Hur valde ni hundras?

Har haft ganska många olika typer av hundar genom åren men om vi tar dom som jag har hemma nu så:

Nike (malteser/tib. spaniel /tax /corgi) skaffade vi strax innan vi fick ta bort vår dvärgpinne i alldeles för ung ålder. Eftersom det kom hastigt på så blev det att scanna blocket efter en lätt typ av hund då det enda kriteriet var liten och inte krävande. Hon blev allt vi hoppats på, mer gosedjur än hund ❤️.
Nu så tävlar hon i agility och är en pinne från klass tre och har även tagit sig runt rallylydnads banor med husse med bra poäng men är fortfarande främst diva och soffpotatis.

Nessie skaffade vi året efter, dottern hade gått nån hundkurs med Nike som fick smeknamnet "blondinen" av dottern då hon liksom hade noll intresse av att fatta eller träna nåt. Dottern ville egentligen ha border collie men jag tänkte att det kanske blir för mycket hund för mig om dottern lessnar på hundträning. Nånstans i bakhuvudet så låg corgins ras beskrivning och skvalpade. Läste på igen och det lät ju bra med aktiv sällskapshund som i grunden var vallhund. Åkte och kikade på rasen hos en uppfödare i närheten då vi inte sett den irl tidigare, cardigans hade hon och jag tyckte de verkade bra storlek, trevligt temperament och fina.
Blev en valp därifrån, Nessie som uppenbarligen inte förstod att hon var en aktiv sällskapshund utan en fullfjädrad arbetsnarkoman ut i klospetsarna.
Hade anmält henne och dottern på agilitykurs och även mig med Nike men dottern hoppade av så jag tog över Nessie och maken fick gå resterande kurs med Nike.. På den vägen vart det, Nike visade sig vara en supertalang tillsammans med maken i agility och jag fick ta över Nessie från dottern.
Vi har hunnit med att tävla agility, ta två titlar i rallylydnad, en titel i lydnad och kör nu även vallning. Hade inte covid slagit till så hade vi nu hunnit med att tävla heelwork /freestyle också 😁.

Nano blev påtänkt då maken ville ha en till agility hund i small/medium klassen. Maken ville inte ha en sheltie då hans mamma haft en som var himla vek och jag tycker att de oftast är väldans överpälsade. Vi kikade runt och hittade mas som var en nyligen godkänd ras, vi velade lite mellan mas och aussie men det blev mas då vi helst ville ha en hund som hamnad under large klassen i agility. Vi fick tag i en valp som hunnit bli fyra månader. Hon har egentligen allt som krävs i agility utom drivet, samtidigt så var det viktigt för oss med en hund som fungerade i vardagen. Uppfödaren sa att hon var den lugnaste i kullen och det tyckte vi var bra. De lopp hon tog sig igenom förra året var antingen disk eller pinne och jag tror att hon kan bli riktigt bra. Hon är dock en hund som är väääldigt smart och har husse lindad runt lill-fingret och får ta sig lite för stora friheter ibland i träningen 😝.

Qila är tänkt som min tävlingshund nummer två, jag velade mellan corgi och mas men det blev corgi då de är stabilare i temperamentet och jag ändå inte har som mål att tävla agility mer än för skojs skull. Ville ha en som var lite mindre arbetsnarkoman än Nessie men ändå bra träningsintresse och det fick jag. Qila tycker det är superkul att träna men exploderar inte efter några dagar utan träning.

Nessie, Nano och Qila
IMG_20200619_175605.jpg
 
Har alltid hävdat att jag skulle aaaldrig skaffa en chihuahua, skälliga och ettriga små saker liksom... Och sjuka är de allihop. :angel: Sedan fick jag syn på den här sockersöta saken på blocket och jag kan nu garanterat säga att det var de jobbigaste 140 milen jag någonsin spenderat på ett tåg men det var såå värt. Sambon höll typ på att smälla av och bara "Vi åker INTE till Sundsvall för en valp". Vi åkte till Sundsvall för en valp. :D

eva..jpg
 
Galet hundfrälst från att jag lärde mig prata, eller djur överlag men främst hund. Började med hästar och blev fast så när det var dags för hund skulle den passa i stallmiljö (samt med kaniner, katter, får och alla andra gårdsdjur..). Jag ville även träna aktivt med hunden och hade väl en viss erfarenhet från att ha tränat andras hundar. Var helt kär i aussie (och är fortfarande!) Men som första hund kändes det kanske lite mastigt, om det nu skulle visa sig att jag inte skulle älska att träna hund. Ville samtidigt inte ha en för vek hund, inte för mycket päls, inte enorm men inte heller pluttig osv. Mamma hade västgötaspets som liten så efter lite om och men blev det en sådan! Är galet nöjd med honom, men sedan är jag ganska säker på att han är en ovanligt träningsvillig individ. Lydnad, rally, spår, freestyle, allt går hem! Som sagt älskar jag honom som individ, och jag tror verkligen jag hittat att min typ av hund är vallhundar, och har fortfarande en svag punkt för (bruks) aussies!
 

Bifogade filer

  • 20190712_112627_B9D92BA7-5080-4827-86C0-62841474C6D4.jpg
    20190712_112627_B9D92BA7-5080-4827-86C0-62841474C6D4.jpg
    358,5 KB · Visningar: 21

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 621
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 616
Senast: lilstar
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 750
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp