Hur vet man när man ska fatta?

Masterstroke

Trådstartare
Till exempel när man ska fatta galopp, ska man ju se till att fatta när hästen lyfter sitt inre bakben. Men hur vet man eg när den gör det? I skritt brukar det ju gå ganska lätt att känna vilket ben hästen tar fram, men i trav, ska man känna det då också?

Sv: Hur vet man när man ska fatta?

Till exempel när man ska fatta galopp, ska man ju se till att fatta när hästen lyfter sitt inre bakben. Men hur vet man eg när den gör det? I skritt brukar det ju gå ganska lätt att känna vilket ben hästen tar fram, men i trav, ska man känna det då också?

Fast jag tänker tvärtom - fatta när ytter bak är i marken (men det är ju samma sak!) Spelar kanske inte så stor roll hur man tänker.. I trav ska då fattningen ske precis när inner fram sätts ned :)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 297
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 174
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka