Sv: Hur valde ni ras?
*kl*
Efter flytten till Uppsala då jag sålde av hästarna i samma veva så började längtan efter att fortsätta kuska runt på tävlingar göra sig gällande. Häst var ekonomiskt omöjligt så det fick bli hund istället!
Skulle ha en Rottis!! Mycket motor och så gillade jag utseendet
Satt och surfade runt på blocket som tidfördriv och fick syn på en annons om Bichon Havanais (söt hund på bilden

) som skulle placeras på foder, kollade snabbt som attans upp vad det innebar och vad det var för ras (exteriört och innanför pannbenet) Var ner och tittade på hunden och träffade kenneln övriga Havanaiser och var såld. Nu hamnade inte just den hunden hos mig utan en annan. Mirre flyttade in.
Hund nr.2 så ville jag ha en ras med lite mer tryck/fart i och frågade på buke vad som fanns, ville dock ha samma storlek, ungefär. Fick flera tips som jag kollade upp och fastnade för Australisk Terrier (vem hade kunnat missa Gnists alla bildrika trådar) Gick även denna gång via skk och rasklubben och kollade igenom uppfödare som skulle ha kull och där jag även tyckte om tänket som fanns bakom och hittade därifrån jag ville ha! Nu blev det aldrig någon parning utan jag fick frågan om jag var intresserad av en vuxen tik, funderade och tyckte det var ok, visste från början inte vilken av tikarna det handlade om, men hade träffat några av de och gillat mentaliteten. Cassandra flyttade in och visst var det både fart och tryck i lilla fröken!!
(efter lite mailande med uppfödaren kom jag/vi på att vi båda hänger på Buke, det var Gnist jag hade hittat och valt)
Hund nr.3 hade jag helt enkelt fallit pladask för, först på bild och sedan även när jag träffat henne. Men det var en ras som inte var något för mig då det var en jakthund. Så det blev till att fortsätta beundra henne på avstånd. Fick syn på hemsidan att hon skulle pensioneras och slängde iväg att hon gärna fick flytta hit som aktiv sällskapshund (ägarna visste om min förälskelse i henne) Det fick hon! Och hon var lika underbar som jag mindes henne

Tinka flyttade in.
Sen var det hennes "fel" att jag funderade på att ta jägarexamen och nu har jag bara proven kvar!!!
Min andra totala kärlek på avstånd lämnar inte gården han bor på trots pensionering. Men då jag ville ha en hund att jaga med mer aktivt och hans dotter i samma veva skulle ut på halvfoder var det inte så mycket att diskutera

Gira flyttar in.
Nu flyttar det inte in fler hundar här!!!
Vi kan väl säga som så att det ger en del huvudbry när man ska på utställning..... 4 raser i 3 rasgrupper
Men visst finns det andra raser som jag skulle vilja ha någon gång i livet, men de får vänta.