Hur vet man att fölet blir skimmel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 10 589
G

Gisburne

Om det föds svart, mörkbrunt eller fux, och ena föräldern är skimmel men den andra inte, hur kan man då veta att fölet blir skimmel? Har aldrig haft ett skimmelföl, så det kanske finns något som är jätteuppenbart som jag har missat...? :confused:

Frågan dök upp i mitt huvud när jag hörde av en bekant att de precis fått ett svart föl, "som kommer bli skimmel".

Sv: Hur vet man att fölet blir skimmel?

Det finns de som säjer att om det blir "den elelr den färgen" på fölet så blir det en skimmel.
JAG skulle ALDRIG färgbestämma ett föl med skimmelförälder förrän det börjat fälla av fölpälsen åtminstone runt ögonen, så man ser ifall de vita håren börjar tränga fram... För VAD är det som säjer att "den och den färgen" inte är fölets FÄRG?
Visa föl har dock stor andel vita hår redan då det föds och då kanske man kan vara MER säker på att det blir skimmel - om den inte bara blir stickelhårig... :angel:

Precis min tanke. Man borde väl rimligtvis inte kunna se det förrän färgen börjat skifta mot grå/vit...?

Har hittat flera föl bland förbilderna här på Buke, där ena föräldern varit skimmel och den andra varit "någon annan färg", där man färgbestämt fölet som skimmel trots att det fötts mörkt.

Det är just det här att de föds mörka som gör att man vet att de blir skimlar har jag fått lära mig. En häst som kommer att bli mörkbrun med svarta ben födds dassigt brun med beiga ben. Medans den som kommer att skimla av föds med sin födelsefärg direkt. Som i mitt fall så föddes fölet nästan svart inatt, under dagen har hon blivit lite brunare som sin mor men hon har kolsvarta ben hon har en vit kota på ett bakben och en miniprick i pannan, för övrigt inte ett enda vitt strå, men det som avslöjade henne redan när jag bara fått ut en enda hov vid fölningen var att till detta kolsvarta ben så har hon en randig hov. En häst med svarta ben utan vitt på som vuxen har alltid mörka hovar. Så jag tvekar inte en sekund trots hennes svarta/brunsvarta uppenbarelse att hon kommer att bli skimmel som sin far.

Gisburne skrev:
Precis min tanke. Man borde väl rimligtvis inte kunna se det förrän färgen börjat skifta mot grå/vit...?

Har hittat flera föl bland förbilderna här på Buke, där ena föräldern varit skimmel och den andra varit "någon annan färg", där man färgbestämt fölet som skimmel trots att det fötts mörkt.

Det kanske är enklare om det gäller en ras där man inte har så många färger att välja på. Araben har bara grundfärgerna brun, svart eller fux och många av dem bär på skimmelanlag. Det är som gylle skriver: Bruna föds med blaskig färg, speciellt på benen, likadant med fuxarna. Om de ska skimmla av har de intensivare färg från början och ofta mörka ben. Här är några exempel:

Brun (2 dygn, resp 5 månader)

Skimmel, född brun (1 dygn, resp 1 år)

Skimmel, född svart (4 dygn, resp 1 år)

Skimmel, född brun (6 dygn, resp 5 månader)

Skimmel, född fux (3 dygn, årets föl)

Fux (2 dygn, årets föl)

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

ameo skrev:
Det finns de som säjer att om det blir "den elelr den färgen" på fölet så blir det en skimmel.
JAG skulle ALDRIG färgbestämma ett föl med skimmelförälder förrän det börjat fälla av fölpälsen åtminstone runt ögonen, så man ser ifall de vita håren börjar tränga fram... För VAD är det som säjer att "den och den färgen" inte är fölets FÄRG?
Visa föl har dock stor andel vita hår redan då det föds och då kanske man kan vara MER säker på att det blir skimmel - om den inte bara blir stickelhårig... :angel:

Fast ibland är det faktiskt bara sådär självklart. Såfort min lilla dam torkat kunde jag ju med sorg konstatera att 'det blir skimmel'. Jag hade hoppats på fux, och visste den skulle födas som fux. Och ut kom en kopparröd sak med väldigt mättad färg, mörk runt mule och ögon. Inga stickelhår alls (men vit stjän och vita bakkotor), men det var som ingen tvekan alls ändå, just för färgen var så djup och mättad. Och mycket riktigt, efter någon månad syntes de första 'tell tale' vita hårstråna..

ursäkta mig jag måste bara fråga, helt offtopic :o
men vad är det för sel-anordning du har på fölen?
Det var jättesött, vad har det för funktion?

:)

Intressant med färger. Min ettåring föddes med med fina klara färger och först nu börjar han få lite vita strån, men de är inte många. Så man ser det inte alltid vid första fällningen.

LillaMilla skrev:
ursäkta mig jag måste bara fråga, helt offtopic :o
men vad är det för sel-anordning du har på fölen?
Det var jättesött, vad har det för funktion?

:)

En vanlig grimma. Nosdelen över halsen och nackremmen under magen. Mycket praktiskt när man vill få en bångstyrig liten fölunge att förflytta sig dit man vill!

ge

swebec skrev:
En vanlig grimma. Nosdelen över halsen och nackremmen under magen. Mycket praktiskt när man vill få en bångstyrig liten fölunge att förflytta sig dit man vill!

ge
Ja, precis! :)

Vad smart! Grimman alltså.

Okej, jag förstår vad ni menar, men om man tänker på vad ni sagt så låter det ju helt absurt! :) Ett föl med jättemörk och djup färg kommer bli ljusare med åren, medan en som föds ljus och blaskig kommer bli mörk! Vad skumt! :D

Gisburne skrev:
Vad smart! Grimman alltså.

Okej, jag förstår vad ni menar, men om man tänker på vad ni sagt så låter det ju helt absurt! :) Ett föl med jättemörk och djup färg kommer bli ljusare med åren, medan en som föds ljus och blaskig kommer bli mörk! Vad skumt! :D
Ja, visst är det skumt! Och trist att veta att den där underbara mörka fuxfärgen som en av mina hingstungar har i år, snart kommer att vara råttgråröd... typ... :rofl:

Såg just en "underlig" sak. Ett föl som fötts som musblack och ägaren hävdar att den kommer bli skimmel. Är det verkligen kompatibelt? Trodde inte att en black kunde ändra färg...?

Gisburne skrev:
Såg just en "underlig" sak. Ett föl som fötts som musblack och ägaren hävdar att den kommer bli skimmel. Är det verkligen kompatibelt? Trodde inte att en black kunde ändra färg...?

Om bara den ena av föräldrarna till musblacken är skimmel kan ägaren absolut ha rätt. En skimmel kan födas med vilka andra färganlag som helst. Black, skäck, konstantskimmel etc, men finns skimmelanlaget där blir hästen alltid skimmel. Om du tänker dig skimmelgenen som ett täcke som läggs på hästen så förstår du. Under täcket finns alltid grundfärgen kvar, men den syns inte pga täcket. Så hästen ändrar egentligen inte grundfärgen, för den finns ju där under och kan också gå i arv till sin avkomman. Därför är det heller inte omöjligt att två skimlar får en musblack tex. Det enda som krävs är att en av skimlarna har ett blackanlag som nedärvs, plus att ingen av dem nedärver sitt skimmelanlag...

ge

Har diskuterat mitt föl förr i en annan tråd om just skimmel.Jag vet fortfarande inte vad min får för färg .Mamma fux och pappa skimmel fölet är 6 veckor och föddes fux,ganska mörk,inga tecken på skimmel inte runt ögonen eller någon annanstans.Ljusare ben har han.Nu har han börjat att fälla runt mulen ganska mkt,färgen som kommer är så gott som svart,väldigt väldigt mörk + att i botten på manen är det mörk vinrött.Kommer han att bli svart skimmel för att så småningom bli vit ??????

Lånar knapp.
Har en åring som har en brun mamma och skimmelpappa, han föddes brunblack med ål, grepp och sebraränder, benen var inte svarta utan mer blaskiga.
Idag är han fortfarande brun men blaskigt brun och ganska mycket stickelhår, lite grått i svansen.
Blir han skimmel eller konstantskimmel?
Nån som kan svara som har mer erfarenhet av skimlar.
Annelie

Konstantskimmel kan han bara bli om ena föräldern är det och det har du inte skrivit att ngn av dem är (iofs, skimmelpappan *kan* vara det under det vanliga avblekbara, men det verkar osannolikt), så jag gissar på att den är avblekbar skimmel.

Jes skrev:
Har diskuterat mitt föl förr i en annan tråd om just skimmel.Jag vet fortfarande inte vad min får för färg .Mamma fux och pappa skimmel fölet är 6 veckor och föddes fux,ganska mörk,inga tecken på skimmel inte runt ögonen eller någon annanstans.Ljusare ben har han.Nu har han börjat att fälla runt mulen ganska mkt,färgen som kommer är så gott som svart,väldigt väldigt mörk + att i botten på manen är det mörk vinrött.Kommer han att bli svart skimmel för att så småningom bli vit ??????
Är det ingen som kan svara på detta :eek: ,det finns inget i böckerna om det heller!:bump:

jag har sett några fuxar som skimlat (och såna som inte gjort det!) - och man kan se direkt när de är nya om de blir fuxar eller skimlar, en fux är rosa runt ögonen de första dagarna, medan en blivande skimmel är svart.

Jes skrev:

De brukar se sådär mörka ut när de fäller, på benen, runt ögonen och runt mulen. De som skimlar iaf :angel: Sen när de fäller resten av kroppen så ser man attd et blir skimmel. Kolla på min 03:a om du vill, född fux, skimlar.

Finns på min hemsida http://hem.passagen.se/xyplex Djur - Hästar - Waikele - Fotogalleri
Dagsfärska foton på henne finns om du går in på länken 'NYTT*

Men kolla på de från när hon är tre månader, mycket 'mörka' fläckar där där fölpälsen släppt..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 935
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
14 133
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel... 2
Svar
30
· Visningar
4 807
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka