Hur vet man om katten vill ha en kompis?

Elina8

Trådstartare
Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet från tidigare ägaren är att hon flyttat runt en del och varit väldigt skygg för andra katter. De andra honorna gick tydligen på henne ganska hårt så hon fick lov att vara för sig själv. Funkade dock bra med sina ungar och när hon steriliserades innan flytt blev hon väldigt gosig mot människorna.

Hos mig har hon varit skygg för nytt folk och gömmer sig mest när det kommer besök. Kan komma fram efter en stund om man inte rör sig för mycket. Är dock väldigt på sin vakt och flyr om hon känner sig minsta osäker.

Jag bor själv och hon vill gärna ligga i knät och så men är lite skygg om man går omkring, då sätter hon sig på någon ostörd plats. Hon har platser i lägenheten där hon får vara ifred.


Jag har funderat på om hon är ensam när jag inte är hemma, har även märkt att hon blir väldigt intresserad när hon hör katter jama på tv. Bra eller dåligt intresserad vet jag inte. Men hon känns nyfiken och kan gå fram och leta.

Förra ägaren trodde att en hankattunge kunde funka, men att hon annars ville va ensam.

Jag är rädd att hon ska bli mer tillbakadragen om jag tar in en katt som hon inte gillar. Vill ju inte att hon ska behöva dra sig undan, utan att hon ska få vara trygg i sitt hem.
Och om det inte funkar, vad gör man med den nya katten? Kan man få lämna tillbaka, finns det uppfödare som går med på en sån deal i förhand?

Jag tänker också att en vild liten kille kanske blir för mycket för henne som är väldigt lugn. Ska man satsa på en annan ras eller försöka hitta en bengal med samma temperament som henne? En ung katt är ju oftast livligare oavsett ras.

Om det blir bra hade ju det varit jättekul med en kompis, men jag är så orolig för hur hon skulle påverkas om det inte funkar.
 
Jag hade en katt som var väldigt lugn, inte skygg dock. Skaffade två kattungar och han är riktigt bra vän med båda två. Både uppfostrar dom och leker otroligt mkt!! Fortfarande lugn men som sagt leker massa nu! Han säger ifrån när han vill ha de lugnt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 165
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp