Hur vet man att man är ”klar”?

Jag steriliserade mig av flera orsaker efter fyra barn. Ja eller i sambandprincip med förlossningen via ks. Idag har jag fem barn. Inga större problem, vi gjorde ivf. Betalt ur egen ficka, ingen kötid heller. Så bara för att man som kvinna valt att sterilisera sig så innebär inte det att det inte går att skaffa fler barn.

/Jennie
 
Jag var klar och nöjd efter barn nr 1, men 7 år senare (semester, tömning av vinkyl, valp mm) ångrade jag mig. Nu efter barn 2 kände jag mig så klar man bara kan, jag ska aldrig mer vara gravid oavsett omständighet. Häpp, ringde och bokade tid.

En vän som hade stora problem med pms valde att operera bort livmodern och äter nu hormoner för att slippa klimakteriet. Jag valde att knipsa äggledarna (titthål) och upplever att jag har mindre pms och mens, men det kan ju vara för att jag är hormonfri. Oavsett är jag nöjd. Jag valde att inte sätta in hormonspiral vilket jag tänkt för att slippa mens, utan avvakta och se om det behövs.

Att sterilisera sig påverkar inte hormonhalten. Det hindrar ägget att möte spermie samt kunna vandra ned till livmodern och inplantera sig där för en fortsatt graviditet...
 
Men jisses, då måste jag ha missuppfattat min läkare helt!
Måste kolla upp alternativ då..
Vill inte äta medicin för det resten av livet!
 
Essure har väl stoppats sen en tjej blev gravid ändå och implantatet sen hittades innanför huden på barnet? Mamman skrev mycket om det i en mammagrupp på fb.
 
Efter tre kändes det fortfarande som att ngt saknades, för fyra manader sen föddes vart fjärde barn och nu känns det perfekt. Min man kommer att sterilisera sig.
 
Känner du dig tillfreds med att du aldrig mer kommer vara gravid? Eller föda barn? Är du nöjd?
Hur vet man det?
Men alltså vara gravid? Man sätter väl inte ett barn till världen för att man vill vara gravid? Det är väl ändå det minst viktiga. Jag tycker bara det är en så otroligt konstig tanke. Lite skrämmande och sorglig faktiskt.
 
@TinyWiny

Essure finns inte längre sedan flera år.
Det var inte tillräckligt säkert.

Så bukop när man vill sterilisera sig som kvinna.

Ah, jag hade för mig att det var nåt tjafs med Essure men orkade inte googla igår. Tyvärr är det ju inte det enda implantationsmaterialet för gynoperationer som är ifrågasatt:meh: Personligen skulle jag mycket hellre klippa äggledarna.
 
Men alltså vara gravid? Man sätter väl inte ett barn till världen för att man vill vara gravid? Det är väl ändå det minst viktiga. Jag tycker bara det är en så otroligt konstig tanke. Lite skrämmande och sorglig faktiskt.
Jag kan känna en form av sorg att jag inte fått uppleva en ”normal” graviditet. Jag har vart sjukskriven mina graviditeter pga hormonflödet som gjort mig apatisk och deprimerad.
Så ja, jag kan känna en sorg över att det här kan ha vart mina sista graviditeterna. Tänk om någon läkare hade hjälpt mig så att jag kunde ha fått må bra under graviditeterna.
 
Jag kan känna en form av sorg att jag inte fått uppleva en ”normal” graviditet. Jag har vart sjukskriven mina graviditeter pga hormonflödet som gjort mig apatisk och deprimerad.
Så ja, jag kan känna en sorg över att det här kan ha vart mina sista graviditeterna. Tänk om någon läkare hade hjälpt mig så att jag kunde ha fått må bra under graviditeterna.

Vad menar du att läkaren skulle hjälpa dig med ang hormonerna? Eller menar du att du inte fick antidepressiva? :)
 
Jag kan känna en form av sorg att jag inte fått uppleva en ”normal” graviditet. Jag har vart sjukskriven mina graviditeter pga hormonflödet som gjort mig apatisk och deprimerad.
Så ja, jag kan känna en sorg över att det här kan ha vart mina sista graviditeterna. Tänk om någon läkare hade hjälpt mig så att jag kunde ha fått må bra under graviditeterna.
Men det är ju inte därför man skaffar barn?
 
Men jisses, då måste jag ha missuppfattat min läkare helt!
Måste kolla upp alternativ då..
Vill inte äta medicin för det resten av livet!
Alternativet mot PMS är i normalfallet medicin men inte hela livet, till klimakteriet. Visst kan man ta bort äggstockarna och hamna i ett tidigt klimakterium men då behöver man ta hormoner ändå och risken är att man inte mår väl av dem. Det är verkligen inte enkelt.
 
Alternativet mot PMS är i normalfallet medicin men inte hela livet, till klimakteriet. Visst kan man ta bort äggstockarna och hamna i ett tidigt klimakterium men då behöver man ta hormoner ändå och risken är att man inte mår väl av dem. Det är verkligen inte enkelt.
Precis. Då är det lättare atr äta p-piller (minipiller utan avbrott eller ha hormonspiral)
 
@Sofie.S
Jag tycker att det är helmysigt att vara gravid, så jag förstår hur du tänker (även fast du inte tyckte det var så mysigt kanske) med att vilja vara gravid osv.

Jag vill ha tre barn men min sambo egentligen bara två. Ettan kom ju 2015 och tvåan kommer nog planeras (vet att man inte kan planera men är uppenbarligen superfertil så vi planerar och blir det svårigheter då så den dagen den sorgen) till 2021 dvs ganska långt mellan. Detta då jag vill plugga klart (2019) och sen klättra mer i karriären.

Sen vill jag ha en trea typ ytterligare två år senare med men min sambo är inte så pepp. Har sagt att isåfall får han sterilisera sig/skydda sig aktivt, jag gör det inte och skulle inte göra abort om jag blev gravid med en trea. Sen kan det ju bli så att jag med är nöjd efter två, då kan jag tänka mig att sterilisera mig själv också.

Hade nog kunnat ha 5-6 kids egentligen MEN jag vill inte va gravid/föda barn efter 35 så kommer inte hinna det haha.

Men det är svårt tycker jag! Så himla svårt.
 
@Sofie.S
Jag tycker att det är helmysigt att vara gravid, så jag förstår hur du tänker (även fast du inte tyckte det var så mysigt kanske) med att vilja vara gravid osv.

Jag vill ha tre barn men min sambo egentligen bara två. Ettan kom ju 2015 och tvåan kommer nog planeras (vet att man inte kan planera men är uppenbarligen superfertil så vi planerar och blir det svårigheter då så den dagen den sorgen) till 2021 dvs ganska långt mellan. Detta då jag vill plugga klart (2019) och sen klättra mer i karriären.

Sen vill jag ha en trea typ ytterligare två år senare med men min sambo är inte så pepp. Har sagt att isåfall får han sterilisera sig/skydda sig aktivt, jag gör det inte och skulle inte göra abort om jag blev gravid med en trea. Sen kan det ju bli så att jag med är nöjd efter två, då kan jag tänka mig att sterilisera mig själv också.

Hade nog kunnat ha 5-6 kids egentligen MEN jag vill inte va gravid/föda barn efter 35 så kommer inte hinna det haha.

Men det är svårt tycker jag! Så himla svårt.
Varför inte efter 35??
 
Varför inte efter 35??
För att jag (OBS jag!) tycker att jag (OBS jag!) är för gammal då. Dessutom är min sambo 6 år äldre dvs han skulle va 40+ när bebisen föds (om vi skulle ha barn så sent i livet) och det vill vi inte. Vi tycker båda att vi (OBS vi!) är för gamla då. Vi vill göra annat i livet också.

Hur andra gör skiter jag i, man får skaffa barn som 60+ vad mig anbelangar, men jag vill inte få barn så sent i livet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har två barn, snart 9 och snart 3. Tankar om en till lockar, känner mig inte klar med gravid och dödande, samtidigt som jag inte vet...
2
Svar
35
· Visningar
3 689
Senast: vinkelina
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 032
Senast: Bapelsin
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp