Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Att vara uppvuxen med schäfer kan innebära allt från att man haft hundar som lullat runt på gården till att heta Felicia Kristensen. Det förstnämnda ger ingen direkt kunskap om hundar. I mina ögon är man då helt och hållet nybörjare. Nybörjare kombinerat med reaktionsnabb Malle är katastrof. Det är enkla hundar för den vana föraren men den ovane kommer att få problem att hinna med. Ta bara en sådan sak som mallen typiska förmåga att rikta om. Hunden är lite gasad, du tar tag i den och vips så sitter den i armen. Vet man det som nybörjare?
Må vara att alla mallar inte är så utpräglade men vid valpköp vet du inte vad du får.

Schäfer är mer förlåtande, men även de har en slyngelperiod då de kan bete sig som as. Minns Lundvers tråd. Kan man lösa det?

Själv säger jag fortfarande Kelpie. Lika mycket arbetsvilja men inte alls lika extrem. En äkta brukshund men nybörjarvänlig.

Om TS däremot är uppväxt med arbetande hundar är det annan femma. Det är dock fortfarande något mer arbetsamt med en helt egen hund än att träna med föräldrarnas hundar. De misstag man gör får man själv reda ut.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Nej naturligtvis inget fel med att ha olika uppfattningar om en ras :D men vill bara påpeka att det inte bara är min åsikt utan min erfarenhet efter att ha haft med flera olika schäfrar till stallet och aldrig haft problem men som du säger beror de ju också på hur ofta man träffar på vilt. Vi lever så att vi träffar på vilt var och varannan dag (inte länge sedan ett lodjur rev ett rådjur ca 10 meter från vår hundgård och åtelkamera visade att lodjuret var där och åt flera dagar i rad efteråt) så vist kan det vara att våra hundar och de scäfrar som bor omkring oss är, från det att dem är valp, lite härdade.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag tycker också kelpie låter som en bra idé. Jag hade lätt kunnat ha med min vid ridning om han bara var lite van vid hästar. Har alltid honom lös överallt, han har förvisso hyfsad jaktlust men har varit mycket lätt att få viltren. Många kelpies har faktiskt en riktigt fin kamp och bra bett, och jag tror säkert man kan träna lite skydd med dem även om de inte duger för tävling i de högre klasserna.

Hoffarna jag har träffat har varit väldigt ojämna. Några är stora och några är mindre, några är väldigt tröga och sävliga, andra är det lite mer fart i. En är enligt uppgift snudd på odresserbar. Jag tycker det verkar vara knepigt att hitta en som är rolig att träna med?

Riesens är ju väldigt fina, MEN jag hade blivit galen av alla ljud de har för sig. Hur en så stor hund kan få fram så ljusa pip är en gåta för mig.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Att vara uppvuxen med schäfer kan innebära allt från att man haft hundar som lullat runt på gården till att heta Felicia Kristensen. Det förstnämnda ger ingen direkt kunskap om hundar. I mina ögon är man då helt och hållet nybörjare. Nybörjare kombinerat med reaktionsnabb Malle är katastrof. Det är enkla hundar för den vana föraren men den ovane kommer att få problem att hinna med. Ta bara en sådan sak som mallen typiska förmåga att rikta om. Hunden är lite gasad, du tar tag i den och vips så sitter den i armen. Vet man det som nybörjare?
Må vara att alla mallar inte är så utpräglade men vid valpköp vet du inte vad du får.

Schäfer är mer förlåtande, men även de har en slyngelperiod då de kan bete sig som as. Minns Lundvers tråd. Kan man lösa det?

Själv säger jag fortfarande Kelpie. Lika mycket arbetsvilja men inte alls lika extrem. En äkta brukshund men nybörjarvänlig.

Om TS däremot är uppväxt med arbetande hundar är det annan femma. Det är dock fortfarande något mer arbetsamt med en helt egen hund än att träna med föräldrarnas hundar. De misstag man gör får man själv reda ut.

Hunden ska ALDRIG sitta i förarens arm oavsett hur spidad den är! Då är den Inte tillräckligt mentalt stabil och absolut ingen bra skyddshund och ingen bra representant för de raser vi talar om.

Jag håller till stora delar med i ditt inlägg men vet flera nybörjare med både Malle och schäfer som inte har några problem. Dock tror ja de är vanligare, eller det känns vanligare att nybörjare skaffar schäfer än Malle. Men en fördetta nybörjare som jag känner började med Malle, han har nu tre och kämpar för att hävda sig i svenskskyddet. Men han publicerar dagligen bilder på sina "babyhundar" som ligger i sängen med napp i munnen :angel: (bilderna är alltså iscensatta han behandlar dem inte som barn)

Säger dock absolut inget negativt om ditt kelpi förslag :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Flera av de mest framgångsrika mallarna har alla potential att rikta om och nypa föraren. Enda anledningen till att inte hundarna gjort det är att de förarna vet hur de ska hantera hundarna. I mina ögon är det typiskt reaktionsnabb Malle och inget som kasserar den varken som skydds- eller avelshund. Pratade med en ständigt återkommande sm-deltagare för någon månad sedan och även han menade på att det är något man kan få räkna med. Det är baksidan av reaktionsnabba hundar. Ibland agerar de innan de tänker. Det är dock också en del av det som gör dem så framgångsrika.

Som schäfermänniska skulle jag aldrig acceptera dylikt beteende hos min hund, men så har jag inte Malle heller. Dock är det inte helt ovanligt hos schäfer heller men då beror det på att föraren fått mer hund än denne klarar av. De blir förbannade vid tillsägelse helt enkelt.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Nu ska jag inte kapa tråden något mer men jag skulle aldrig acceptera ett sådant beteende från någon hund. Men nu är vi ju också inne på min erfarenhet och åsikt.

En hund som reagerar innan den tänker skulle jag aldrig velat ha bland tex barn. Är det som du säger så är Mallar rent farliga och skulle heller inte passa som tjänstehundar i något område.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Många är de som märkt att mallen inte alltid är lämplig i barnfamiljer. Det kan dock gå alldeles utmärkt det med, om det är rätt förare på hunden. Och det är det man alltid återkommer till med högtempererade hundar. De kräver sin förare. Underbara hundar i rätt händer. Katastrofala i fel händer. Det är därför inte vem som helst ska rusa iväg och köpa en.

Mallarna fungerar i tjänst, i hemmen och på tävlingsbanan tack vare att förarna förvaltar deras egenskaper rätt. De är hundarnas Ferrari. Gör rätt och du vinner allt. Gör fel och du kraschar stenhårt. Detta gäller framförallt i skyddet.

Med en schäfer kan man klanta sig mer men inte hur mycket som helst. Med vissa andra raser kan man vara fullständigt usel och hunden ställer inte till med något ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Dessutom, det är just egenskapen att reagera först och tänka sedan som är en del i att mallarna är formidabla i korgarbetet. Vilken annan hund skulle dundra in i full fart med huvudet först i figuranten och göra det gång på gång. Jag säger inte att det beror allena på det, men den hund som börjar tänka i det läget brukar också börja bromsa.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Rotmos KAK vara väääldigt självständig och jaktbenägen om du får "fel" individ (jag har en sån). Bara så att du vet :). Annars är det en riktigt trevlig ras som jag tror passar dig superbra. Det finns tunnare och grövre linjer, vet en liiten lätt tik som ska paras nu snart. Men håll dig borta från utställningslinjer isåfall. Jag kan ge dig min bloggadress så kan du läsa mer om livet med rottis om du är intresserad:).

Åh ja, PM:a gärna din adress! :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag slår fortfarande ett slag för vit herde även fast du ignorerade mitt förra inlägg:angel:;)

Boxer hade inte JAG valt, vad jag förstått finns det en hel del hälsoproblem, rätta mig om jag har fel. Annars förstår jag varför du gillar dem, har träffat flera som är jättehärliga. Dock tycker jag att det är mycket flams och trams, clownigheten tar över för mycket.. Men det är ju MIN åsikt :)

Rottis skulle visst kunna passa om du väljer den lite sportigare varianten, dock inget jag skulle rekommendera till agility kanske, men annars en rejäl brukshund.

Haha sorry! ;) Har en arbetskollega som också har en vit herdehund och tycker jag borde kika på den. Men vad jag har hört så är de inte lika livliga/arbetssamma och alerta som en "vanlig" schäfer? vad tycker du?

Nope, boxer kommer det inte bli pga höga statistiken sjukdomar. Men riktigt roliga hundar är dem!
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Vet inte om du såg mitt tips tidigare i tråden om beauceron, det kan ju vara läge att kika på dem om du tycker att rottis är lite för kraftiga; de påminner lite om varandra fast ändå inte, eller vad man nu ska säga. ;)

Här är mina fyra grabbar:

dsc_5231_small.jpg

Ah sorry missade att svara på ditt inlägg!
Har fått tips av en kompis som har beauceron också, verkar vara trevliga hundar. Men tror att jag aldrig har träffat beauceron irl, så tycker det är lite svårare då. På bilderna ser dem ju ut som en blanding mellan dobbis, rottis och schäfer. :love: Hur tycker du att rasen är i temperamentet överlag?
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag tycker boxrar verkar vara superroliga och härliga men vet ärligt talat inte om jag skulle välja en själv om syftet var seriös träning mot tävling. Jag vet ju att de kan, men de är ju också sjukt flamsiga och barnsliga vilket känns roligt men också onödigt svårt.

För några år sedan ville jag verkligen ha en boxer, men nu när jag haft aussie i nästan ett år kommer jag nog aldrig köpa annat än vallhund sålänge jag har tävlingambitioner.

Har du kollat ngt på aussie?
Jag såg vad du skrev ang päls men min aussie har en väldigt funktionell päls som torkar fort och inte drar in överdrivet mkt smuts. Även om det självklart blir mer än en korthårig hund gör.

Eller kelpie? Kollat på dem?

Ang malle vs schäfer så skulle jag personligen valt malle alla gånger, men så är jag inte heller alls förtjust i schäfrar. Mallen känns mer explosiv, mer smidig, mindre osv.

Boxrar har en så himla gullig personlighet men kommer inte att kolla vidare på den pga sjukdomsstatistiken... synd.
Nja, har inte kollat så mkt på dem. Är lite skeptisk iom att det är mer en vallhund, men jag kanske borde kika mer på aussie?
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Tack! Jag har mängder på honom ;)
När jag hade häst så var han med mig i stallet och på ridturer och jag tycker inte han drar in så mycket skräp. Blir han blöt och sand och liknande fastnar i fanerna så får han ligga och torka i hallen så hamnar allt där. Det bara trillar av :)

Jämfört med långhårig schäfer är det nog hugget som stucket pälsmässigt sett. Största skillnaden är nog att hoffen har mer faner på benen.


Typiskt hoffeutryck
041.JPG

Haha jag dör vilken söt bild! :D
Hmm, låter onekligen som en trevlig ras efter lite research, tycker dock att beauceron och hovawart verkar så lika på vissa plan. Nu är du säkert lite partisk hehe men vilken av de två raserna skulle rekommendera? Största skillnaden emellan dessa (om man ens kan dra paralleller mellan dessa, är som sagt inte bekant med dessa raser tidigare)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag håller med Ravishing om att rottisen kan passa dig. MEN var extremt noga med val av linjer. Min tik klassas till den "lilla, lätta"-delen, hon är 58 hög och väger 35 kilo, alldeles lagom i min värld. Hon är dock kanske inte en "typisk" rottis, hon är explosiv, kvick i tanken, jätterolig att jobba med. MEN behöver en hel del stimulans för att fungera riktigt bra i vardagen. Vi tränar sök, spår och lydnad, och hon gillar söket allra bäst! Full fräs i skogen är hennes melodi, och hon är nog aldrig så nöjd som när hon fått söka :)

Hon låter en som trevlig hund! Om jag skaffar en rottis så vill jag ha en hund som din, haha. Nej men det blir väldigt noga med linjerna, har haft flera kompisar som "slarvat" lite när dem köpt rottis och inte kollat upp allt ordentligt vilket resulterat i sjukdomar och alldeles för tidig bortgång. :/
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag tyckte något med dig var bekant!

Som sagt, jag tror att med lite research så kan du hitta väldigt friska individer - de kommer fortfarande vara dyra att försäkra, men så länge man har en frisk hund så..
Det GÅR ju att ha dem lösa,men det kräver ju extremt mycket jobb - men läser man lite rastrådar här så verkar inte schäfern helt okomplicerad heller med det där. Personligen tycker jag boxern verkar mycket mer clownig än dobbisen, men det kan vara fördomar med.

Om du kommer ner till Lund nån dag så kan vi ju ses så får du träffa Plex, även om han är ett riktigt måndags ex xD.

Ja, försäkringspremien bryr jag mig inte riktigt om utan hälsan då. Nej schäfern har man också lite att jobba med också, men har läst så mkt om dobbisar som bara sticker hej vilt och stänger av helt när dem ser något vilt.
Jaa, synd att du inte bor nära Sthlm :p Men det ska väl vara reunion i sommar för våran årskurs, du borde ta med Plex då. ;)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Dina kriterier verkar vara väldigt lika mina. Nu är jag uppväxt med schäfer, så nog är jag partisk. :p
Jag ville ha en brukshund såväl som familjehund, lite vassare och inte fullt så "ledarsvag" som tex labbe eller retriver. Jag vill ha en hund som jag kanske får slita häcken av mig de första åren för att få med mig, men sen har jag en jäkligt trevlig hund också. Jag var också så sugen på att prova dobermann men det föll på, precis som för dig, jaktinstinkten. Samtliga våra schäfrar har gått kalas på ridturer. Jag vill prova på bruksgrenarna, sen vilken jag riktar in mig på spelar inte så stor roll, det får bli upp till hunden (själv tycker jag sök helt klart är roligast, men vi får se vad vovvan vill). Även om jag är imponerad till tusen av skyddshundarna så är det nog inget jag kommer att syssla med, enligt mina erfarenheter är det svårt att kombinera en bra skyddshund med mitt övriga liv och jag är inte intresserad av att göra något halvdant, ska jag hålla på med skydd så vill jag ha en jäkligt bra skyddshund också. :)

Jag funderade fram och tillbaka när det nu var dags för mig att skaffa ny hund och valet föll ändå på en schäfer. Jag insåg (efter lite buke-hjälp) att jag aldrig kommer att bli nöjd med något annat då det är vad jag är uppväxt och frälst på och i mina ögon är det den ultimata bruks/familjehunden. Och integn är väl gladare än jag nu när jag har världens underbaraste 7-månaders schäfer-tiken som hittills uppfyller vartenda krav jag någonsin haft!

(Vill bara inflika att malle inte är ett bra alternativ om man inte har mycket vana och vet vad man vill, kalastrevliga hundar - med rätt förare. Med en förare som inte passar kan det bli total katastrof. Du som är ute efter att prova dig fram lite i bruksvärlden bör inte välja en malle, enligt mina erfarenheter.)

Tack för ditt inlägg! Haha ja, kul att att höra din erfarenhet också!
Ang. malle så har jag aldrig varit intresserad av att köpa en, så kommer inte bli en sådan. ;)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Om du kollar igenom tråden, senast svaret till mig, så står det att TS är uppvuxen med schäfrar och att både hennes mamma och mormor har schäfer men att hon aldrig haft en helt egen.

Tycker det är tråkigt att ni får Malle, schäfer och holländare att låta som nå slags extrema och svåra hundar vilket inte alls är min uppfattning. Tycker det finns gått om hundar som är betydligt svårare på alla sätt och vis. Ovannämnda hundar tycker jag är bra och faktiskt relativt lätta hundar för de flesta har ett bra psyke och man vet vad man har i kopplet. Dem är inte mjuka men dem är ju inte extremt hårda heller om man nu inte letar specifikt i skyddslinjer då.

Vist kan man anse att mjuka hundar är lätta hundar men jag hör inte till den skaran.

Ps hur det är att rida med Malle och holländare får dock någon annan svara på då jag aldrig ägt någon egen utan bara umgåtts med dem vi tränar skydd med. Schäfer vet jag dock är en kanon ras att ha med sig i stallet både på marken och som uppsutten förare

Att vara uppvuxen med schäfer kan innebära allt från att man haft hundar som lullat runt på gården till att heta Felicia Kristensen. Det förstnämnda ger ingen direkt kunskap om hundar. I mina ögon är man då helt och hållet nybörjare. Nybörjare kombinerat med reaktionsnabb Malle är katastrof. Det är enkla hundar för den vana föraren men den ovane kommer att få problem att hinna med. Ta bara en sådan sak som mallen typiska förmåga att rikta om. Hunden är lite gasad, du tar tag i den och vips så sitter den i armen. Vet man det som nybörjare?
Må vara att alla mallar inte är så utpräglade men vid valpköp vet du inte vad du får.

Schäfer är mer förlåtande, men även de har en slyngelperiod då de kan bete sig som as. Minns Lundvers tråd. Kan man lösa det?

Själv säger jag fortfarande Kelpie. Lika mycket arbetsvilja men inte alls lika extrem. En äkta brukshund men nybörjarvänlig.

Om TS däremot är uppväxt med arbetande hundar är det annan femma. Det är dock fortfarande något mer arbetsamt med en helt egen hund än att träna med föräldrarnas hundar. De misstag man gör får man själv reda ut.

Tack för era svar!
Ang. mallefrågan så har jag aldrig varit intresserad av ett ens skaffa en malle eller holländare då dem inte tilltalar mig, så ni kan vara lugna. ;) Föredrar som sagt schäfer i såna fall på flera plan om man ska ställa raserna mot varandra.
Jadzia, hundarna var inga "lullande hundar på gården", utan arbetande brukshundar. Och nja, helt rookie skulle jag inte kalla mig som, utan mer att det här blir min helt egna riktiga hund som bara jag ska träna och vara förare åt. Men det kanske är nybörjare i vissas ögon, beror ju på hur man ser det. Skulle aldrig skaffa en schäfer om jag inte kände att jag skulle orka eller klara av det. Och jag har som sagt tillräckligt mkt självinsikt att inte skaffa malle då exemplaren jag har sett har varit rent ut sagt skitjobbiga men extremhundar tycker jag verkligen inte att dem är... beror ju mkt på individ.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

kl mig på själv

Tack igen för alla svar :) känns kul med lite förslag & åsikter utifrån.

Hittills har jag fått förslag på följande:
- Schäfer (är jag bekant med som ras så känns "tryggt")
- Vit herdehund (hur dessa i skillnad mot "vanlig" schäfer?)
- Malle (tilltalar mig ej)
- Holländare (samma här)
- Hovawart & beauceron (vet inte så mkt om?)
- Rottis (en lite nättare & smidig tik hade ju varit drömmen! hälsan verkar vara lite si och så med?)
- Dobbis (min drömhund som jag väljer med hjärtat men ej hjärnan tyvärr)
- Riesenschnauzer (nej, gillar inte strävhåriga "skägghundar" haha, sry...)
- Retriver (har aldrig gillat retrivers, tycker de är opålitliga. nu är jag fördomsfull pga dålig erfarenheter men ja...)
- Kelpie, aussie, ACD (ah jag vet inte ... är väl vallhundar alla 3 och tilltalar mig inte riktigt ...)
- Sheltie (skulle faktiskt kunna vara ett alternativ om jag bortser från att den är lite "för liten")
- Boxer (nej pga hälsan, charmtroll nr 1 annars)

Tror det var alla. :) Ni får jättegärna lägga in fler bilder på era hundar om ni har någon av dessa!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 679
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 698
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp