Hur valde ni er blandras?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Nu har jag varit inne på att välja pudel ett tag, men alla renrasig hundar har så mkt sjukdomar o grejs. (Hoppa inte på mig o klaga nu, säger inte att alla renrasiga hundar är kassa, men att jag haft otur).

Ni som har blandras, hur hittade ni dem, vilka raser är blandade?

Jag hade ju en liten Totte ett tag, som läkarna fick mig att omplacera eftersom de sa att jag inte tålde honom. Visade sig senare att det var damm jag inte tålde... Han var labrador, Kelpie, jättefin!
kolla bilder; http://galleri.icemy.com/totte

Ge mig tips! Som sagt ett tag kvar, men vill va påläst. tidigast 2010 är det valpköp.

Sv: Hur valde ni er blandras?

Hej!

Nu har jag varit inne på att välja pudel ett tag, men alla renrasig hundar har så mkt sjukdomar o grejs. (Hoppa inte på mig o klaga nu, säger inte att alla renrasiga hundar är kassa, men att jag haft otur).

Ni som har blandras, hur hittade ni dem, vilka raser är blandade?

Jag hade ju en liten Totte ett tag, som läkarna fick mig att omplacera eftersom de sa att jag inte tålde honom. Visade sig senare att det var damm jag inte tålde... Han var labrador, Kelpie, jättefin!
kolla bilder; http://galleri.icemy.com/totte

Ge mig tips! Som sagt ett tag kvar, men vill va påläst. tidigast 2010 är det valpköp.

Det är bra att du vill vara påläst, men på blandraser kan du aldrig bli påläst. Varje kombination är att "köpa grisen i säcken och chansa". Vill du maximera chanserna att få en frisk hund som passar dig och din aktivitetsninvå/intresseinrikting så hitta en lämplig ras att läsa in dig på. Använd dig av avelsdata, hunddata, rasdata och ring till vanliga "Svenssons" som har hundar efter de föräldradjur du till slut fastnar för. DÅ kan du känna dig påläst, inte genom att fråga om blandrashundar.

De som har kvar sina blandraser har det i regel för att det blev en lyckträff, men det är inte efter de föräldrarna du får din valp. Och även om du får det kan det vara andra grejor som slår igenom i nästa kull. För att veta (eller vara hyfsat säker) på vad man får för kompis måste släktingarna vara en homogen grupp (samma ras är det närmaste). I en blandras vet man aldrig vad som slår igenom eftersom det finns 4 högar att plocka ur, och man vet inte vilka 2 delar som kommer med i varje plockning. Ibland passar de ihop, andra gånger inte. På en renrasig hund finns oftast den matchande egenskapen hos både mor och far, vilket gör att sannolikheten att den förs vidare till rätt stor. På blandras vet du inte, för det tar ett antal generationer att klura ut.

Anledningen till att renrasiga kan ses som sjukare är att där VET man vad man ska hålla ögonen på. Lika väl som man har rätt god kunskap om hur hundarna blir mentalt och extriört, vet man vad som kan poppa upp hälsomässigt. Det betyder att man kan använda sig av hälsoprogram för att minimera riskerna. Även gentester kommer för svåra sjukdomar inom många raser. Det ger en möjlighet att identifiera även friska anlagsbärare så att man slipper få fram sjuka valpar efter två friska föräldrar. DET kan du inte med blandraser. I bästa fall vet uppfödaren hur frisk/sjuk den egna hunden och de absolut närmaste släktingarna är, i sämsta fall vet de bara vad som skett med den egna tiken. Och hela tiden pratar vi om sådant du kan se med blotta ögat - fenotyp. Genotypen har man ingen susning om förrän det poppar upp en defekt på en avkomma.

Jag tycker du ska kika på Bichon havanais. Det är en av de friskaste raserna och klassas som "allergivänlig" då den inte fäller. Naturligtvis är det individuellt om du kan tänkas tåla den eller inte, men kolla lite. Kanske kan vara något?

rase_328_1.jpg

Jäklar vilken otur du haft för att börja tänka så =/
Byt uppfödare ;)

Ja, jag kommer inte gå tillbaka till min hunds uppfödare, vi drar inte jämnt! Har bara en hund, men har många bekanta som har problem med sina renraser, och en hel del vänner med blandras som inte har några problem alls :-)

Jag tycker du ska kika på Bichon havanais. Det är en av de friskaste raserna och klassas som "allergivänlig" då den inte fäller. Naturligtvis är det individuellt om du kan tänkas tåla den eller inte, men kolla lite. Kanske kan vara något?

rase_328_1.jpg

Nu är jag ju inte allergisk mot hundar :-) Lever med en dvärgpinscher sedan tre år tillbaka utan minsta symptom. Vill gärna komma upp lite i storlekarna eftersom jag har en ettårig dotter, och fler är planerade. De stora tål liksom lite mer, och är lite lugnare av sig.
Tack för tipset ändå :-)

Kanske lagotto eller stor pudel? Eller kelpie... Eller isländsk fårhund, eller ngn lapphund.... Svårt detta!! Tur det inte är dags förrän 2010!

Jag valde en blandras:)
Jag tycker att ska man välja en blandras ,så ska man göra det med omsorg.
Jag var först ute efter en labrador eller golden retriver.Då jag inte ville ha en vek hund(vilket min erfarenhet är med golden)så lutade det åt labrador.Jag satt och tittade på annonser på nätet samt tidningar och uppfödare då jag hittade "min" på nätet.Då var hon en blandning av golden,labrador samt schäfer.jag tänkte att eftersom det var nära kan jag ju åka o titta på henne.En trevligare hund får man leta efter.Om du letar blandras så tänk på att korsningen kan bli "hursomhelst".Tänk efter vilken hund du vill ha och se till att de hundar du letar efter är korsade med liknande raser.
Ett tips kan vara att ta en hund som är ca 5-8 månader gammal där du kan se vad för hund det blir av blandrasen.Lycka till med ditt köp

Jag har en blandras som är mycket trevlig. Pappan är dalmatiner och mamman är golden/dobermann.
Jag ser ingen anledning att inte köpa en blandras. Visst är det lite grisen i säcken när det gäller vilka rasegenskaper som kom med och vilka som inte kom med, men det är ju i sista ändan din upfostran som avgör hur din hund kommer att formas.
Nu kommer jag att få massor av mothugg, men det behövs lite motvikt till alla inlägg som doftar av blandras-fobi.:angel:

Jag tror man behöver förnya genpolerna en del, renras-avel i all ära, men det finns ett begränsat antal individer, och man beräknar ju när allt kommer omkring inavelsgrad. Det händer inte på blandras, för att den risken är mer eller mindre obefintlig (om man gör det seriöst alltså).

Jag valde en blandras:)
Jag tycker att ska man välja en blandras ,så ska man göra det med omsorg.
Jag var först ute efter en labrador eller golden retriver.Då jag inte ville ha en vek hund(vilket min erfarenhet är med golden)så lutade det åt labrador.Jag satt och tittade på annonser på nätet samt tidningar och uppfödare då jag hittade "min" på nätet.Då var hon en blandning av golden,labrador samt schäfer.jag tänkte att eftersom det var nära kan jag ju åka o titta på henne.En trevligare hund får man leta efter.Om du letar blandras så tänk på att korsningen kan bli "hursomhelst".Tänk efter vilken hund du vill ha och se till att de hundar du letar efter är korsade med liknande raser.
Ett tips kan vara att ta en hund som är ca 5-8 månader gammal där du kan se vad för hund det blir av blandrasen.Lycka till med ditt köp

åhhh vi har nästan samma blandning.. är det hunden du har på bilden?

Hur vi valde hund?

Ville ha en stor hund
Den var billig
Otroligt söt på bilden i annonsen (valpbild)

Det blev verkligen världens goaste blandras! Underbar hund!
75% schäfer, 25% collie

19520261.jpg

Ja, jag kommer inte gå tillbaka till min hunds uppfödare, vi drar inte jämnt! Har bara en hund, men har många bekanta som har problem med sina renraser, och en hel del vänner med blandras som inte har några problem alls :-)

Måste bara fråga (inge klagande eller elakt, utan blev nyfiken) hur har de valt sina hundar? är de bara en sån hund vill vi ha-där är en uppfödare eller har de kollat ut en kennel och forskat kring deras individer? För nog finns de mycket dålig renrasavel också...

Jag tror man behöver förnya genpolerna en del, renras-avel i all ära, men det finns ett begränsat antal individer, och man beräknar ju när allt kommer omkring inavelsgrad. Det händer inte på blandras, för att den risken är mer eller mindre obefintlig (om man gör det seriöst alltså).

Numerärt små raser kan ha ett problem med snäv avelsbas. Men på samma sätt som du kan få en väldigt homogen typ på extriör och temprament, får du även en homogen typ på sjukdomar. Det betyder att linjer som är hårt inavlade och trots det har hållit sig friska är med stor säkerhet fria från allvarliga sjukdomar.

Det är inget som rekomenderas idag, och SKK har lagt in en första restriktion på hur snävt man får avla. Dessutom kan du på renrasiga hundar faktiskt gå in på avelsdata och direkt se inavelsgraden på föräldrar och kull. Man väljer själv hur mycket inavel man accepterar. 0% eller mer.

Blandraser vet du inte om det är far och dotter man paret, för några papper existerar inte. Så nej, man beräknar inte inavelsgrad på blandraser, men man vet inte heller något om generna som hunden är uppbyggd av. De flesta bryr sig inte heller, ofta av okunskap. Man är så upptagen med att tro att alla som inte förespråkar blandrasavel är för all renrasbuskavel, så man missar att de flesta menar att man ska minimera riskerna för att valp &/eller ägare råkar illa ut. Det kan man inte göra genom att para hej vilt, utan det kräver omsorg och avelsurval baserat på generationer av information. Att hålla på med blandrasavel är att börja från scratch varje gång, likaså om man parar två individer av samma ras utan att vara insatt i linjerna och genetik. Skillnaden är att som valpköpare kan man förkovra sig INNAN köpet och välja bort buskavlade renraser genom att ta del av all den information som finns tillgänglig. Man ökar sina chanser betydligt till att få just den hund man drömt om.

Nej, för hunden blir inte vad man gör den till "bara sådär"

Det här med att hunden blir vad man "gör" den till verkar vara ett svårutrotat och inarbetat talesätt. Jag tycker det beror på vilken värdering man lägger i uttrycket. Ja, det går att få alla hundar lydiga, om man jobbar på det. Blir alla hundar vad man gör dom till? Enligt mig, nej. Hundar har olika förutsättningar.
Ta min hund och Mrs Scabtrees hund som ex. Vi båda tränar våra hundar en hel del, och är noga med att de ska uppföra sig och inte ränna runt. Ändå är hundarna som natt och dag. Vi kallar dem ibland Bubblan och Ferrarin. För att träna Ferrarin måste man dämpa, lugn, kräva, använda. För att träna Bubblan måste man höja, motivera, liva upp, få fart.

Att ta en Ferrari när man egentligen önskar sig en Bubbla, el. vice versa är att ge sig själv onödigt mkt huvudbry.

Lina charmade mig och jag föll pladask. Skulle ju bara titta på valparna.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, för hunden blir inte vad man gör den till "bara sådär"

Nej, det blir den inte. Oavsett om det är en renrasig hund eller en blandras så krävs en hel del arbete och framför allt en massa kunskap.
Vad jag menade var att en blandrashund med en kunnig ägare blir en betydligt trevligare hund än en renrasig med en ägare som inte kan någonting om hunduppfostran.

Hur vi valde hund?

Ville ha en stor hund
Den var billig
Otroligt söt på bilden i annonsen (valpbild)

No offense, men om folk slutade köpa hundar på dom preferenserna så skulle blandrasaveln antagligen minska avsevärt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka