Koppla om elmätare?

Lyan

Trådstartare
Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt gör trots att jag har 13-15 grader hemma. Min hyresvärd är totalt kass och så snål så han troligen gråter när han skiter. Jag funderar på om han kan ha kopplat ihop min elmätare med någon lägenhet som står tom för att hålla upp värmen i den utan att han själv behöver betala för det.
Går det ens att göra så? Jag kan inte själv komma åt elmätarna för att kolla och jag minns inte hur de är kopplade mer än att de sitter tätt ihop på en vägg. De byttes ut någon gång mellan 2002-2004, men jag minns inte märke eller utseende på dem
 
Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt gör trots att jag har 13-15 grader hemma. Min hyresvärd är totalt kass och så snål så han troligen gråter när han skiter. Jag funderar på om han kan ha kopplat ihop min elmätare med någon lägenhet som står tom för att hålla upp värmen i den utan att han själv behöver betala för det.
Går det ens att göra så? Jag kan inte själv komma åt elmätarna för att kolla och jag minns inte hur de är kopplade mer än att de sitter tätt ihop på en vägg. De byttes ut någon gång mellan 2002-2004, men jag minns inte märke eller utseende på dem
Hur såg det ut förra året? Hur många fler kwh har du gjort av med? Börja där, sen ringa elbolaget om det skiljer massor. Dom kan se om det är nått som helt plötsligt börjat ticka iväg.
 
Hur såg det ut förra året? Hur många fler kwh har du gjort av med? Börja där, sen ringa elbolaget om det skiljer massor. Dom kan se om det är nått som helt plötsligt börjat ticka iväg.
Är det samma kwh pris nu som förra året eller har det ändrats? Har du elvärme? Annars spelar inte värmen in i själva elräkningen.
 
Hur såg det ut förra året? Hur många fler kwh har du gjort av med? Börja där, sen ringa elbolaget om det skiljer massor. Dom kan se om det är nått som helt plötsligt börjat ticka iväg.
December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Så det är rejält mycket mer trots att jag inte har mer värme igång än vad jag alltid har på vintern. Elbolaget kunde inte hjälpa mig 😕
 
Är det samma kwh pris nu som förra året eller har det ändrats? Har du elvärme? Annars spelar inte värmen in i själva elräkningen.
Elvärme, men inget mer igång jämfört med alla andra år jag har bott här. Ny kyl/frys, ny spis, nyare diskmaskin och nyare mikro. TV som jag glömt på standby, men den kan ju omöjligt ha dragit så mycket extra
 
December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Så det är rejält mycket mer trots att jag inte har mer värme igång än vad jag alltid har på vintern. Elbolaget kunde inte hjälpa mig 😕
Energiförbrukningen i mitt hus har gått upp mer än så jämfört med året innan trots extremt sparande på värmen, första halvan av december förra året var väldigt kall.
 
Vet inte var du bor men här har vintern varit betydligt kallare och blåsigare än det varit de senaste åren. Har bergvärme så det märks direkt på elräkningen.
Har gjort av med 56% mer denna månaden jämfört med förra året.
Kan det vara samma för dig?
 
December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Så det är rejält mycket mer trots att jag inte har mer värme igång än vad jag alltid har på vintern. Elbolaget kunde inte hjälpa mig 😕
Jag hade drygt 20 procent högre förbrukning december 2023 än december 2022. Hade jag haft någon elvärme på alls i bostaden (direktverkande el är huvudsaklig värmekälla, men huvudbrytaren avstängd sedan augusti 2022), så hade det varit mer.

Och nu passar nätbolaget på att göra en rejäl höjning igen av fasta avgiften.
 
Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt gör trots att jag har 13-15 grader hemma. Min hyresvärd är totalt kass och så snål så han troligen gråter när han skiter. Jag funderar på om han kan ha kopplat ihop min elmätare med någon lägenhet som står tom för att hålla upp värmen i den utan att han själv behöver betala för det.
Går det ens att göra så? Jag kan inte själv komma åt elmätarna för att kolla och jag minns inte hur de är kopplade mer än att de sitter tätt ihop på en vägg. De byttes ut någon gång mellan 2002-2004, men jag minns inte märke eller utseende på dem
Elmätaren är plomberad så den ska man inte kunna koppla om så länge plomberingen inte är bruten.
 
Blåst kan göra mycket för energiförbrukningen också, beroende på hur huset är byggt och hur det ligger i landskapet. Liksom mikroklimatet kan göra att köldknäppar slår igenom hårdare på vissa platser än medelvärdena visar. Extra kyla plus extra blåst samtidigt tror jag förstärker effekten också. Så en energiförbrukning som ökat mer än kartan indikerar är nog inte konstigt att många kan ha för denna vintern.
 
December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Så det är rejält mycket mer trots att jag inte har mer värme igång än vad jag alltid har på vintern. Elbolaget kunde inte hjälpa mig 😕

I lägenhet?!

Jag gör av med 1500-2000kWh i december i hus på 100kvm, motorvärmare till bilen, eluppvärmd sadelkammare, en jävla massa datorer, thermobar... I Norrbotten!

Det låter skumt tycker jag, med nästan 1200kWh för en liten lägenhet...
 
I lägenhet?!

Jag gör av med 1500-2000kWh i december i hus på 100kvm, motorvärmare till bilen, eluppvärmd sadelkammare, en jävla massa datorer, thermobar... I Norrbotten!

Det låter skumt tycker jag, med nästan 1200kWh för en liten lägenhet...
Men har du enbart direktverkande el som uppvärmning?
 
Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt gör trots att jag har 13-15 grader hemma. Min hyresvärd är totalt kass och så snål så han troligen gråter när han skiter. Jag funderar på om han kan ha kopplat ihop min elmätare med någon lägenhet som står tom för att hålla upp värmen i den utan att han själv behöver betala för det.
Går det ens att göra så? Jag kan inte själv komma åt elmätarna för att kolla och jag minns inte hur de är kopplade mer än att de sitter tätt ihop på en vägg. De byttes ut någon gång mellan 2002-2004, men jag minns inte märke eller utseende på dem
Sannolikheten att hyresvärden kopplat om är nog ganska liten men har du möjlighet att komma åt och läsa av elmätaren eller om du har timpris i ditt elavtal kan du kolla genom att stänga av precis all el under några timmar och se om förbrukningen går ned till noll.
 
Saxat från Orustbostäder

"Energiförbrukningen för en lägenhet med kallhyra i Sverige är cirka 12 000 kWh per år, varav tre fjärdedelar består av uppvärmning och varmvatten."

@Lyan Det är såklart möjligt att det blivit fel nånstans men med tanke på att du har direktverkande el och bor i ett gammalt hus så låter inte förbrukningen orimlig. Det var dessutom ovanligt kallt i södra Sverige under december. Om tex en grannlägenhet står tom så kanske ingen värmer upp den heller, med tanke på vad du berättat om hyresvärden, och då påverkar även det din lägenhet.

Jämförelse: Jag bor i västra Blekinge i kommunal hyresrätt. Byggnaden är från 50-talet men nyrenoverad, lägenheten är på samma kvm som din men med varmhyra. Vår hushållsel ligger på ca 110 kWh/mån (vitvaror ca 15 år gamla och vi lagar mat nästan varje dag). Däremot kostar den 2000 kr mer/mån i hyra.
 
December 2021: 541 kWh
December 2022: 761 kWh
December 2023: 1162 kWh
Så det är rejält mycket mer trots att jag inte har mer värme igång än vad jag alltid har på vintern. Elbolaget kunde inte hjälpa mig 😕
Det var rejält mycket mer redan mellan 2022 och 2021. Om du bara har 13-15 grader inne låter som det att huset inte är speciellt energieffektivt? Jag hade i första hand funderar över hur vädret påverkar.
Den variationen i förbrukning pekar ju mot att huset har dålig energiprestanda. Att hyresvärden fifflat med elmätaren är betydligt mer osannolikt.
 
Förlåt att jag inte svarar er enskilt. Mitt huvud funkar inte riktigt just nu så jag försöker svara på det ni har skrivit i ett inlägg.

Mina element har ingen termostat (iallafall inte som jag har hittat) utan om jag ställer in dem på tex 5 så värmer dem i 5 oavsett hur kallt eller varmt det är i rummet. Jag har haft inställningen på ungefär samma som jag har varje år och jag har bott här i 14 år så det känns jättekonstigt att det helt plötsligt går upp och blir dubbla energimängden. Jag har ingen möjlighet att läsa av elmätaren och inget timpris att jämföra med. Jag kollade ratsit och enligt dem så står det 3 lägenheter tomma i min trapp och 4 tomma i trappen bredvid (av sammanlagt 13 lägenheter så det är ju uppenbart att ingen normal människa vill bo kvar här), men eftersom jag har samma inställning på elementen så borde det inte påverka min förbrukning utan bara temperaturen inomhus.
Så jag kan inte alls komma på var elen tar vägen. Jag har bott här i 14 år och det har aldrig varit så mycket tidigare. Den enda skillnaden är nog bara de nya vitvarorna och TVn som var glömd på standby.
Det hade inte förvånat mig ett ögonblick om hyresvärden försökt fiffla med något för att själv spara pengar, men om mätarna är plomberade så bör han ju inte kunna fiffla där iallafall. Dock kan jag ju inte kolla om de är det
 
Det var en ökning men inte så extrem ändå med tanke på hur kallt och blåsigt det gar varit lokalt.
Här var det betydligt kallare i december 2023 jämfört med 2022.
Är huset gammalt och ruskigt påverkar blåsten väldigt mycket.
Set måste finnas andra lägenheter?
Både området och hv verkar vara katastrof 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 524
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp