Hur vet man material i trappa?

Finns också stavlimmade skivor av homogent trä, bordskivor är nog ganska ofta det som den här t.ex. och trappstegen skulle kunna vara gjorda så

hd_item_3478503_d78380ce4b.jpg

Finns också stavlimmade skivor av homogent trä, bordskivor är nog ganska ofta det som den här t.ex. och trappstegen skulle kunna vara gjorda så

hd_item_3478503_d78380ce4b.jpg
Sant. Fast då skulle man väl inte ha lister på trappstegen? Tycker att fotot på kanten av en visar rätt tydligt att det är lister på dem? 🤔

@cherie skulle du kunna ta ett foto av ett helt trappsteg där det finns en skarv på plankan ytterst ut (närmast dig)? Det borde väl synas då om det är en list på stegen då eller inte.

Edit: Tex den här:
20250509_060231.webp

Vill se änden på den till höger om fotot.

@cherie skulle du kunna ta ett foto av ett helt trappsteg där det finns en skarv på plankan ytterst ut (närmast dig)? Det borde väl synas då om det är en list på stegen då eller inte.

Edit: Tex den här:
Visa bifogad fil 167198
Vill se änden på den till höger om fotot.
Längst ut i vänsterkanten ser det ut som steget sticker ut en cm eller så, där skulle man kanske kunna se om det är homogent för jag tror inte man satt en list på tvärändarna

Är det hela utsticket på nedersta steget?

Jag får inte ihop det. På den tidigare bilden ser det ut som det ska sticka ut mer än vad den främre listen bygger.

Nej, förlåt jag tog bild på fel utstick.

Här är nedersta.

Bifogade filer

• 20250509_184202.webp
    20250509_184202.webp
    50,6 KB · Visningar: 52
Här är ett foto av en massiv ektrappa, dvs den består endast av ek. I princip inga skarvar.
EkPlanstegEkSattsteg_1024x.jpg

Medan fotot på din trappa påminner mera om parkett i ek.
540334_haro_parketgulv_3_stav_eg_favorit_boerstet_int1730206630.2637.jpg.jpeg

Tyckte att detta hjälpte mig att se skillnaden.

Ja precis, trappan är som nedre bilden!

Senast ändrad:
@vilde

Woop woop 🥳 Och tack för hjälpen! Jag tänkte när jag ställde frågan imorse att "detta är väl en idiotiskt fråga att ställa på buke för ingen kan ju se eller känna på trappan i verkligheten", men se där! Buke är liksom bra till allt! 🤩

@vilde

Woop woop 🥳 Och tack för hjälpen! Jag tänkte när jag ställde frågan imorse att "detta är väl en idiotiskt fråga att ställa på buke för ingen kan ju se eller känna på trappan i verkligheten", men se där! Buke är liksom bra till allt! 🤩
Sådan här trådar är roliga tycker jag (om det kommer fram ett svar i slutet) som en gåta man gemensamt försöker lösa

Jag tycker det ser ut som att det är ek rakt igenom.

Vet inte om jag vågat mig på en omslipning så fin som den ser ut :)

Trappan är egentligen jättefin, så jag förstår din tanke. Jag älskar naturlig, oljad ek allra mest egentligen. Men resten av golven i huset är vitoljad ekparkett och det gör att trappan tämligen lyser som i orange. Det blir helt fel ton. Det har skavt hos mig sen vi flyttade in!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 767
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 900
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 043
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka