Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

Sv: Hur varmt täcke ska man ha på klippt häst vid olika temperaturer?

Min häst går otäckad så gott som hela tiden. Han är dock inte klippt ännu och inte säkert att det blir någon klippning i vinter då han ska ha "semester".

Förra vintern var han spårklippt och fick enbart täcke på när det var blötväder - regn och snö och när det var under -10 grader. Han fryser inte så behovet finns inte.

Den andra hästen som går hemma är mer frusen och har redan ett tjockare regntäcke på sig ute. Är det sol och fint får hon dock gå utan! :)

Jag tror ni är tokiga med era täcken. Det är ju hästar och inga nakenhundar. Hästar har päls, läs på lite om hur hästar fungerar innan ni täckar. Jag säger bara stackars krakar som står i hagen med flera lager täcken redan nu när dagstemp. kan ligga på + 15. I somras gick hästarna ute dygnet runt utan täcke och då kunde tempen ligga på + 10 och regn. Jag får inte ihop ekvationen. :confused:

Jag tror ni är tokiga med era täcken. Det är ju hästar och inga nakenhundar. Hästar har päls, läs på lite om hur hästar fungerar innan ni täckar. Jag säger bara stackars krakar som står i hagen med flera lager täcken redan nu när dagstemp. kan ligga på + 15. I somras gick hästarna ute dygnet runt utan täcke och då kunde tempen ligga på + 10 och regn. Jag får inte ihop ekvationen. :confused:

Och lika lite somd et finns anledning att täcka efter termometern åt ena hållet, finns det att göra det åt andra hållet. Tro det eller ej, men det är inte alla hästar som klarar +10 och ihållande regn heller.

Det är därför det är så viktigt att se till individen..

Jag har bara ett fleece fodrat regntäcke på natten på den häst som tränas regelbundet, men bara om det sjunker ner mot 3-4 grader på natten. De andra går utan;)

Du skriver att hästar har päls men TS häst är ju klippt, förmodligen nyklippt. Om vi människor tar bort hästens päls=naturliga skydd så måste vi oxå ersätta detta på något sätt=täcke. Enkelt! Läs hela tråden innan du klagar.

Men vad jag har förstått så borde du täcka dina hästar precis tvärtom. En häst som arbetas varm eller svettig regelbundet blir varm av sig och behöver inte ha täcke inne under natten nu medan hästar som inte arbetar fryser lättare och förmodligen kan behöva ha ett tunnare täcke vid lite kallare nätter.

Är det för att du är mer rädd om den hästen som tränas som den får täcke eller?

Det är tydligen mycket individuellt det där med täcken...

Mina hästar har vindskydd och tillgång till att få stå i stallgången på natten (eg. är det fortfarande "ute" så stallet är öppet). Fri tillgång på grovfoder. Trots detta, en natt vid kanske runt 24 och med endast ett par minusgrader, såg jag att samtliga står och fryser :crazy: Alla arbetas regelbundet och två av dem är i gott hull (en är på väg uppåt i hull, inte mager men för smal). Alla frös klart och tydligt. Fodrat regntäcke hjälpte väldigt lite, men vars ett täcke med 280 grams fyllning så slutade de snart att frysa. Detta var ett par veckor sedan.

Håller koll på temperaturen och vid 21-24 lägger jag på täcke om det blir kallt och de verkar frysa. Tar givetvis av dessa tjockare tidigt, vid 6-7 oftast. Dagtid har de ofodrade regntäcken än så länge (vid nederbörd, annars inget alls). Aldrig att någon av hästarna varit ett dugg svettig när jag tar av de tjockare.

Jag menade inte nätter med minusgrader. Så kallt har vi inte haft här än. Sedan så är det ju skillnad på att stå inne i en box med spån eller halm i ett stall mot att gå ute under natten med vindskydd eller bara kunna gå in och ställa sig i en stallgång. Hästar ligger ner på natten om förutsättningar finns och då måste det ju vara ströat i stallet om dom ska vilja ligga där.

Hur ser du när hästar fryser?

En häst som arbetas varm eller svettig regelbundet blir varm av sig och behöver inte ha täcke inne under natten nu medan hästar som inte arbetar fryser lättare och förmodligen kan behöva ha ett tunnare täcke vid lite kallare nätter.

Det beror på energiintaget isf och inte på mängden arbete.

Finns en del forskning - och generellt är inte täckesbehovet speciellt stort för friska hästar. Tyvärr har jag inte länkar eller annat till källorna. Mycket av det jag lärt i frågan är via föreläsningar på SLU eller med/för forskare (namn får man väl inte peta ut?)

Hittar jag någon källa återkommer jag...

Om du läser rubriken ser du att det handlar om en klippt häst, alltså har den inte den päls den behöver och måste få värmen från täcke.

Jag helklippte min häst igår.
Nu ska hon ha fleece+ regn om det är plusgrader på morgonen (vilket brukar betyda runt 10 grader mitt på dagen) och om det är minusgrader på morgonen får hon ett 200gram termotäcke under regntäcket, då brukar temperaturen landa på ngra plus senare på dagen.

min häst var sjuk på sensommarn - till för två veckor sen, då lkade jag på täcke och vips blev hon frisk. har inte tagit av dte efter det då jag är rädd att hon ska frysa och bli sjuk igen.
Hon är ett vbl med ingen päls knappt alls, tränas ganska hårt 3 - 4 ggr/vecka, Hon går med tunt fleece och ofodrat regn. Hon svettas inte under det.

Och lika lite somd et finns anledning att täcka efter termometern åt ena hållet, finns det att göra det åt andra hållet. Tro det eller ej, men det är inte alla hästar som klarar +10 och ihållande regn heller.

Det är därför det är så viktigt att se till individen..

:bow::bow: Så sant! Det måste inte vara "bu eller bä"! :)

Kicki :)

min häst är klippt nu, hon går med ett fleecefodrat regntäcke ute , men oftast så blåser det rätt mycket här ...

men hade inte tagit på henne mer ...

jag har en foderhäst som är en C ponny med lite arab och sånt i sig men ändå lite grov i typen lite rund och så får 3 kg på morgon 2 på eftermiddagen och 2-3 kg på kvällen orakad! han har ett regntäcke (ofodrat) när han är ute.
jag ska raka honom snart och då ska han ha regntäcke + fleccetäcke på sig. Räcker det? räcker det på vintern för vi fick köpa täckena själv, så jags ka skaffa en större häst sen och det känns LITE onödigt att köpa ett vintertäcke om vi ska ha honom 7-8 månader till. eller vad tycker ni, för jags ak köpa en häst som har 125 i täcken och Mirando som han heter har bara 115 xD
men blir det för kallt med bara regtäcke+fleccetäcke på vintern?
eller ska jag ha 2 st flecce och regntäcket?
men gud! jag vet inte hur jags ka göra ... :O!

HJÄLP?

Ska du klippa honom tror jag absolut du behöver ett varmare täcke i vinter... finns ju billiga att köpa för 4-500 om det inte behöver hålla så länge.

Det väl smartast och vänta och se vad just din häst behöver. Fryser den märks det.
Jag tror inte den kommer göra det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Fiorano
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 599
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka