Hur valde ni ras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 366
Sv: Hur valde ni ras?

När jag bodde hemma så haft flera större hundar. En labrador börjades det med när jag fortfarande låg i barnvagn ;) Sen vart det en schabrador och sen även en Golden retriver.
Nu har jag dock flyttat ihop med min sambo och vi skaffade då tillsammans en dvärgpudel. Varför det vart just en pudel var för att Anders är pälsdjursallergiker, men ville ändå (tack och lov) absolut ha en hund. Pudel tål han och då vart det därför en sådan :) Och glad är vi för det, för vi kunde nog inte ha skaffat en mysigare och mer underbar hund!!! :D

30700072.jpg

Vilken flott jycke!

Liten Münsterländer dansade in i mitt liv när jag var 10 år fyllda. Första hunden gav oss alla i familjen både gråa hår och minnesvärda jakter. Ingen glömmer till exempel den gången han rymde på landet och vi hittade honom två timmar senare 100 meter nedanför stugan vid det allmänna badet där han "Badat med barnen, ätit grillkorv och varit jättetrevlig!". :devil: Uppenbarligen döv eftersom vi åkt runt och letat oss blå i socknen.

Hund nr 2 blev även det en Münster - från början min fars hund, men han fick flytta till mig efter att mina föräldrar separerat. Han är nu 7 år och enorm mattegris.

Hund nr 3 blev också det en Münster. Orsaken till att jag fortsätter med rasen är att den passar mig i sin mångsidighet. Har man små jaktmarker måste man ha hundar som jagar nära och med hundföraren, samt att de gärna ska vara allround - perfekt! Sen är de roliga hundar med mycket humor. Det är sällan man har tråkigt med en terrorist i huset. ;)
(Lillskiten stal en skinka från min ena macka idag bakom ryggen på sambon... Helt ljudlöst. Sambon märkte inget innan jag kom ut i köket igen och sa: Har du ätit upp min skinka på mackan? Haha... Hatjo såg nöjd ut.)

Skulle kunna tänka mig en Wachtel också, men det får bli eventuellt nästa hund. Om jag vågar byta bort mitt vinnande koncept.

Senast ändrad:

Jag är uppvuxen med Svenska Lapphundar. Efter jag flyttat hemifrån levde jag hundlös några år. Träffade sambon vars pappa hade två fina välmeriterade labradorer och jag fick upp ögonen för en ras jag tidigare varit ganska ointresserad av. En dag blev vi uppringda av svärfars fru som undrade om vi ville ha en omplaceringstik på 7 månader. Vi slog till lite på känsla och har inte ångrat oss. Har två labradorer nu och vill gärna ha fler i framtiden.

Rasen passar oss perfekt. Sambon har med dem på jakt, ena hunden hittar kantareller och så är de härliga sällskapshundar som bonus.

Senast ändrad:

Jag är uppvuxen med en mormor som haft labradorer och alltid tilltalats av retrievertypen av hund, men det är och har alltid varit Golden som stått högst upp på listan över hundraser. Från början, när jag var riktigt liten, var det väl det där med det vänliga utseendet och att det var en "familjehund" som gjorde att jag föll för den men ju äldre jag blivit och desto mer jag lärt mig om rasen inser jag också att det är en ras som passar mig rätt så bra och men att det framförallt är individerna i rasen som jag går ihop med. Men ja, för mig har det alltid varit och kommer nog alltid vara en Golden som gäller på ett eller annat sätt :)

Växte upp med labbe men sen blev det blandisar. Det bara råkade bli så. först ut blev labb/golden/rottis och efter honom schäfer/keeshound. Nu ska vi i slutet av sommaren skaffa vår första rasrena vovve och har precis som du funderat på VAD ska vi ha?

Vi började med att fundera på vad vi INTE ville ha.

-ingen utpräglad jakthund
-Ingen vallhund
-ingen pyttevovve
-ingen stor bjässe. (det har vi ju haft...)
-normalmängd med motion. ca 1,5-2 tim dagl.
-ingen extrem pälsvård eller massfällning (olidligt trött på det efter gammelvovven vi har nu)

Sen började vi lista upp vad vi ville ha.

-Funka med barn
-möjlighet att träna lättare lydnad och spår
-ca storlek Höjd/vikt.
-ett jätteplus om den var allergivänligare än "vanliga" hundar eftersom vi har två allergiska bekanta

Dettta var en lista som vi bestämde oss för att vi INTE skulle pruta på. Oavsett hur hunden såg ut eller tidigare fördommar om vissa raser. Hittade också ett rastest på nätet genom skk där rasförslag kom upp så listan kunde ta form. Sen gick vi igenom raserna och svaret blev MELLANPUDEL.:eek:

Jag gapskrattade och sambon sa "aldrig i livet! Ska vi ha en pudel?" Men vi läste på ordentligt och nu är vi heltända på pudeln. Forskningarna efter bra uppfödare osv pågår och vi hoppas på att kunna få hem en liten lurvig valp i slutet av augusti :love:

För oss är detta ett helt nytt sätt att skaffa vovve. Nummer ett köpte vi av en kompis som hade fått valpar bara för att vi gillade föräldrarna och vi planerade vovve. Inget tänk bakom det beslutet alls. Nr två gjorde vi också en lista på vad vi INTE ville ha men ingen koll på vad vi verkligen var ute efter. Tack och lov har vi haft turen att få två fantastiska hundar som gett oss mycket glädje genom åren. Men igentligen är jag mycket reserverad mot blandraser så det här köpet med all förberedande forskning känns som ett jätteäventyr.

Hur valde ni ras när ni skaffade hund? Valde ni mellan flera raser? Vad fick er att välja just den rasen? Hur tänkte ni? :)

Första hunden var en ren slump. Några bekanta skulle omplacera deras då 5 månader gamla schäfer/siberian husky. Jag hade blivit förtjust i honom utan större åtanke vad som komma skulle.

Andra hunden var det sambon som bestämde, han ville ha en egen draghund eftersom min hund är lite av en enmanshund. Så då hämtade vi hem en 13 månaders alaskan husky.

Inför tredje hunden tog vi faktiskt hjälp av buke. Vi visste att vi ville ha en dragvillig hund för att lätt kunna träna alla tre hundar tillsammans, men med mer förighet än en husky samt att det skulle vara en apporterande fågelhund då sambon skulle ta jägarexamen. Varken vorsteh eller pointer passade in på våra önskemål pga olika anledningar. Någon på buke nämnde då ungersk vizsla. En ras som vi sedan ansåg hade alla de kriterier vi ville ha hos nästa hund. Och nu sen i fredags har vi en 9 veckor gammal tik som vi tror mycket på.

*kl*

Efter flytten till Uppsala då jag sålde av hästarna i samma veva så började längtan efter att fortsätta kuska runt på tävlingar göra sig gällande. Häst var ekonomiskt omöjligt så det fick bli hund istället!

Skulle ha en Rottis!! Mycket motor och så gillade jag utseendet :D

Satt och surfade runt på blocket som tidfördriv och fick syn på en annons om Bichon Havanais (söt hund på bilden :angel:) som skulle placeras på foder, kollade snabbt som attans upp vad det innebar och vad det var för ras (exteriört och innanför pannbenet) Var ner och tittade på hunden och träffade kenneln övriga Havanaiser och var såld. Nu hamnade inte just den hunden hos mig utan en annan. Mirre flyttade in.

Hund nr.2 så ville jag ha en ras med lite mer tryck/fart i och frågade på buke vad som fanns, ville dock ha samma storlek, ungefär. Fick flera tips som jag kollade upp och fastnade för Australisk Terrier (vem hade kunnat missa Gnists alla bildrika trådar) Gick även denna gång via skk och rasklubben och kollade igenom uppfödare som skulle ha kull och där jag även tyckte om tänket som fanns bakom och hittade därifrån jag ville ha! Nu blev det aldrig någon parning utan jag fick frågan om jag var intresserad av en vuxen tik, funderade och tyckte det var ok, visste från början inte vilken av tikarna det handlade om, men hade träffat några av de och gillat mentaliteten. Cassandra flyttade in och visst var det både fart och tryck i lilla fröken!!
(efter lite mailande med uppfödaren kom jag/vi på att vi båda hänger på Buke, det var Gnist jag hade hittat och valt)

Hund nr.3 hade jag helt enkelt fallit pladask för, först på bild och sedan även när jag träffat henne. Men det var en ras som inte var något för mig då det var en jakthund. Så det blev till att fortsätta beundra henne på avstånd. Fick syn på hemsidan att hon skulle pensioneras och slängde iväg att hon gärna fick flytta hit som aktiv sällskapshund (ägarna visste om min förälskelse i henne) Det fick hon! Och hon var lika underbar som jag mindes henne :love: Tinka flyttade in.
Sen var det hennes "fel" att jag funderade på att ta jägarexamen och nu har jag bara proven kvar!!!

Min andra totala kärlek på avstånd lämnar inte gården han bor på trots pensionering. Men då jag ville ha en hund att jaga med mer aktivt och hans dotter i samma veva skulle ut på halvfoder var det inte så mycket att diskutera :cool: Gira flyttar in.

Nu flyttar det inte in fler hundar här!!!

Vi kan väl säga som så att det ger en del huvudbry när man ska på utställning..... 4 raser i 3 rasgrupper :devil:

Men visst finns det andra raser som jag skulle vilja ha någon gång i livet, men de får vänta.

KL

Jag ville ha en icke fällande ras med mjuk päls som man sköta själv. Sedan skulle den vara i grupp 9 helst och jag hade mycket goda erfarenheter av rasen sedan innan. Ville ha en lättlärd, mjuk och glad hund som inte är seg för då kan den inte motivera mig alls som lätt blir seg själv. Så det blev en pudelkorsning med 50 cm i mankhöjd som jag snubblade över på blocket och visade sig vara ett lyckokast.Ville ha en hund kring den storleken, inte för liten men inte heller för stor.

Vi har en gammal riesenhanne som nu hunnit bli 12 år... Vi ville ha en arbetsglad och icke fällande hund och till slut så fastnade vi för Riesen.
Måste säga att jag älskar denna ras, de är krävande, envisa, älskar att skälla ut alla man känner:devil: men har ett hjärta av guld och älskar sin familj över allt annat.:love: Han är fortfarande som en valp i sitt sätt trots åldern. Husse är nummer 1. Tyvärr har han fått lite besvär med hjärtat och äter nu för tiden medicin men det är inget man kan tro när man ser honom.

Tidigare har jag haft Golden, också en underbar och lätthanterlig ras som i princip fostrade sig själv. Det tråkiga är att de fäller så mycket. Mina föräldrar hade Westiehanne, en liten general i hemmet...och bortskämd av husse.

Nu när Frasse (som vår Riesen heter) börjar komma lite till åren så har vi funderat på att skaffa en till, så det inte blir allt för tomt den dagen han försvinner. Trots att han varit krävande och ibland jobbig så tenderar det sannolikt bli en av samma ras även denna gång.... Vi har också pratat om JR som är lite mer behändig i formatet ... men vi får se..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har i princip alltid varit inne på pudel. Började läsa om rasen då det var en av få hundar som min pappa tålde, och kände att temperamentet skulle passa oss bra. Dock blev det aldrig någon hund till pappas familj.
Har även varit inne på lite andra raser, älskar att titta på hemsidor och planera utan att köp varit nära förestående.

När det väl blev aktuellt med rasval "på riktigt" så ville vi ha en liten hund, som är med på det mesta men som inte kräver så mycket aktivering för att må bra. Frisk ras. Pälsvård var ok. Sambon vägrade pudel. Valet föll på dvärgschnauzer.
Vår hund passar in på det mesta. För min del skulle han gärna få vara lite mer träningsglad, men det var en risk jag tog iom att jag inte ville ha en träningsnarkoman till förstahund.

Jag skulle absolut kunna tänka mig dvärgschnauzer igen, men vill även ha en som lutar mer åt träningsnarkoman. När den dagen kommer blir det förmodligen en australian shepherd.

kl

När jag var liten och bodde hemma, så fanns ingen möjlighet till egen hund, det blev kvarterets hundar som blev rastade.

När jag var runt 10, så sa en släkting till mig " du skulle ha en riesen, det är hundar det", men den kommentaren föll i glömska sedan.

När jag var runt 18 och jobbade på en mack, så lärde jag känna en riesenuppfödare, och var ofta ofta där ute..vet inte hur många riesenkullar jag sett!
Resultatet, jo en risenevalp kom hem, min 1a, det var 1982!

28 år senare..fortfarande riesen, har varit den rasen och samm uppfödare trogen!

Händer ibland att jag tänker på den där kommentaren jag fick när jag var runt 10..

I min familj har vi haft bearded collie och senast en cairnterrier.
När jag och sambon började diskutera hund ville han bara och endast ha en doberman, vilket jag tyckte var helt befängt. ;)

En av mina kollegor (som dessutom hade häst i samma stall som jag) hade en dvärgpinscher, och jag föll omedelbart. Först funderade jag på en blandras, men bukemaffian fick mig på rätt tankar... Efter lite efterforskningar och förhandligar med sambon ringde jag en uppfödare i närheten och frågade om vi fick komma och hälsa på. De hade valpar just då, en röd kull. Sambons krav hade gått från "Doberman" till "svart hund" :angel:
Väl på plats hos uppfödaren gick sambon in i baby-mode och var inte kontaktbar förrän i bilen på väg hem. Haha. Vi fick och ville mer än gärna tinga en valp - och ja, på den vägen är det.

Om jag ska vara ärlig så visste jag inte så mycket om rasen alls. Jag visste nog inte ens att det fanns en ras som hette dvärgpinscher för ett år sen :o
Men varken jag eller sambon är intresserad av pälsvård, eller ville ha en hund som älskar alla. Jag ville ha en liten hund, det var mitt primära krav, ett annat krav var att hunden enkelt skulle kunna följa med i våra liv. Ett önskemål var hellre vakt än jakt.

... och Billy är helt perfekt för oss. :love:

_dsc_0097_92191462.jpg

Senast ändrad:

När jag var liten köpte min mamma en schäfer/new foundland/ tervuerenskorsning, som gav oss alla glädje i 10 år.
När jag vad 13 så såg jag min första GD å tänkte: Wow så snygg hund, en sån ska jag ha i framtiden. :love:

MEN, när jag jobbade mitt första år, fick jag nys om ett par som skulle avliva sin 6-månaders kelpie/hamiltonstövar tik pga att hon inte var rumsren å inte lyssnade. :confused:
Naturligtvis flyttade hon då till mig. :grin:Hon blev dessvärre inte så långvarig hos mig pga hon ej kunde lämnas ensam ( jag kunde inte ens stänga dörren till toan utan att hon skrek som nån plågade henne ):cry: Så då blev det intensiv lydnad & rumsrenhetsträning under min semester, sen hittade jag en äldre förtidspensionerad hundvan kvinna, som tog emot tiken.

Det blev min start på mitt "hjälpa hundar- intresse".

Efter henne har jag tagit hand om 3 omplaceringar till( inte alla samtidigt, skulle jag aldrig orkat med. Inte lätt, inte alltid roligt, men fruktansvärt givande att se vilken skillnad det blir på dessa hundar. :) Jag älskar dom lika mycket som om jag haft de från valp!
:D

Har dock ändå hunnit med att förverkliga min dröm om GD då jag köpte min "första valp" 2005. Han blev dessvärre endast 3½ år pga sjukom men en helt gudomlig individ. Så nån gång längre fram blir det en GD valp igen för dom är helt i min smak. Den får dock vänta eftersom dessa 2 omplaceringar jag har hemma kräver all min energi just nu å kommer nog att göra det tills åldern tar dom.

Vad roligt att läsa om hur alla kom in på sina raser! :D

Började min tidiga hundkarriär med en Doberman som jag hade hand om när ägaren jobbade, förälskade mig i rasen trots att detta exemplar var väldigt nervös av sig, men dom är ju så vackra :love: Skulle dock aldrig skaffa en doberman idag, men för länge sen hade det varit mitt val! Kom sedan in på en polsk owzarek nizinny (polsk vallhund) en relativt okänd ras men jag ville ha en vallhund på grund av deras egenskaper och fick en kanonhund! Bra temprament, arbetsvillig, lättlärd, ingen jakt, allt jag ville ha i en hund :laugh: Efter honom skaffade min familj en blandras schäfer/doberman/new foundland/briard (!!) är ju starkt emot blandras aveln och jag tänkte att det här kan ju aldrig sluta bra... Han är idag 6 år gammal och den bästa hunden som finns! Vaktar pappas går och strossar runt, dock vääldigt klen i psyket.

Sen kom till valet av hund idag.. Var inne på att skaffa en pon till, men karln ville ha en lite större hund. Jahaa, han ville ha rottweiler, jag ville ha vallhund. Och vi började kolla på Colliesar, min farmor hade en för herrans många år sig och han var underbar! Så ja, det var ett enkelt beslut att fatta; Vi skaffar Långhårig Collie (Jag gillar pälsvården :D). Valet att hitta DEN collien var dock inte lika lätt. Rädd för alla dåliga collies med dålig mentalitet osv. Linsläste alla MH-test, ögonresultat, höftresultat på syskon, kullar, föräldrar, allt! Och hittade kenneln med stort K! Åkte och hälsade på mamman och kullbrorsan från tidigare kull, träffade pappan och träffade min valp :love: Det första han gjorde var att springa in i väggen, ivrig att få hälsa och sen satte han sig ner på rumpan och tittade så där charmigt på mig och ja... Nu är han 5 månader och det var visst en rottweiler jag fick i alla fall! (vek collie finns inte här inte:banana:)

:) En gång Riesen sedan är det klippt... Ju mer vi funderar över ny hund desto mer är vi inne på samma ras igen:angel: Vi tänkte från början att man kanske kommer att jämföra mycket med gamlemannen men det känns ändå mest rätt med en Riesen till...:D

*KL*

Fd sambon och jag köpte ett hus och tyckte att det var bra om vi hade en hund. Vi ville ha en liten sällskapshund och sambon föreslog en westhighland terrier. Vi hade faktiskt bokat ett besök hos en uppfödare när jag som vanligt följde med till en av sambons klienter (han är hovslagare). De är ett äldre par som ofta behöver lite hjälp med att sitta in sina uppfödningar eller rida ut en sväng. Jag klickade väldigt bra med en av deras Jack Russell och han hängde alltid med mig ut på ridturerna. Ägarna tyckte att det var så konstigt eftersom de inte fått honom att fungera alls. Han var en omplaceringshund som kom från en av deras bekanta, då de bekantas ena barn hade blivit allergiskt. De behövde en nu hund eftersom de hade två kullsyskon, varav den ena dog och den andra slutade äta i samband med olyckan, så de tänkte att skaffar de sällskap så börjar hunden äta igen. Pepper, som han hette, passade väl inte in speciellt bra där och de frågade om jag ville ha honom. Jag blev jätteglad för jag älskade hunden!! Det blev inkörsporten för mig på Jack Russell Terrier.

Pepper var enormt jobbig och krävde massor. Men han var en liten stjärna och vi var alltid BIR, BIS etc på tävlingarna, trots att hans öron fick tejpas innan alla utställningar.
36426_406141927476_707427476_4978977_7206696_n.jpg

Tyvärr dog han då grannen körde över honom och det tog ett tag innan vi skaffade ny hund. Då blev det i alla fall en ny Jack Russell Terrier och faktiskt en dotterdotter till Pepper. Dharma heter hon.
34077_406142282476_707427476_4978986_2675164_n.jpg

Hon blev dock mer husses hund och jag ville ha en rolig liten hund. Min mamma hade snackat om att skaffa sig en chihuahua, men jag var väldigt skeptisk tills jag träffade en! Jag ville också ha!! Jag ville ha en vit och ställde mig i kö hos en bra uppfödare. Kull efter kull kom men inga vita tikar. En dag ringer uppfödaren i alla fall och säger att hon fått en nästan vit tik och att jag i alla fall ska komma och kolla. Jag åkte och tittade. Jag tyckte nog att hon var världens fulaste chihuahua, men hon var ändå tuff på något vis. Morrade åt alla redan 5 veckor gammal. Hon kom hem till oss när hon var 9 veckor gammal.

Stacey
n707427476_1507672_6066.jpg

Så separerade jag och fd sambon och han tyckte givetvis att han skulle behålla Dharma. De fick han väl efter många om och men och jag ringde min favorituppfödare och sa att jag ville ha en tik efter en av hennes tikar. Det skulle bli sista kullen på den tiken så jag var väldigt förhoppningsfull. Uppfödaren ringde och sa att tiken hade fått 7 st valpar och jag blev jätteglad! Tänkte att jag hade flera tikar att välja på - men icke! 6 hanar och en tik. Hon var 8 veckor gammal när hon fick flytta hem till mig.

Isabella
n707427476_1507710_7298.jpg

Senast ändrad:

Då jag vid det tillfället redan hade en stor hund (leonberger) så ville jag ha en mindre ras den här gången och jag började kolla runt.

Först kollade jag vilka raser som hade den önskvärda storleken (runt 20-30 cm i mkh) och därefter valde jag bort dom som helt enkelt inte tilltalade mig rent utseendemässigt och temperamentsmässigt samt pälsmässigt och kvar fanns då en 3-4 raser. Jag kollade runt på olika uppfödare, läste om rasen och kollade vilka rasbundna sjukdomar det fanns och valde bort någon ras som hade för mycket problem för min smak. Kvar fanns två raser och valet föll på tibben (spaniel) efter att jag hade träffat en väns underbara tibbevalp :love:

Kontakt togs med några uppfödare och ett besök bokades in hos en som hade en planerad parning på gång men även en juniorhane till salu. Då jag redan hade en hane som inte alltid gillade andra hanar (om de inte var valpar då) så ville jag helst ha en valp även om jag gillade junioren väldigt mycket trots att han var av det skyggare slaget och inte vågade sig fram. I samma veva så blev min dåvarande hund rejält mycket sämre och efter olika utredningar hos veterinären så kom vi fram till vad det var för fel och vi fick medicin som vi skulle testa men då han var så pass dålig så kunde inte veterinären lova något. Medicinen fungerade inte alls så han fick efter mycket funderande somna in.

Veckorna gick och tiken löpte fortfarande inte och junioren var fortfarande osåld och en kväll när jag satt och funderade så kände jag bara att jag ville ha honom. Dagen efter så ringde vi till uppfödaren och frågade om han fortfarande fanns kvar och det var han, Chicko som han kallades för var anmäld till en utställning så vi skulle inte kunna hämta honom förrän veckan efter men ingenting är som väntans tider brukar man ju säga. Äntligen kom dagen D och vi åkte på f.m. till uppfödaren för att hämta hem lilltrollet, denna gången vågade han sig ändå fram och nosa lite och man fick klia honom lite grann bakom örat. Han satt bredvid mig i baksätet hela vägen hem (givetvis hade han bilsele på sig) och tog allt med ro, han undersökte sitt nya hem noga och la sig sedan tillrätta och somnade i sängen.

Jag har inte ångrat mig en sekund att jag valde honom i stället och det kanske fanns någon mening med allt (att tiken inte löpte och att han aldrig blev såld) men visst kan han fresta på mitt tålamod ibland men han är trots det otroligt underbar och påminner mycket om min förra hund temperaments- & egenskapsmässigt :love: Han har sedan han kom till mig gjort stora framsteg och är inte ett dugg skygg längre utan pigg, glad och framåt och nyfiken på allt, hälsar gärna på de flesta människorna :)

Chicko%2037.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 667
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 029
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 812
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka