Hur värdesätter vi fritid och jobb?

Killaloe

Trådstartare
Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala" arbetstiderna.

För jag märker ofta att min fritid som nattarbetare inte värderas lika högt som personer som jobbar dag både privat och på jobbet. Ett exempel är att det jag kan bli inbeordrar till mitt jobb 2 timmar innan passet börjar (11 timmars vaken natt) - för jag är ju ändå vaken - men det skulle vara otänkbart att göra samma sak mot dagpersonal för dom behöver ju sova. Och som nattpersonal förväntas vi kunna gå in på möten på dagtid när vi är lediga, trots att det aldrig skulle vara aktuellt för dagpersonalen att ha möten efter 17 för då är dom lediga.

Privat märker jag det tex på att när jag är ledig på veckorna så blir det nästan lite provocerande om jag inte gör något utan ägnar mig åt typ att titta i taket för att återhämta mig och vila inför nästa arbetspass. Skulle jag däremot göra exakt samma sak på en helg är det ingen som ens reflekterar över det eftersom då är det helg och då är en ledig. Och jag hamnar själv väldigt lätt i den fällan också att jag behöver städa/tvätta/laga mat etc för jag har ju så mycket vardagstid över :crazy:

Samma sak upplevde jag när jag studerade, fritiden som jag hade var liksom inte lika värdefull och viktig för återhämtning för det var ju (generellt) inte så jobbigt att studera på heltid så jag borde jobba då istället eller något annat vettigt. Även tiden som studierna tog ansågs inte lika jobbig som att arbeta, för det var ju "bara" studier.

Märker ni som har annat jobb än 8-17 också av detta? Eller är det bara jag som haft lite otur? Och ni som jobbar 8-17 men har familj som jobbar andra tider, tänker ni att dom ska göra mer hemma ex för att dom är lediga andra tider?

Ber om ursäkt för lite smårörig TS men ja, tyckte det var värt en egen tråd istället för att dra iväg i någon annan :)
 
Märkte inte av det när jag jobbade skift. Tyckte dock själv att jag hade mer tid över. Större skillnad än bara det lilla som fattades upp till heltid.

När jag pluggade heltid levde jag riktigt studentliv med otydliga gränser jobb/fritid och massa ideella engagemang så det är svårare att uttala sig om. Dessutom mest med folk i liknande situation runt mig.
 
Jag har alltid jobbat konstigt. Inte skift, bara extremt oregelbundet.
Har inte märkt av något mer än att vissa tror att jag inte jobbar så mycket.
Det gör jag, är borta mer än en vanlig kontorsarbetare bara det att jag jobbar när vanligt folk är lediga.
 
Testa att vara egenföretagare med hemmakontor. "du som ändå är hemma..." Att jag kan behöva jobba när jag planerat att vara ledig ser jag ju förstås mest som positivt, problemet är oftare att få omgivningen att förstå att jag "är på jobbet" så på sitt sätt är det kanske det omvända problemet?
 
Som vuxen student märker jag skillnad! Både mot hur det var att vara student i tidiga tjugoårs-åldern, då allt var en enda soppa av studier och festande och studier igen och extrajobb och jag nog inte brydde mig, och mot hur det var att arbeta dagtid. När jag arbetade heltid var såväl arbetstid helig som ledighet berättigad i andras ögon. Idag förväntas jag av min omgivning kunna vara flexibel och släppa vad jag har för händer eftersom jag bara pluggar, medan jag själv försöker hålla på att plugga på kontorstider för att få en distinktion mellan arbete och fritid. Under dagen försöker jag vara disciplinerad och inte ringa nöjessamtal, tacka nej till roligheter och styra undan spontanvisiter precis som jag försöker att inte ta på mig föreningsuppgifter som inkräktar för mycket på min ”arbetstid”, men jag upplever att många tänker att plugga kan jag ju göra vilken tid som helst på dygnet och att jag är ledig när jag är hemma. Tack och lov är de flesta jag har att göra med vettiga och har ju själva studerat och har om de ges tid till eftertanke full förståelse för mitt behov av arbetstider.

Jag har sett det du beskriver hända i de omsorgsyrken jag har haft inblick i, @Killaloe , och det är särskilt anmärkningsvärt att arbetsgivare och kollegor inte kan respektera de som jobbar natts återhämtningstid. De borde veta bättre!

Edit, liksom @warg beskriver jag ju nog det omvända förhållandet.
 
Mitt svar skulle kunna vara @Bisons. Även jag har under många (25+) år arbetat påtagligt oregelbundet, och med extrema toppar och dalar i arbetstid. Det har funkat förhållandevis bra eftersom jag mellan intensiva jobbperioder kunnat jobba mindre eller inte alls, och kunnat jobba mycket hemifrån.
Arbetstiden i den branschen kan infalla precis när som helst under dygnet, och en arbetsdag kan normalt uppgå till allt mellan 8 och 24 timmar per dygn. När jag hade familj gjorde vi vuxna ungefär lika mycket hemma, bara inte samtidigt och inte samma saker.
 
Märker ni som har annat jobb än 8-17 också av detta?
Ja. Att jag har tisdagen ledig för att jag jobbat 6-17 både lördag och söndag går liksom inte in hos vissa, dom ser bara en extra, lyxig, ledig dag mitt i veckan. ”Det här är min enda lediga dag den här veckan, så om du ursäktar tänker jag göra vad jag vill” brukar fungera för att få vara i fred för stunden men jag önskar verkligen att jag slapp försvara min fritid öht.
 
När det gäller nattjobb är jag tveksam till om jag ens tycker att det borde vara tillåtet att fråga med två timmars varsel. Okej för att det kan bli brist på personal plötsligt, men ändå. Det är ju inte särskilt troligt att man är i fas för en vaken natt på det sättet.
 
Testa att vara egenföretagare med hemmakontor. "du som ändå är hemma..." Att jag kan behöva jobba när jag planerat att vara ledig ser jag ju förstås mest som positivt, problemet är oftare att få omgivningen att förstå att jag "är på jobbet" så på sitt sätt är det kanske det omvända problemet?
Eller så är det en del av samma problem? Alltså att allt som inte innebär kontorstider på annat ställe än hemma inte riktigt räknas? (Ochndå undrar en varför folk tror att en inte jobbar för att en jobbar hemifrån?)
 
När det gäller nattjobb är jag tveksam till om jag ens tycker att det borde vara tillåtet att fråga med två timmars varsel. Okej för att det kan bli brist på personal plötsligt, men ändå. Det är ju inte särskilt troligt att man är i fas för en vaken natt på det sättet.
Det är inte helt optimalt nej, jobbet blir ju inte särskilt bra på något sätt (det hade det inte blivit om jag blivit inbeordrad på jobb kl 6 på morgonen heller :o :D men det är generellt trots allt enklare att vara vaken på dagtid än på natten och fler kollegor som kan hjälpas åt)
 
Har inte märkt av något mer än att vissa tror att jag inte jobbar så mycket.
Varför tror dom att du inte jobbar så mycket? Och hur känner du för att folk utgår från att du jobbar mindre för att du inte har ”normala” arbetstider?
 
Det är inte helt optimalt nej, jobbet blir ju inte särskilt bra på något sätt (det hade det inte blivit om jag blivit inbeordrad på jobb kl 6 på morgonen heller :o:D men det är generellt trots allt enklare att vara vaken på dagtid än på natten och fler kollegor som kan hjälpas åt)
Nej, fy fan. I min timanställda ungdom har jag blivit inringd på kort varsel både i ottan och på kvällen. Oavsett vilket jag själv då tyckte var värst, så talar ju ändå vanligheten och normerna för att ens nattsömn ska respekteras (och att den inte anses oumbärlig efter 6-7 på morgonen).
 
Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala" arbetstiderna.

För jag märker ofta att min fritid som nattarbetare inte värderas lika högt som personer som jobbar dag både privat och på jobbet. Ett exempel är att det jag kan bli inbeordrar till mitt jobb 2 timmar innan passet börjar (11 timmars vaken natt) - för jag är ju ändå vaken - men det skulle vara otänkbart att göra samma sak mot dagpersonal för dom behöver ju sova. Och som nattpersonal förväntas vi kunna gå in på möten på dagtid när vi är lediga, trots att det aldrig skulle vara aktuellt för dagpersonalen att ha möten efter 17 för då är dom lediga.

Privat märker jag det tex på att när jag är ledig på veckorna så blir det nästan lite provocerande om jag inte gör något utan ägnar mig åt typ att titta i taket för att återhämta mig och vila inför nästa arbetspass. Skulle jag däremot göra exakt samma sak på en helg är det ingen som ens reflekterar över det eftersom då är det helg och då är en ledig. Och jag hamnar själv väldigt lätt i den fällan också att jag behöver städa/tvätta/laga mat etc för jag har ju så mycket vardagstid över :crazy:

Samma sak upplevde jag när jag studerade, fritiden som jag hade var liksom inte lika värdefull och viktig för återhämtning för det var ju (generellt) inte så jobbigt att studera på heltid så jag borde jobba då istället eller något annat vettigt. Även tiden som studierna tog ansågs inte lika jobbig som att arbeta, för det var ju "bara" studier.

Märker ni som har annat jobb än 8-17 också av detta? Eller är det bara jag som haft lite otur? Och ni som jobbar 8-17 men har familj som jobbar andra tider, tänker ni att dom ska göra mer hemma ex för att dom är lediga andra tider?

Ber om ursäkt för lite smårörig TS men ja, tyckte det var värt en egen tråd istället för att dra iväg i någon annan :)

Jag upplever det som att folk allmänt inte sällan tror att nåt är bättre/mer fördelaktigt än det de själva har 😅

Tjänstemännen tror och tycker att de som jobbar skift och har friveckor osv har otroliga fördelar, och skiftarbetaren tycker att tjänstemännen har det lyx som går hem samma tid må-fre och sen är lediga. Osv 😎
 
Tjänstemännen tror och tycker att de som jobbar skift och har friveckor osv har otroliga fördelar, och skiftarbetaren tycker att tjänstemännen har det lyx som går hem samma tid må-fre och sen är lediga. Osv
Ja det kan ju såklart också vara en aspekt av det hela beroende på hur en jobbar och vart :)

Jag upplever dock sällan att någon generellt tycker att det skulle vara bättre att jobba kontorstider som så (eller skift/bart heller för den delen eftersom dom allra flesta snarare verkar förskräckta över att någon vill jobba nätter), men att det är normen och att det därför blir lite heligt med helger och att folk tenderar att respektera sådan ledighet mer :)
 
Ja det kan ju såklart också vara en aspekt av det hela beroende på hur en jobbar och vart :)

Jag upplever dock sällan att någon generellt tycker att det skulle vara bättre att jobba kontorstider som så (eller skift/bart heller för den delen eftersom dom allra flesta snarare verkar förskräckta över att någon vill jobba nätter), men att det är normen och att det därför blir lite heligt med helger och att folk tenderar att respektera sådan ledighet mer :)

Jag upplever det konstant då jag arbetar på en plats där just det är vardag - skiftjobb och tjänstemän som jobbar nära varandra. Många tycker /tror att den andra tjänstesektorn har det bättre typ 😅.

Ang att studera på heltid så jag har en masters och upplevde aldrig nånsin att någon utifrån tyckte att det var glassigt lättsamt partyliv som några varit inne på här i tråden . Nackdelen med studier (beroende på inte direkt/krav /egna krav osv) är ju tex att du aldrig är riktigt ledig såvida du själv inte gör någon regel runt det helt i egen regi .

Men som sagt - det finns alltid folk som har synpunkter och åsikter och dålig respekt samtidigt som de har dålig förståelse ang det de stör sig på/antar...
 
Senast ändrad:
Jag märker av en variant av vad några pratar om här. Studerar heltid på distans och är ju ”bara hemma” hela dagarna typ. Visst absolut att jag vissa dagar skiter i att plugga men det får jag ju ofta ta igen på helgen eller sena kvällar när ongen lagt sig.

Fick faktiskt det kommenterat för någon vecka sen när jag hämtade barnet på förskolan och vi pratade om hur orimligt varmt det varit hela dagen, jag sa att ja jag kunde inte sitta inne och smälta så åkte ner till stranden och pluggade istället. Dagen efter kommer pedagogen fram till mig vid lämning och säger något i stil med ”du ska nog inte säga sånt högt..” Svarade bara att jag faktiskt skiter i vad folk har för åsikter om hur jag sköter mina studier. Men jag antar att poängen med hens kommentar handlade mer om huruvida man ska ha barn på förskolan när man ändå bara ligger på stranden, typ. Att jag gjorde samma sak där som jag hade gjort sittandes vid köksbordet hemma verkar inte spela roll.
 
Både jag och sambo är i hästbranschen. Och vi umgås främst med andra inom den. Så de vet ju att det är en rätt slitig värld trots att man har lyxen att jobba med något man brinner för och älskar. Det är ibland obekväma arbetstider, mkt jobb etc.

Men visst finns det oinsatta som tror man bara glider runt och myser utan särskilt mkt ansvar och press. Lekstuga liksom..

Sen är det ju också lite så att många vill prata om sina hästar och deras framsteg/problem och ha råd på nivån att det blir gratisjobb/gratislektioner etc. Där har jag blivit mer och mer selektiv gällande vilka jag umgås med på fritiden. Man måste få ledigt ibland och inte ha krav på att ge hela tiden. Ibland måste man få och bara få vara för att ladda upp.
 
När jag arbetade natt och slutade vid 07 så upplevde jag att min mor blev sur på mig för att jag inte ville gå upp vid 12 och släppa ut hennes hundar när hon var på jobbet. Att det var samma sak som om hon skulle släppa ut min hund vid 03-04 verkade hon inte alls förstå. För man kan ju inte sova hela dagen....

För övrigt så märks det skillnad på mig i sömnen. Som nattarbetande behövde jag minst 9 h sömn för att fungera. Nu funkar jag på 6 timmar, vissa nätter sover jag uppemot 8 h, kanske 1-2 ggr/vecka.
 
Nej jag har inte märkt nåt sånt. Kanske främst tvärtom, alltså att den natrsrbetaren erbjuder sig att hoppa in lite plötsligt, jobba långa skift och gå på möten dagtid.

Det mest logiska är ju självklart att möten sker dagtid, eftersom a) de flesta jobbar då b) vissas kontrakt tillåter inte kvälls/helg/nattjobb samt c) det kostar att hålla möten under skiftestid.

Sen har vi självklart vissa regler och lagar att hålla oss till (viss tid mellan arbetspass, olika gränser för jobbade timmar osv) vilket styr när olika möten och skolning hålls.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 320
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp