Hur var det man bytte ip?

N

Nissetisse

hur fick man datorn att byta IP adress?

Jag minns inte hur det var man fick datorn att nollställa sig och söka ett nytt hos den operatören man har.:D
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Hmm e det verklgien så enkelt? JAg har iaf samma varje gng jag kollar mitt IP och min dator e alltid avstängd på nätterna.. Finns verklgoien möjligheten att byta IP?
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Det beror på vad man har för internetleverantör. En del har fasta IP (Telia tror jag t ex har det), och deras kunder kan inte byta. Vissa har inte fast IP (t ex BBB), så då kan ip-numret bytas ut om datorn är nere en längre stund.
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

FÖrr så bytte ju telia eller dem delade ut nya 2-3ggr i veckan, men inte nu längre.

Men iaf, det finns ett enkelt program som heter något som jag inte minns, det finns på min burk iaf. Och då skriver man inte det i den där "kör" grejen i start menyn och så kommer man till ett ställe som ser ut som att man är i dos./kommandotolken..
Och då skriver man in något och så måste man stänga av modemet först och sen datorn.. sen startar man upp skiten igen och då säger datorn till telia att han inte har något ip och måste få utdelat ett nytt.

Så går det till...
Men jag minns inte vad det enkla lilla programet hette.
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Varför vill ni byta ip?

Programmet som Nissetisse skriver om heter just kommandotolken. Om du har windows XP öppnar du kör, skriver cmd, trycker på ok. Då kommer kommandotolken upp. Där skriver du ipconfig/renew så hämtar datorn ny ip-adress. Det är ju som sagt dock inte säkert att du får ny ip, allt beror på hur det fungerar hos internetleverantören. Vissa har fast ip, med uppringt modem får man ny ip hela tiden osv. Hos andra har man dynamisk ip men med första lånerätt, dvs om den ip-adress du hade innan finns ledig när du förnyar ip-adressen så kommer du få samma igen. Har man fast ip så kan man inte få ny ip-adress hur man än gör.

Jag vet inte exakt hur ComHems teknik fungerar, men ett sätt att få ny ip-adress kan vara att låta kabelmodemet vara strömlöst en stund (allt ifrån nån minut upp till något dygn). När det sen kopplas in igen och försöker ansluta till DHCP-servern så borde det få ny ip-adress. Gör sen som jag skrev ovan (ipconfig/renew) så hämtar datorn den nya ip-adressen från modemet.

/Erica
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Just det, så var de det hette... fan jag har fått noja av att gå och fundera på vad det hette.
Tack!!:bump:
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Jag vill egentlgien inte byta.. men det vore skoj att veta hur man gör om man skulle vilja göra det nångång :)
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Jag skulle bara pröva för kul, iom att jag hört att man kunde göra så. Men det fungerade inte. :smirk:

Förr så bytte ju Telia mitt 2-3ggr/vecka, men det gör dem inte längre.. undrar varför och varför man nu har ett fast som inte går att ändra.. knasigt.:smirk:
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Nej som sagt, allt beror på vad internetleverantören bestämmer. Har de fast ip så kan du inte få en ny vad du än gör. ;)

/Erica
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Ja självklart, men jag menade utan att blanda in internetleverantören vilket mina ovanstående tips också gällde. ;)

/Erica
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

Jag kan inte förklara det på svenska eftersom jag har inte bott länge i Sverige men hoppas att det okeej på engelska (=


1. Click on "Start" in the bottom left hand corner of screen
2. Click on "Run"
3. Type in "command" and hit ok

You should now be at an MSDOS prompt screen.

4. Type "ipconfig /release" just like that, and hit "enter"
5. Type "exit" and leave the prompt
6. Right-click on "Network Places" or "My Network Places" on your desktop.
7. Click on "properties"

You should now be on a screen with something titled "Local Area Connection", or something close to that, and, if you have a network hooked up, all of your other networks.

8. Right click on "Local Area Connection" and click "properties"
9. Double-click on the "Internet Protocol (TCP/IP)" from the list under the "General" tab
10. Click on "Use the following IP address" under the "General" tab
11. Create an IP address (It doesn't matter what it is. I just type 1 and 2 until i fill the area up).
12. Press "Tab" and it should automatically fill in the "Subnet Mask" section with default numbers.
13. Hit the "Ok" button here
14. Hit the "Ok" button again

You should now be back to the "Local Area Connection" screen.

15. Right-click back on "Local Area Connection" and go to properties again.
16. Go back to the "TCP/IP" settings
17. This time, select "Obtain an IP address automatically"
tongue.gif 18. Hit "Ok"
19. Hit "Ok" again
20. You now have a new IP address

With a little practice, you can easily get this process down to 15 seconds.

P.S:
This only changes your dynamic IP address, not your ISP/IP address.
HACKERS TIP:- If you plan on hacking a website with this trick be extremely careful, because if they try a little, they can trace it back

Enjoy!





Peace
 
Sv: Hur var det man bytte ip?

ipconfig /release & ipconfig /renew får samma effekt. Inget av det garanterar dock att man inte får exakt samma igen, även om man har semi-dynamisk.

Inget "knasigt" att ha ett som inte ändras. Underlättar för kunden och gör inget för leverantören.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har numer IP-TV. Fick min box i veckan och har fått igång den utan problem. Men har numer Stockholms lokalnyheter. För mig som bor i...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Ninnurur
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 115
Senast: Pinus
·
Hemmet Hur gör man rent en toaborste på bästa sätt? Och hur ofta måste den bytas ut helt? Jag har en toaborste som jag inte minns när den...
2
Svar
32
· Visningar
1 594
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp