ravishing om att rottisen kan passa dig. MEN var extremt noga med val av linjer. Min tik klassas till den "lilla, lätta"-delen, hon är 58 hög och väger 35 kilo, alldeles lagom i min värld. Hon är dock kanske inte en "typisk" rottis, hon är explosiv, kvick i tanken, jätterolig att jobba med. MEN behöver en hel del stimulans för att fungera riktigt bra i vardagen. Vi tränar sök, spår och lydnad, och hon gillar söket allra bäst! Full fräs i skogen är hennes melodi, och hon är nog aldrig så nöjd som när hon fått söka :)

Fast idealhöjden för en tik är 58 till 60 cm så din är väl inte så värst liten? Vår tik på 59 cm och 38 kg brukar jag iaf kalla normalstor :o
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Har du kikat något på en holländare?

Fast eftersom TS inte vill ha så mycket jakt i sin hund så kanske inte holländare är något jättebra alternativ, de är ju (enligt min erfarenhet) rätt lika mallarna i det fallet - det finns säkert individer som inte jagar men jaktlusten är generellt rätt rejält stor.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Jag är lite fascinerad över att det rekommenderas Malle, schäfer och holländare i den här tråden. Vi vet inte ens om TS haft hund förut och personen ifråga vill prova på lite bruks. I mina ögon känns det då lite snett att gå in och rekommendera skydds- och brukshundarnas turbo-raser. De som ofta ligger så högt i temperament och drifter att nybörjare kör i diket direkt. Sportschäfer och Malle, skyddshundarnas skyddshundar....extremer på alla plan. Är det lämpligt att köpa när man vill lägga ned två dagar i veckan på lite lätt bruksarbete?

Många verkar haka upp sig på att TS vill prova skydd. Själv ställer jag mig frågande till om TS överhuvudtaget kommer att komma i närheten av en skyddsgrupp. IPO och ännu mer svenskskyddet är krävande sporter som man sällan bara provar på. Om TS ändå är inne på skyddsbiten så skulle jag rekommendera en vuxen omplacering. En hund som inte duger till några SM-guld men som är guld värd som läromästare.

Själv är jag inne på brukshund nummer tre och jäklar vad glad jag är att min IPO-hund, min första, är just en sådan läromästare. För jag får kämpa ändå. En högtempererad sportschäfer eller Malle hade jag inte bara kört i diket med. Vi hade åkt av banan och in i väggen.
Det är förvisso "enkla" hundar när man vet hur en hund fungerar men innan man vet så har man ingen chans. Det krävs en jäkla naturbegåvning och ordentligt med bra hjälp om man ska klara av detta som oerfaren hundförare.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Fast idealhöjden för en tik är 58 till 60 cm så din är väl inte så värst liten? Vår tik på 59 cm och 38 kg brukar jag iaf kalla normalstor :o

Jag tycker det är svårt att bedöma bara enligt vikt och höjd. Alla som ser henne tycker hon är liten och lätt för att vara rottis. På utställning har jag också fått kritiken "not big". Hon kanske inte är så liten på höjden, men upplevs som liten på grund av att hon är så lätt i kroppen.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Dina kriterier verkar vara väldigt lika mina. Nu är jag uppväxt med schäfer, så nog är jag partisk. :p
Jag ville ha en brukshund såväl som familjehund, lite vassare och inte fullt så "ledarsvag" som tex labbe eller retriver. Jag vill ha en hund som jag kanske får slita häcken av mig de första åren för att få med mig, men sen har jag en jäkligt trevlig hund också. Jag var också så sugen på att prova dobermann men det föll på, precis som för dig, jaktinstinkten. Samtliga våra schäfrar har gått kalas på ridturer. Jag vill prova på bruksgrenarna, sen vilken jag riktar in mig på spelar inte så stor roll, det får bli upp till hunden (själv tycker jag sök helt klart är roligast, men vi får se vad vovvan vill). Även om jag är imponerad till tusen av skyddshundarna så är det nog inget jag kommer att syssla med, enligt mina erfarenheter är det svårt att kombinera en bra skyddshund med mitt övriga liv och jag är inte intresserad av att göra något halvdant, ska jag hålla på med skydd så vill jag ha en jäkligt bra skyddshund också. :)

Jag funderade fram och tillbaka när det nu var dags för mig att skaffa ny hund och valet föll ändå på en schäfer. Jag insåg (efter lite buke-hjälp) att jag aldrig kommer att bli nöjd med något annat då det är vad jag är uppväxt och frälst på och i mina ögon är det den ultimata bruks/familjehunden. Och integn är väl gladare än jag nu när jag har världens underbaraste 7-månaders schäfer-tiken som hittills uppfyller vartenda krav jag någonsin haft!

(Vill bara inflika att malle inte är ett bra alternativ om man inte har mycket vana och vet vad man vill, kalastrevliga hundar - med rätt förare. Med en förare som inte passar kan det bli total katastrof. Du som är ute efter att prova dig fram lite i bruksvärlden bör inte välja en malle, enligt mina erfarenheter.)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Jag är lite fascinerad över att det rekommenderas Malle, schäfer och holländare i den här tråden. Vi vet inte ens om TS haft hund förut och personen ifråga vill prova på lite bruks. I mina ögon känns det då lite snett att gå in och rekommendera skydds- och brukshundarnas turbo-raser. De som ofta ligger så högt i temperament och drifter att nybörjare kör i diket direkt. Sportschäfer och Malle, skyddshundarnas skyddshundar....extremer på alla plan. Är det lämpligt att köpa när man vill lägga ned två dagar i veckan på lite lätt bruksarbete?

Många verkar haka upp sig på att TS vill prova skydd. Själv ställer jag mig frågande till om TS överhuvudtaget kommer att komma i närheten av en skyddsgrupp. IPO och ännu mer svenskskyddet är krävande sporter som man sällan bara provar på. Om TS ändå är inne på skyddsbiten så skulle jag rekommendera en vuxen omplacering. En hund som inte duger till några SM-guld men som är guld värd som läromästare.

Själv är jag inne på brukshund nummer tre och jäklar vad glad jag är att min IPO-hund, min första, är just en sådan läromästare. För jag får kämpa ändå. En högtempererad sportschäfer eller Malle hade jag inte bara kört i diket med. Vi hade åkt av banan och in i väggen.
Det är förvisso "enkla" hundar när man vet hur en hund fungerar men innan man vet så har man ingen chans. Det krävs en jäkla naturbegåvning och ordentligt med bra hjälp om man ska klara av detta som oerfaren hundförare.

Jag håller med. Jag tränar dock inte skydd, men tycker verkligen inte att TS bör kolla på någon av de riktiga räserhundarna. hoffe, kh collie o dylikt är isåfall mer lämpliga.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Jag är lite fascinerad över att det rekommenderas Malle, schäfer och holländare i den här tråden. Vi vet inte ens om TS haft hund förut och personen ifråga vill prova på lite bruks. I mina ögon känns det då lite snett att gå in och rekommendera skydds- och brukshundarnas turbo-raser. De som ofta ligger så högt i temperament och drifter att nybörjare kör i diket direkt. Sportschäfer och Malle, skyddshundarnas skyddshundar....extremer på alla plan. Är det lämpligt att köpa när man vill lägga ned två dagar i veckan på lite lätt bruksarbete?

Många verkar haka upp sig på att TS vill prova skydd. Själv ställer jag mig frågande till om TS överhuvudtaget kommer att komma i närheten av en skyddsgrupp. IPO och ännu mer svenskskyddet är krävande sporter som man sällan bara provar på. Om TS ändå är inne på skyddsbiten så skulle jag rekommendera en vuxen omplacering. En hund som inte duger till några SM-guld men som är guld värd som läromästare.

Själv är jag inne på brukshund nummer tre och jäklar vad glad jag är att min IPO-hund, min första, är just en sådan läromästare. För jag får kämpa ändå. En högtempererad sportschäfer eller Malle hade jag inte bara kört i diket med. Vi hade åkt av banan och in i väggen.
Det är förvisso "enkla" hundar när man vet hur en hund fungerar men innan man vet så har man ingen chans. Det krävs en jäkla naturbegåvning och ordentligt med bra hjälp om man ska klara av detta som oerfaren hundförare.

Jag håller verkligen med dig. Jag är mkt glad att vår nuvarande mallehane är hund nr 5 i familjen. Och jag tror inte den hundförare är född som skulle kunna sitta till häst och kontrollera honom lös i skogen ;)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

*kl*

Jag är lite fascinerad över att det rekommenderas Malle, schäfer och holländare i den här tråden. Vi vet inte ens om TS haft hund förut och personen ifråga vill prova på lite bruks. I mina ögon känns det då lite snett att gå in och rekommendera skydds- och brukshundarnas turbo-raser. De som ofta ligger så högt i temperament och drifter att nybörjare kör i diket direkt. Sportschäfer och Malle, skyddshundarnas skyddshundar....extremer på alla plan. Är det lämpligt att köpa när man vill lägga ned två dagar i veckan på lite lätt bruksarbete?

Många verkar haka upp sig på att TS vill prova skydd. Själv ställer jag mig frågande till om TS överhuvudtaget kommer att komma i närheten av en skyddsgrupp. IPO och ännu mer svenskskyddet är krävande sporter som man sällan bara provar på. Om TS ändå är inne på skyddsbiten så skulle jag rekommendera en vuxen omplacering. En hund som inte duger till några SM-guld men som är guld värd som läromästare.

Själv är jag inne på brukshund nummer tre och jäklar vad glad jag är att min IPO-hund, min första, är just en sådan läromästare. För jag får kämpa ändå. En högtempererad sportschäfer eller Malle hade jag inte bara kört i diket med. Vi hade åkt av banan och in i väggen.
Det är förvisso "enkla" hundar när man vet hur en hund fungerar men innan man vet så har man ingen chans. Det krävs en jäkla naturbegåvning och ordentligt med bra hjälp om man ska klara av detta som oerfaren hundförare.

Om du kollar igenom tråden, senast svaret till mig, så står det att TS är uppvuxen med schäfrar och att både hennes mamma och mormor har schäfer men att hon aldrig haft en helt egen.

Tycker det är tråkigt att ni får Malle, schäfer och holländare att låta som nå slags extrema och svåra hundar vilket inte alls är min uppfattning. Tycker det finns gått om hundar som är betydligt svårare på alla sätt och vis. Ovannämnda hundar tycker jag är bra och faktiskt relativt lätta hundar för de flesta har ett bra psyke och man vet vad man har i kopplet. Dem är inte mjuka men dem är ju inte extremt hårda heller om man nu inte letar specifikt i skyddslinjer då.

Vist kan man anse att mjuka hundar är lätta hundar men jag hör inte till den skaran.

Ps hur det är att rida med Malle och holländare får dock någon annan svara på då jag aldrig ägt någon egen utan bara umgåtts med dem vi tränar skydd med. Schäfer vet jag dock är en kanon ras att ha med sig i stallet både på marken och som uppsutten förare
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Schäfer vet jag dock är en kanon ras att ha med sig i stallet både på marken och som uppsutten förare

Det är ju din åsikt.

Jag har en annan åsikt ang schäfer som stallhund. Och att det bara skulle vara understimulerade ouppfostrade schäfrar som kan visa intresse för vilt håller jag inte alls med om. Mina schäfrar har tävlat på elitnivå men det har alltid krävts full uppmärksamhet och lite "tummen i ögat" på dem för att få dem att avstå från jakt om ett rådjur poppar upp. Den kontrollen är svårt att uppnå om man sitter till häst. Sen beror det ju på var man bor, hur mkt vilt, folk och andra hundar man stöter på när man rider.

Sen är det klart att man ska ha schäfer om man verkligen vill det, det kan säkert TS avgöra själv. Vi skriver ju bara om våra egna erfarenheter och sen får TS ta ställning til det. Det är väl inget fel i att man kan ha olika uppfattningar och erfarenheter av en ras...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 689
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 699
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
27
· Visningar
1 057
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp