Hur vid kan man göra en Kieffersadel?

freike

Trådstartare
Jag har letat i gamla trådar men hittar inte någon uppgift på hur vida kan kan göra omvärmningsbara Kieffersadlar. Någon som vet?

Sv: Hur vid kan man göra en Kieffersadel?

Har för mig att den sadelmakare som värmde om min kieffersadel sade att man kunde bredda dem till ca x-vid (motsvarande ca 105 grader) vilket inte alls är särskilt brett egentligen.
Ring en återförsäljare som erbjuder omvärmning av bommen, de kan säkert ge dig ett mer korrekt svar på frågan.

Har sett Kieffersadlar som varit upp till ca 105/110. Dock får man tänka på att även om det kanske tekniskt är möjligt att vidga bommen mer innebär det inte att sadeln kommer passa en bred häst, pga att Kieffersadlar är utformade för spetsiga ryggar. En riktigt bred häst kräver ofta ett lite mer U-format koppjärn och kräver en annan utformning på bommen, annan utformning på bossor osv.

Så man kan ju såklart chansa, men risken om man breddar den för mycket är att koppjärnet går av samt att den ändå inte passar optimalt.

Jag frågade en sadelmakare som bland annat värmer om bommar och enligt honom fanns egentligen ingen begränsning.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: warg
·
Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
915
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka