Hur värdesätter vi fritid och jobb?

Jag som har varit vikariesamordnare och alltså haft den inte allt för angenäma uppgiften att ringa in vikarier har aldrig reflekterat över om det är en nattarbetares eller dagarbetares fritid jag stört när jag ringt in dom.
Har dock för mig personligen känts värre att ringa in någon för ett nattpass, då jag vet att det är kämpigare att jobba natt på den typen av arbete jag ringt in vikarier till.
Numera arbetar jag inte som det, hemsk uppgift.

(har kanske ringt in dig någon gång @Killaloe ;) )
Ja att vara vikariesamordnare är ju inte ett drömjobb alla gånger! Fy! Men där känner iaf jag större förståelse för att bli störd eftersom dom, på alla mina jobb, har suttit utanför verksamheten så att säga och därmed inte har koll på exakta scheman. Men när min närmsta chef som lagt mitt schema ringer och väcker mig eller stör mig i min ledighet blir jag mindre glad, framförallt när det är saker som går att lösa utan min inblandning :down:

Och det har du säkert! Men det har varit okej i så fall eftersom det inte handlat om inbeordning med kort varsel :D
 
När det gäller nattjobb är jag tveksam till om jag ens tycker att det borde vara tillåtet att fråga med två timmars varsel. Okej för att det kan bli brist på personal plötsligt, men ändå. Det är ju inte särskilt troligt att man är i fas för en vaken natt på det sättet.
Ibland finns inga alternativ än att ringa in någon med kort varsel, är tyvärr en del av arbetet hos vissa tjänster. Går liksom inte att lösa på annat sätt.
 
Lol ja. Dels när jag jobbade halva nätter och var trött dygnet runt, jag "jobbar ju inte så många timmar och är ledig hela dagen" och bör därmed orka allt. Typ. Sen även nu när jag jobbar mycket sena kvällar och därmed är ledig dag och inte HAR någon kvällstid att varva ner/återhämta mig på. Folk tänker liksom inte på att om jag kör fullt ös på min fritid 7-lunch så kommer jag inte orka prestera i ett mentalt krävande jobb till 22. Ingen med kontorstider skulle ju vara aktiv igång med tvätt städ träning vänner 5h innan SITT jobb och ändå vara fräsch fram till 17. Det är väl generellt svårt att sätta sig in i andras situation.
 
Ja att vara vikariesamordnare är ju inte ett drömjobb alla gånger! Fy! Men där känner iaf jag större förståelse för att bli störd eftersom dom, på alla mina jobb, har suttit utanför verksamheten så att säga och därmed inte har koll på exakta scheman. Men när min närmsta chef som lagt mitt schema ringer och väcker mig eller stör mig i min ledighet blir jag mindre glad, framförallt när det är saker som går att lösa utan min inblandning :down:

Och det har du säkert! Men det har varit okej i så fall eftersom det inte handlat om inbeordning med kort varsel :D
Jag har bara haft ansvar för att lösa akuta luckor, så då blir man alltid den som stör. Oftast blir assistenten lite/mycket missnöjd över att få avbryta sin ledighet och kunden blir missnöjd över att inte få ha den förväntade assistenten. Kanske det värsta jobb jag haft, för när jag lyckats med det har jag nästan alltid ändå gjort någon missnöjd.
 
Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala" arbetstiderna.

För jag märker ofta att min fritid som nattarbetare inte värderas lika högt som personer som jobbar dag både privat och på jobbet. Ett exempel är att det jag kan bli inbeordrar till mitt jobb 2 timmar innan passet börjar (11 timmars vaken natt) - för jag är ju ändå vaken - men det skulle vara otänkbart att göra samma sak mot dagpersonal för dom behöver ju sova. Och som nattpersonal förväntas vi kunna gå in på möten på dagtid när vi är lediga, trots att det aldrig skulle vara aktuellt för dagpersonalen att ha möten efter 17 för då är dom lediga.

Privat märker jag det tex på att när jag är ledig på veckorna så blir det nästan lite provocerande om jag inte gör något utan ägnar mig åt typ att titta i taket för att återhämta mig och vila inför nästa arbetspass. Skulle jag däremot göra exakt samma sak på en helg är det ingen som ens reflekterar över det eftersom då är det helg och då är en ledig. Och jag hamnar själv väldigt lätt i den fällan också att jag behöver städa/tvätta/laga mat etc för jag har ju så mycket vardagstid över :crazy:

Samma sak upplevde jag när jag studerade, fritiden som jag hade var liksom inte lika värdefull och viktig för återhämtning för det var ju (generellt) inte så jobbigt att studera på heltid så jag borde jobba då istället eller något annat vettigt. Även tiden som studierna tog ansågs inte lika jobbig som att arbeta, för det var ju "bara" studier.

Märker ni som har annat jobb än 8-17 också av detta? Eller är det bara jag som haft lite otur? Och ni som jobbar 8-17 men har familj som jobbar andra tider, tänker ni att dom ska göra mer hemma ex för att dom är lediga andra tider?

Ber om ursäkt för lite smårörig TS men ja, tyckte det var värt en egen tråd istället för att dra iväg i någon annan :)
Svarar innan jag läst mer än detta inlägg.
Men precis så är det...
En ledig förmiddag förväntas göra mer än en ledig kväll...
 
Jag har sen jag varit 18 jobbat natt, sovande jour, 3 skift. Idag jobbar jag 3 skift.
Har precis gått på min vända efter att ha jobbat 12 timmars pass lördag + söndag. Och fick höra hela måndagen från flera olika att det var lyxigt att få vara ledig en måndag, men att jag jobbat hela helgen var det ingen som riktigt tog in. Jag är även ledig 6 dagar i sträck i mitt schema. Det anses som stor lyx! Men att jag då jobbat ett gäng nätter och då bla lördag + söndag räknas inte...

Organisationen jag jobbar på idag är igång dygnet runt, året runt, men vi är "bara" en handfull personer som har vakna nätter, resten har sovande jour. Jag måste ändå säga att jobbet jag har idag har iaf nu väldigt mycket hänsyn till oss som är vakna på nätterna. Skulle "aldrig" hända att planeringen ringer oss klockan 08:00 efter ett nattpass, utan dom skickar ett sms med "Hej, ring mig när du har möjlighet". Vart en väldigt stor skillnad både i planering och synen på oss nattarbetare när vår nya chef kom och förklarade för planeringen att har jag gått av 07:00 på måndagen så betyder inte det att jag är ledig måndagen, eftersom jag kommer få sova bort måndagen. Han jämförde det med att han inte har ledig tisdag bara för att han är hemma och sover natten till tisdag.

När jag hade en tjänst på ett annat företag, där mer än 50% var nattarbetare hade personalplaneringen ingen som helst förståelse eller respekt. Det kunde ringas dagtid efter nattpass (personalplaneringen om några borde ju veta/se att man jobbat natt), bli grinig om man ringde vid typ 15:00 och sjukanmälde sig inför kommande nattpass som börjar 19:00. Jag menar, om någon som jobbar dag ringer och sjukar sig 06:00 om dom ska börja 07:00 har man full förståelse för det, men att jag som jobbat natt ringer 4 timmar innan mitt pass börjar så är det försent...

Om man tittar på fritiden så anser vissa det som lyx att jag kan vara i stallet på förmiddagen när det är ljust ute och slipper rida i mörkret ect. Jag kan tycka det är lyx dom som kan vara med på varenda tisdagträning. Tyvärr så skulle jag nog säga att mitt sociala liv har fått stå tillbaka lite... Det är inte jätte många som är lediga en måndagförmiddag, men dom flesta är lediga en fredagkväll - när jag är på jobbet...

Så jag har lite blandade erfarenheter och upplevelser...
 
Det där med att jobba hemifrån är speciellt, jag jobbade under många år med familjeföretaget, ja jag var hemma men jag kunde inte planera min dag utifrån att jag var ledig. Vissa dagar ringde det en eller två kunder och jag kunde göra en massa andra saker, andra dagar ringde det konstant och jag fick ringa runt för att lösa olika problem, vilken dag som var vilken visste jag aldrig på morgonen. Men folk var varmt välkomna hem till mig för att fika/umgås men det innebar att jag ibland inte kunde prata alls. Men kom folk de dagar de var lugnt så fick jag alltid höra att jag hade värsta slöjobbet och lyxigt. Att folk ringde från halv sju på morgonen fram till åtta på kvällen (även om jag bara var tvungen att svara fram till 16) räknades liksom inte.

Jag lämnade mina barn på förskolan och så hörde kompisar av sig och undrade om jag kunde passa deras barn, jag var ju ändå bara hemma. :crazy: Ännu mer intressant när jag började plugga, ett tag pluggade jag heltid och jobbade halvtid, ändå fick jag höra att jag hade det lyxigt, jag kunde vara hemma massor. Jo men mycket av tiden satt jag vid datorn och jobbade. Men ja det var skönt att kunna slänga i en tvättmaskin under dagen och fixa disken, kunna gräva lite i rabatter under lugna dagar osv.
 
Min sambo är egenföretagare och tar emot kunder. Folk kan utan problem ringa eller messa när som helst på dygnet för att boka tid. Det är inte ovanligt att någon ringer 5 gånger en lördag kl 2 på natten. Han stänger alltid av telefonen när vi går och lägger oss så på morgon rasslar meddelandena in.

Han har även ett halvårs väntetid vilket folk har svårt att respektera. De förväntar sig ofta att han ska boka in dom extra på helgen eller en sen kväll, gärna lite svart vid sidan av. Att han har ett privatliv, familj och andra intressen är tydligen väldigt svårt att förstå och respektera.
 
Har jobbat natt i större delen av mitt arbetsliv, upplever stor oförståelse för nattarbete generellt och i olika brancher. Får in ovan personal som inte har en aning om hur det är att jobba natt - de ser bara all "ledighet" men förstår inte att det är sov och återhämtningstid och det påverkar arbetet, gäspande kollegor och det kombinerat med bilkörning på nattsvarta landsvägarär inte alls optimalt. Kan bli inbeordrad att jobba dag/kvällspass i kombination med nattpass -inte ovanligt med 15-20timmarspass i de fallen. Mötestider och utbildning på dagen - nej, ingen hänsyn är tagen alls till nattarbetstiden. Som regel ska natten jobba övertid på morgonen vid kris då dagpersonal ringer sig sjuk och VI som inringare inte får tag i någon som kan komma in och jobba på morgonen.
Jag tycker faktiskt att respekten för nattarbete är generellt låg i samhället.
 
Min chef som ringde kl. 7 när jag jobbat kväll. Inte jättetidigt men det var heller inget viktigt.

Annars är nog det största att jag jobbar halvtid. Då kan man verkligen ställa upp och jobba extra när som helst och har inget behov av fritid och återhämntning. Även när det är ett aktivt val all jobba halvtid för att man inte orkar mer.
 
För att inte tala om hur provocerande det är att ha Ferietjänst. Det är inte semester jag har, det är flextid. Tid jag jobbar in över resten av året.
 
Sen är det här med att förväntas svara på mejl på fritiden... Jag har fått mejl från studenter (är universitetslärare) vid 20-22 angående seminarier dagen efter kl.10. Det mest frustande har dock varit att informationen varit tillgänglig sedan kursstart.
 
Sen är det här med att förväntas svara på mejl på fritiden... Jag har fått mejl från studenter (är universitetslärare) vid 20-22 angående seminarier dagen efter kl.10. Det mest frustande har dock varit att informationen varit tillgänglig sedan kursstart.
Förstår verkligen frustrationen, när folk inte ens kan ta sig tiden att läsa sina instruktioner innan de frågar så känns det så ovärt att svara på något sätt.

Just folk inom forsknings/universitetsvärden tycker jag kan vara svårt att veta vilka tider som hålls, på ett generellt plan. Jag har själv skickat mail vid lite knepiga tider till folk utan förväntan om svar inom en snar framtid eller med planen att ligga högt uppe i mailkorgen när de kommer tillbaka från semestern bara för att få ett svar inom 20 minuter. Om min mailklient hade tillåtit mig att schemalägga mail så hade jag gjort det så att de gick i väg inom mer "normal" tid och inte nödvändigtvis när jag sitter på mitt kontor. Det blir också så att gränsen mellan fritid och jobb kanske kan bli lite suddig om man blir indragen i en mailtråd 22.30 en söndagskväll.

Vi har på min utbildning haft flera småbarnsföräldrar som undervisat och skickat ut mail eller lagt upp uppdateringar på lärplattformer på helt absurda tider och då blir det ju också mer naturligt att dra iväg ett mail på en udda tid med en fråga som är lite brådskande. Sedan hade jag aldrig skickat mail om ett seminarium dagen efter om det inte handlade om något inom normala kontorstider.
 
Sen är det här med att förväntas svara på mejl på fritiden... Jag har fått mejl från studenter (är universitetslärare) vid 20-22 angående seminarier dagen efter kl.10. Det mest frustande har dock varit att informationen varit tillgänglig sedan kursstart.
Fast att man mejlar tio på kvällen behöver ju inte betyda att man förväntar sig svar då? Jag mailar alla tider på dygnet - och förutsätter att man svarar när man kan och har arbetstid igen.
 
Fast att man mejlar tio på kvällen behöver ju inte betyda att man förväntar sig svar då? Jag mailar alla tider på dygnet - och förutsätter att man svarar när man kan och har arbetstid igen.
Ja. Det är ju fördelen med mail, man kan skicka när som helst men mottagaren behöver inte läsa det omedelbart.

Men ibland får jag i jobbet telesvar och mail där det framgår att mottageren vill ha en omedelbar reaktion, även på de mest udda tider.
Upp " Nu har jag ringt tre gånger och du svarar inte".
Det kan bero på att du ringde klockan två natten till lördag och jag arbetar kontorstider...
 
Fast att man mejlar tio på kvällen behöver ju inte betyda att man förväntar sig svar då? Jag mailar alla tider på dygnet - och förutsätter att man svarar när man kan och har arbetstid igen.

Absolut! Jag svarar inte på mejl i tid och otid men det är frustrerande när andra verkar förvänta sig svar direkt, oavsett tid på dygnet.
 
Sen är det här med att förväntas svara på mejl på fritiden... Jag har fått mejl från studenter (är universitetslärare) vid 20-22 angående seminarier dagen efter kl.10. Det mest frustande har dock varit att informationen varit tillgänglig sedan kursstart.

Jag tycker så synd om lärare som känner sig tvungna att svara på mail alla tider på dygnet. Det är så skönt när man mailar en fredag eftermiddag och får svar måndag morgon, då vet jag att jag inte stör. När svaret istället kommer redan kl 21 samma fredagkväll får man ju bara dåligt samvete....
 
Så himla intressant att läsa allas erfarenheter! :)

Det är verkligen fascinerande att det kan vara så himla olika beroende på vart en jobbar! Hos oss är det liksom outtalat att vi som jobbar natt bör stanna kvar på möten etc efter vi har varit vakna hela natten - folk förstår förvisso om vi inte är det, men det är ofta som uttalandet "men då kan ni ju stanna kvar en stund när ni ändå är här" kommer.


För mig är vila väldigt personligt och väldigt olika beroende på dagsform. Ibland är det att vara ute i skogen med hunden några timmar, ibland är det att sova tills jag vaknar, gå upp för frukost och sen gå och lägga mig igen :o Men definitivt att jag behöver någon typ av återhämtning när jag är ledig, annars orkar jag inte med jobbet.

Jag tänker att det smidigaste sättet att lägga ett möte för nattarbetare på kontorstid (pga kostnader) är att lägga det på morgonen eller eventuellt sena eftermiddagen? Så att de som jobbat/ska jobba natt kan få en sammanhängande sömn utan avbrott på dagen?
 
Relaterat - hur definerar ni "vila"?

Ar det Netflix i soffan? Ar tradgardsarbete vila och aterhamtning, eller en syssla? Hundpromenader eller annan traning? Aterhamtning eller sysslor?

Jag tror inte att det är nyttigt att vara helt oaktiv längre stunder, så för mig är vila antingen fysisk eller mental för det mesta. Behövs båda sorternas vila så är det snarare sömn som gäller och inte stillasittande och hjärndöda aktiviteter (om man inte har sömnproblem, då får man väl ta vad man kan få i form av vila).
Som mental vila tänker jag mig matlagning, städning, trädgårdsskötsel, träning, osv. och som fysisk vila tänker jag mig stillasittande grejer som är mentalt stimulerande på något sätt, tex läsning, dokumentärer, telefonsamtal osv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 630
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp