Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Ja, försäkringspremien bryr jag mig inte riktigt om utan hälsan då. Nej schäfern har man också lite att jobba med också, men har läst så mkt om dobbisar som bara sticker hej vilt och stänger av helt när dem ser något vilt.
Jaa, synd att du inte bor nära Sthlm :p Men det ska väl vara reunion i sommar för våran årskurs, du borde ta med Plex då. ;)

Jag har träffat en hel del dobbisar som kan gå lösa, men det kräver ju att man tränar ordentligt från att de är små. O andra sidan, så verkar ju just jakt driften vara ett problem hos många bruksraser iom att du vill ha den i brukset.
Det finns ju de som lyckas få sina vinthundar viltrena med, och med lite planering kan jag ha Plex lös - eller ja, inte just nu när vi fått ett bakslag men vi har kunnat. Och hade jag varit lite mer alert och vaken, så hade jag nog utvecklat inkallningen ist för att tappa den som jag gjort nu. För i Plex fall tror jag mer det handlar om att han ääälskar att springa, snarare än att han har extrem jaktlust, det är bara ännu en ursäkt till att springa runt som en idiot.

Om det bara är på jaktlusten det faller på menar jag. Jag funderade länge på vilken ras jag ville ha, och pratade med lite andra uppfödare och sådär - men insåg att jag inte skulle vara nöjd med något annat än dobermann, så man får ta det onda med det goda. Igår rök min hatt till exempel, men han var duktig när vi tränade lite sen så :love:

Ber om ursäkt om det är virrigt, har bara fått i mig 1 kopp kaffe än så länge..
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Tror det var alla. :) Ni får jättegärna lägga in fler bilder på era hundar om ni har någon av dessa!

Kan du tänka dig sheltie så kan du fundera över collie också; korthår eller långhår från arbetande linjer. Det finns visserligen riktigt kassa exemplar men det är stor skillnad beroende vad uppfödarna väljer att avla på och det finns hundar från båda hårlagen representerade i elitklasserna i bruks och lydnad samt som tjänstehundar i försvaret. Utomlands finns det några som tävlar i IPO också men det är ingen ras jag skulle rekommendera om man vill satsa på det.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Haha sorry! ;) Har en arbetskollega som också har en vit herdehund och tycker jag borde kika på den. Men vad jag har hört så är de inte lika livliga/arbetssamma och alerta som en "vanlig" schäfer? vad tycker du?

Nope, boxer kommer det inte bli pga höga statistiken sjukdomar. Men riktigt roliga hundar är dem!

Egentligen är det ganska svårt för mig att jämföra schäfer och VH då jag själv inte haft schäfer. Men nog är de vita livliga och arbetsvilliga. Jag upplever dem mer alerta och samarbetsvilliga än tex rottis, som du också är inne på.
Väljer du bara rätt linjer (alltså inte nån som bara bryr sig om utseendet utan även har arbetande hundar) så kan du nog få vad du vill, och mer därtill ;)
Vissa av de vita är mer intensiva än andra, men de blir lite vad du gör dem till. Min som jag tävlar med är ALLTID med på jobb och ger allt hon har.
Så nog tycker jag att du ska ta en extra koll på de vita :D
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Jag har en Australian Kelpie och håller helt med om det som cillamuffins skrev om dem. Min är otroligt okomplicerad i vardagen och skitkul att träna med. Han skulle säkert tycka att skyddsträning var jättekul men skulle kanske inte vara så mycket att komma med på tävling med sina 16,5 kg. Kelpien är ju ganska mycket mindre än många av de andra raserna du är intresserad av vuxen hane ligger på runt ca 50 cm hög och runt 20 kg även om det kan skilja en hel del.

Min är även väldigt signalkänslig så vi har haft det lite jobbigt ibland på brukshundsklubben då han har blivit lite låg/osäker när andra har bestraffat sina hundar i närheten, framförallt de som har schäfrar häromkring verkar ha ett stort behov av att tala om för sina hundar både med rösten och fysiskt när de gjort fel :crazy: Men jag vet inte om det är ett speciellt vanligt problem, min är kanske lite känsligare och är i en känsligt ålder just nu.

Lite bilder på min kille när han var 10 månader, alltså inte fullvuxen:

DSC_3885red.jpg


DSC_3909.jpg


DSC_3922.jpg


Förut tyckte jag att kelpisar var tråkiga och nästintill fula, nu tycker jag att en proportionerlig kelpie i bra form med bra päls är bland det finaste man kan titta på i hundväg. :D De finns även i andra färger samt tvåfärgade även om det här nog är den vanligaste färgen.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Alltså kelipes är :love:
Har till 99% bestämt att min nästa hund blir en aussie, men jag är bra sugen på kelpien oxå... Även cattledogen, men den är nog lite för "hård".
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Hon låter en som trevlig hund! Om jag skaffar en rottis så vill jag ha en hund som din, haha. Nej men det blir väldigt noga med linjerna, har haft flera kompisar som "slarvat" lite när dem köpt rottis och inte kollat upp allt ordentligt vilket resulterat i sjukdomar och alldeles för tidig bortgång. :/

Ja, det är en trevlig hund! Tyvärr har vi lite problem med social osäkerhet (finns i många linjer numera :(), men hennes nyfikenhet och glädje gör den ändå hanterbar. Hon är inte otrevlig utan hon går bara iväg om hon tycker det blir jobbigt. Osäkerheten blir också bättre med hjälp av söket, så jag hoppas på att vi ska kunna knäcka den sista koden, då hon inte varit särskilt osäker som yngre. Det har blivit kommit fram i samband med att hon har haft rejäla muskelspänningar i kroppen och haft riktigt ont av dem.

Det är många som sagt att de skulle kunna tänka sig att skaffa en rottis om det finns garantier för att de är som hon ;)

Lite bilder:

644496_10151156141359215_1940594967_n.jpg


223797_10151079288444215_660949469_n.jpg


296410_10151094638699215_1936453265_n.jpg
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Haha jag dör vilken söt bild! :D
Hmm, låter onekligen som en trevlig ras efter lite research, tycker dock att beauceron och hovawart verkar så lika på vissa plan. Nu är du säkert lite partisk hehe men vilken av de två raserna skulle rekommendera? Största skillnaden emellan dessa (om man ens kan dra paralleller mellan dessa, är som sagt inte bekant med dessa raser tidigare)

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av beuceron så jag kan inte yttra mig nått vidare. Av det jag läst om dom får jag upplevelsen av att hoffarna är lite livligare men jag vet inte. Jag hade alla gånger valt hoffe men så är jag ju partisk oxå :D

En kompis beskrev hoffarna så här: Smidigare än rottweiler, friskare än schäfer och mer sansad än dobermann ;)

Det finns några uppfödare i Stockholms regionen du kan ta kontakt med och träffa några hoffar för att få en riktig bild av dom.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Vad är det med vallhundar som avskräcker?
Beror det på deras mentalitet eller är det för att du inte vill valla?

Jag gillar verkligen vallhundsmentaliteten. De är så himla mjuka och föriga samtidigt som det finns väldigt mycket explosivitet och kraft i dem.

Australian Kelpie och Australian Shepherd brukar inte kräva vallning för att må bra. Däremot Working Kelpie och ACD har jag förstått är mer vallinriktade fortfarande.
Det finns nog linjer/uppfödare inom AK och AS som aktivt avlar för vallning men dessa är ju bara att välja bort om man är ointresserad av det jobbet.

Jag har en Aussie från brukslinjer. Hon är en omplacering som bott hos mig i lite mindre än ett år nu. Tyvärr har hon lite bagage från sitt tidigare hem som innebär att hon har lätt för att gå upp i stress och bland annat har svårt för hundmöten och en del människor.
Men hon är verkligen en helt UNDERBAR hund! Och en jäkligt bra brukshund!

Jag tränar framförallt agility, lydnad och spår med henne. Hon är skitkul att träna med, ger alltid allt! Vad jag än hittar på så är det bara "Yes matte, nu kör vi!"

dsc_0248.jpg

543085_10151201245563997_1589873435_n.jpg

550808_10151159695548997_325326241_n.jpg

284183_10151159693618997_395665234_n.jpg

547758_10151030464793997_2124550087_n.jpg

536540_10150901951503997_119973335_n.jpg

547932_10151037362223997_183338772_n.jpg


Jag bloggar ganska aktivt om vår träning, du hittar adressen via min profil här på buke om du är intresserad av att läsa :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

En kompis beskrev hoffarna så här: Smidigare än rottweiler, friskare än schäfer och mer sansad än dobermann ;)

Det är rätt många här i trakterna som tävlar bruks och lydnad med hoffe faktiskt, kanske inte i de allra högsta klasserna men det verkar vara trevliga hundar. :)
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Det är rätt många här i trakterna som tävlar bruks och lydnad med hoffe faktiskt, kanske inte i de allra högsta klasserna men det verkar vara trevliga hundar. :)

Det är trevliga hundar och det finns lite SBCH och SLCH i rasen. Men visst, siktar man på SM och har det som mål är inte det säkraste kortet en hoffe och man får göra lite efterforskningar för att hitta de bra hundarna.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Min tränare, Lotta Linusson har ju dock tävlat SM med hoffe, så det går ju iaf! Halvt knapplån typ.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Det är bara BC o WK som avlas på vallanlag + några linjer av Aussie.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Evallens avlar på vallande Australian Kelpies och några av deras uppfödningar har gk VP på får och nöt. Så det finns fler.
 
Sv: Tips på val av brukshund/aktiv hundras?

Kan bara föreslå Riesenschnauzer :love: !
jag har en helt underbar kille på sexton månader som uppfyller alla mina krav på en hund !

Han är lyhörd och uppmärksam och otroligt lättlärd i lydnaden, så mån om att vara till lags. Fungerar utmärkt i spåret. Tyst, trygg och harmonisk med både andra hundar och djur. Han är med i stallet och fryser inte och är med på långa ridturer.

Dessutom charmig och väldigt vacker !
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 730
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 702
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 362
Senast: sasmal
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp