Hur värmen påverkar kroppstemp ??

NoExit

Trådstartare
Hejsan, jag undrar nu i värmen om hästens kroppstemperatur påverkas av yttertemperaturen. DVS, kan hästen få högre kropps temp om det är varmt ute.
Mvh Ida

Senast ändrad:
Sv: Hur värmen påverkar kroppstemp ??

Självklart ökar kroppstempen pga de yttre omständigheterna, för att veta om hästen har feber nu så får man ställa in den på stall i ca 1 timme utan mat. Sen kan man tempa den om man är orolig.

Självklart ökar kroppstempen pga de yttre omständigheterna, för att veta om hästen har feber nu så får man ställa in den på stall i ca 1 timme utan mat. Sen kan man tempa den om man är orolig.

Hm, tycer att själva kroppstemper bör regleras så att den ändå är normal, (hästen svettas. osv) Men då vet jag / tack.

Ja den regleras inom vissa ramar, men en häst som stått ute i solen kommer alltid att ha en högre kropps temperatur mot vad som räknas som normal utan att för den skull ha feber.
Vissa kropps delar kan uppmäta högre temperatur än andra, detta sammantaget gör att den totala temperaturen höjs i hela kroppen.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
640
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
889
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka