Hur värdesätter vi fritid och jobb?

Jag har märkt av det hos vänner som jobbat "konstiga tider", att de själva inte verkar värdesätta sin fritid alla gånger.

Jag själv är nog lite för... jobbig att bråka med, för att folk ska tänka tanken på att komma med dumma kommentarer. Nu jobbar jag visserligen inte natt, har aldrig gjort, men jag har börjat mycket tidigt på morgonen och därmed även slutat tidigt. Just att sluta tidigt får många att reagera och många kan inte förstå hur jag kan vara trött tidigt på kvällen när jag "ju varit ledig hela eftermiddagen. Tänk på mig som precis kom hem från jobbet och inte hunnit vila!" (Ja, jo, men för mig är det snarare läggdags än "precis kommit hem-tid"). Å andra sidan kommer ingen med en sådan kommentar mer än en gång.

Hade jag jobbat natt, då hade jag utan tvekan haft mobilen på ljudlöst under sovtiden på dagen, just för att slippa bli störd. Sover jag, då ska jag få sova. Annars är det för mig mycket svårt att må bra.
 
Jag märkte det särskilt på ett jobb, om jag gick hem vid 15-15.30 så fick jag höra att ”åh en kort dag” saken var ju bara den att jag började 06.00 och hade endast ett måltidsuppehåll på den dagen.. att de andra jobbade 10.30-17.30 varje dag gjorde ju inte min dag kort bara för att jag gick hem före dem...
 
Eller så är det en del av samma problem? Alltså att allt som inte innebär kontorstider på annat ställe än hemma inte riktigt räknas? (Ochndå undrar en varför folk tror att en inte jobbar för att en jobbar hemifrån?)
Ja, troligen. Jag hade förut en delad kontorsplats också. Då var jag på jobbet, det var nästan det bästa med det. Nu har jag en fast halvtid + två företag. Det känns lite märkligt när någon kommer och säger jobbar du imorgon? Öhhh-ja? Jag menar, är du på ditt jobb? Eller som en granne sa - Det måste vara jätteskönt att jobba halvtid, ni som har gård och hästar och mycket som ska hinnas med hemma.
 
Känner igen det där med en ledig dag mitt i veckan och kommentarerna ihop med det. Jag brukar bara svara att "varsågod, ta mitt helgpass du, 12-22 både lördag och söndag så får du kanske också ledig en tisdag":D
 
Min upplevelse är att sömnen för nattarbetare ses som extra helig. Ingen ber någon att stanna uppe eller gå upp tidigare efter nattpass, men det är helt okej att be någon som jobbar dagtid.

Jag jobbar oregelbundet sen rätt länge, med sovande journattpass, och just dagen efter nattpass är folk måna om att jag får vila, tar hänsyn till trötthet etc trots att jag ibland faktiskt sover en fullgod nattsömn.
Att jag är morgonmänniska och därmed kvällstrött respekteras däremot dåligt. Det är som att jag är vaken tidigt för att jag är utvilad då, inte för att jag lätt kan somna vid 21 och har svårt att sova efter 7. Och så hela den moraliska duktighetsgrejen med att vara vaken tidigt som jag bara vill kräkas på.

Att studenter förväntas ha tid har jag dock full förståelse för, förutom för läkare, ingenjörer osv så är ju inte heltidsstudier faktiska 40h/v. Snarare 30h/v eller inom vissa utbildningar så lite som 20h/v. Dessutom är det sjukt flexibelt i många fall.
 
Jag märkte det särskilt på ett jobb, om jag gick hem vid 15-15.30 så fick jag höra att ”åh en kort dag” saken var ju bara den att jag började 06.00 och hade endast ett måltidsuppehåll på den dagen.. att de andra jobbade 10.30-17.30 varje dag gjorde ju inte min dag kort bara för att jag gick hem före dem...

Det brukar jag få höra.
Så skönt att sluta tidigt!
Jo, ffa när jag varit på jobbet ett dygn och sovit fem timmar 😅
 
Att studenter förväntas ha tid har jag dock full förståelse för, förutom för läkare, ingenjörer osv så är ju inte heltidsstudier faktiska 40h/v. Snarare 30h/v eller inom vissa utbildningar så lite som 20h/v. Dessutom är det sjukt flexibelt i många fall.
För dig kanske, men för andra krävs verkligen de där 40h/v för att kunna få bra betyg. Speciellt om man (som mig) har en npf.
 
För dig kanske, men för andra krävs verkligen de där 40h/v för att kunna få bra betyg. Speciellt om man (som mig) har en npf.

Såklart att det finns variationer, men sett till snittet så lägger studenter 10h på lärarledd undervisning och 21h på självstudier, där tex läkarstudenter lägger betydligt mer tid och humaniorastuderande allra minst tid.

Se eurostudent VI undersökningen, ffa s. 110 och en bit framåt som berör tidsbudget.
http://www.eurostudent.eu
 
Jag har rubbade tider (är dessutom egenföretagare som ofta gör kontorsjobb hemma). Det värsta var när vi hade 24h-borrningar och jag var solo med två riggar. Vid ett tillfälle sov jag 6h på 48h... det gör jag inte om. Andra dagar kan jag rulla tummarna i 8h innan jag skiter i det hela och går av skift sas (då pga yttre omständigheter, tex reparationer på riggen och jag är klar med det jag kan göra).

Om andra har åsikter om mina tider är det deras problem, jag skiter faktiskt i vad de tycker. När det gäller min tid är jag väldigt ego, jag gör det jag vill när jag vill. Men ofta kan jag disponera om min tid för privata besök eller om jag ska träffa någon kompis vilket är enormt skönt. Ett jobb med vanliga kontorstider skulle nog ta kål på mig. Något jag också konstaterat (med viss förvåning) är att jag kan ganska lätt ställa om mig från kvälls/nattjobb till morgon/dagsjobb. Det trodde jag skulle vara tuffare.
 
Jag har jobbat allsköns tider under mina år och personligen kände jag samma sak ledig en dag mitt i veckan var det massor jag ville göra, kände mig tvingad till men om jag väl hade en helg ledig så var det helig. Då skulle man slappa

Nu har jag ett mån-fre 7-16 med flex och någon enstaka helg och numer är helgerna så otroligt korta och jag ska hinna massor som man inte hunnit på vardagen.

Tyckte att när jag jobbade natt hade jag mycket mer tid över. Jag hann göra en del på mornarna innan man la sig och hade hela eftermiddagen ledig senare. På tidigare jobb så försökte de alltid lägga personalmöten mm antingen tidigt på morgonen innan nattpersonalen gick av eller senare på eftermiddagen. Jag mådde inte så bra av att jobba natt men tyckte ändå jag hade tid med mycket.

När jag var inom hotell & restaurang tänkte man inte på vilken dag det var. Inge skillnad på att vara ledig en söndag som en onsdag.
 
Att studenter förväntas ha tid har jag dock full förståelse för, förutom för läkare, ingenjörer osv så är ju inte heltidsstudier faktiska 40h/v. Snarare 30h/v eller inom vissa utbildningar så lite som 20h/v. Dessutom är det sjukt flexibelt i många fall.
Fast sådant generellt utfallande om studenter kan du ju knappat göra? Visst, det finns säkert vissa linjer där heltidsstudier ofta inte kräver 40 h men något generellt uttalande tycker jag inte man kan göra då det är individuellt hur mkt tid en person behöver, vill och kan lägga ner på sina studier. Vissa kanske har dyslexi och därför behöver lägga ner 40 h eller mer på en linje som kanske anses mindre krävande eller har andra faktorer som påverkar.
Är själv jurist och nog pluggade jag 40 h per vecka i snitt under en termin när jag läste juristprogrammet. Att man sen kunde plugga säg bara 20 h/v och få godkänt var liksom helt ointressant för mig.
 
Jag har jobbat allsköns tider under mina år och personligen kände jag samma sak ledig en dag mitt i veckan var det massor jag ville göra, kände mig tvingad till men om jag väl hade en helg ledig så var det helig. Då skulle man slappa

Nu har jag ett mån-fre 7-16 med flex och någon enstaka helg och numer är helgerna så otroligt korta och jag ska hinna massor som man inte hunnit på vardagen.

Tyckte att när jag jobbade natt hade jag mycket mer tid över. Jag hann göra en del på mornarna innan man la sig och hade hela eftermiddagen ledig senare. På tidigare jobb så försökte de alltid lägga personalmöten mm antingen tidigt på morgonen innan nattpersonalen gick av eller senare på eftermiddagen. Jag mådde inte så bra av att jobba natt men tyckte ändå jag hade tid med mycket.

När jag var inom hotell & restaurang tänkte man inte på vilken dag det var. Inge skillnad på att vara ledig en söndag som en onsdag.

Jag har aldrig känt så. Kanske för att jag alltid jobbat såhär.
Idag är jag ledig, vaknade vid nio och har fortfarande inte gått upp. Tycker det är hur skönt som helst.
Har inget inplanerat förrän i eftermiddag och latar gärna bort tiden.

Igår gick jag upp 04 och jobbade, imorgon går jag upp 06 och rider innan ett dygn på jobbet.
Trivs otroligt bra med att konstant skifta tider. Rutiner är mental död för mig.
 
Rutiner är mental död för mig.

Samma här. Plus att tidiga morgnar inte funkar för mig. Jobbade en period på PR-byrå 9-17 måndag till fredag. Trivdes med jobbet men inte arbetstiderna. Jag måste kunna lägga min egen tid och vill jobba max 2 dagar i veckan fast på ett kontor. Då har jag inga problem med att prestera och gör bättre resultat än om jag jobbat kontorstider måndag-fredag. Plus att jag kan orka ha ett givande socialt liv privat då också.

Ibland kan jag bli lite frustrerad att måndag-fredag kontorstider är ”normen” i samhället, lyckligtvis umgås jag med många frilansare och ”div-arbetare” så det väger upp
 
Som kontorsarbetare ar den normen som tar kal pa mig mest det att man forvantas ha planer varenda helg.
Jag volontarar pa en ungdomsgard/ridskola pa lordagar, och aven om jag inte ar bunden till mer an ett par timmar stannar jag ofta en 8-timmars dag om jag kan, bara for att det ar sa kul.

Lagg sedan till tid att traffa vanner, middagar, och resor, och att fixa alla smagrejer hemma, men en helg da o da, dar jag inte har nagot planerat mer an en halvdag med ponnisarna ar gudaskont!
 
Relaterat - hur definerar ni "vila"?

Ar det Netflix i soffan? Ar tradgardsarbete vila och aterhamtning, eller en syssla? Hundpromenader eller annan traning? Aterhamtning eller sysslor?
 
Fast sådant generellt utfallande om studenter kan du ju knappat göra? Visst, det finns säkert vissa linjer där heltidsstudier ofta inte kräver 40 h men något generellt uttalande tycker jag inte man kan göra då det är individuellt hur mkt tid en person behöver, vill och kan lägga ner på sina studier. Vissa kanske har dyslexi och därför behöver lägga ner 40 h eller mer på en linje som kanske anses mindre krävande eller har andra faktorer som påverkar.
Är själv jurist och nog pluggade jag 40 h per vecka i snitt under en termin när jag läste juristprogrammet. Att man sen kunde plugga säg bara 20 h/v och få godkänt var liksom helt ointressant för mig.

I en generell diskussion är det ju väldigt lämpligt att uttala sig kring genomsnittsvärden, jo.
Medan de individuella variationerna är just individuella och inte självklart generaliserbara.
 
Som kontorsarbetare ar den normen som tar kal pa mig mest det att man forvantas ha planer varenda helg.
Jag volontarar pa en ungdomsgard/ridskola pa lordagar, och aven om jag inte ar bunden till mer an ett par timmar stannar jag ofta en 8-timmars dag om jag kan, bara for att det ar sa kul.

Lagg sedan till tid att traffa vanner, middagar, och resor, och att fixa alla smagrejer hemma, men en helg da o da, dar jag inte har nagot planerat mer an en halvdag med ponnisarna ar gudaskont!

Jag tycker att det bästa vore att inte ha saker planerat varenda helg, utan faktiskt vara hemma och skrota.
Nu har jag en längre period haft aktiviteter varenda helg. Vissa helger båda dagar.
Det sliter även om det är roliga aktiviteter.

Jobbar månd-fred 08-17, jobbar 90% vilket innebär att jag är ledig en eftermiddag i veckan.
Jag tycker att det är ganska skönt att veta vad jag har för tider just för att kunna planera in fritidsaktiviteter när jag vill.

Vila för mig, för att besvara ditt andra inlägg också, är att vara hemma och "leka" med hästarna och läsa en bok eller ibland (periodvis) sticka eller virka.
 
Så himla intressant att läsa allas erfarenheter! :)

Min upplevelse är att sömnen för nattarbetare ses som extra helig. Ingen ber någon att stanna uppe eller gå upp tidigare efter nattpass, men det är helt okej att be någon som jobbar dagtid.
Det är verkligen fascinerande att det kan vara så himla olika beroende på vart en jobbar! Hos oss är det liksom outtalat att vi som jobbar natt bör stanna kvar på möten etc efter vi har varit vakna hela natten - folk förstår förvisso om vi inte är det, men det är ofta som uttalandet "men då kan ni ju stanna kvar en stund när ni ändå är här" kommer.

Relaterat - hur definerar ni "vila"?

Ar det Netflix i soffan? Ar tradgardsarbete vila och aterhamtning, eller en syssla? Hundpromenader eller annan traning? Aterhamtning eller sysslor?
För mig är vila väldigt personligt och väldigt olika beroende på dagsform. Ibland är det att vara ute i skogen med hunden några timmar, ibland är det att sova tills jag vaknar, gå upp för frukost och sen gå och lägga mig igen :o Men definitivt att jag behöver någon typ av återhämtning när jag är ledig, annars orkar jag inte med jobbet.
 
Det mest logiska är ju självklart att möten sker dagtid, eftersom a) de flesta jobbar då b) vissas kontrakt tillåter inte kvälls/helg/nattjobb samt c) det kostar att hålla möten under skiftestid.
Jag tänker att det såklart beror på vart en jobbar - vi har ju bemannat dygnet runt och merparten av arbetet är förlagt från eftermiddag fram till 21. Så hos oss är det ibland rimligare kanske att lägga mötet från 12 och framåt istället för 8.30 eftersom fler ändå är på plats och behöver därmed inte gå in extra. Men ja, det är ju väldigt olika vilka förutsättningar en har på arbetet :)
 
Jag som har varit vikariesamordnare och alltså haft den inte allt för angenäma uppgiften att ringa in vikarier har aldrig reflekterat över om det är en nattarbetares eller dagarbetares fritid jag stört när jag ringt in dom.
Har dock för mig personligen känts värre att ringa in någon för ett nattpass, då jag vet att det är kämpigare att jobba natt på den typen av arbete jag ringt in vikarier till.
Numera arbetar jag inte som det, hemsk uppgift.

(har kanske ringt in dig någon gång @Killaloe ;) )
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 643
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp