Hur vinterbroddar ni?

Sv: Hur vinterbroddar ni?

Fyra 11mm-brodd i varje sko som sitter i 24/7.
Jag skulle gärna brodda ur av säkerhetsskäl i hagen, men det är inte möjligt här i Dalarna, hästen flyger åt skogen direkt utan brodd.

Menar du att du måste gänga var dag?

En syl är himla bra att pilla ut ev. skit i hålen. Det räcker om du broddar dagligen. Förr... broddade vi i 16 var dag o då endast för ridning, fast det var glansis i den sluttande hagen.:mad:

Tycker att det är lättare än att pilla in plugg. Möjligtvis öronproppar.

Jag åker även med alla brodd för det är alltid isigt vid ridhuset. Hästarna står helt stilla. Har skydd samt transportskydd.

en bekant åkte broddat en kort bit med sin mkt körvana häst o den fick frilir= 1 års konvalescent.

:D Japp så menade jag men ser att man kan läsa det som att jag Skruvar PÅ dem ;)

Jag vill vara säker på att jag kan ta ur dem när jag vill, har haft problem med nedslitna broddar som sitter som sten och som man velat ta bort men inte kunnat :o

Haha, ja så menades det nog nu när jag läste igen :o

Fast det har funnits tider när jag faktiskt har skruvat i och ur 16 broddar :p behöver jag säga att ridinspirationen måste vara på topp för att man ska få motivation till att göra det dagligen. - fast har för mig att jag hade blindbrodd och använde en hylsnyckel - sån man kan skaffa på biltema med hylsa för hästksobrodd. Det gjorde väl livet åtminstonde uthärdligt :p

Senast ändrad:

4 brodd runt om, sitter på hela tiden. Använder oftast brodd från tunahaken som ser ut som elitbrodd.

Nej jag menade att de ju är uppgängade i och med i o urskruvandet, lite för pilligt att skriva från mobilen :-o

Jag har för övrigt en sådan stor läkarpincett fast bara halva att peta ur hålen med. Skitglad när jag hittade den trasig på torget i typ högstadiet :-D

4 broddar i varje sko, 11 mm höga. Snösulor. Sitter på dygnet runt. Brukar byta brodd, ungefär vid nyår, då de blivit slitna.

Förr - alltid 4 brodd per sko och snösulor runt om.

Nu: 4 brodd fram, snösulor runt om och 2 brodd bak på de som har stort påskjut.

Brodden på dygnet runt, använder enbart elitbrodd.

Hur många brodd/sko?
Hur höga brodd?
Olika brodd fram/bak/tå/trakt/insida/utsida?
Annat?

I år har jag 4 broddar bak (8 mm i trakt; 6 mm i tå). Fram har hon endast 8 mm traktbrodd pga överrullningsskor. Broddstorlek är per hovis rekommendation. Jag missade precis snön så jag fick tyvärr inte på snösulor...:(

4 broddar i varje sko + snösulor på varje häst. Tar aldrig bort broddarna förrän det är dags för sommarskorna. Ser ingen ide med att stå och hålla på att brodda i och ur jämt och ständigt. Broddarna håller bäst om man skruvar i dem före man slår fast skorna, och sen låter dem sitta där.

Ska väl vara värst då! 6 brodd i varje sko dygnet runt hela vintern superbt grepp även på spolad is! Tror dom är 10mm spetsiga.:bump:

kl

4 brodd på varje både fram och bak. Sport-ponnyn fick ardenner-brodd i år (var iaf vad han på hovslageriet kallade dem, tror de är några storlekar bredare än vanliga broddar. Funkar fint i alla fall och ger stabil och säker häst).

Det är ju så roligt när hovslageriet inte ens har tapp för att kunna borra och gänga skorna för att han har så stora dojjor ... 7.or fram och 6.or bak.

Jag har 4 broddar i varje hov. Ingen vidare koll på hur långa då hovis skruvar i dem åt mig + att jag bara lämnar hästen hos hovslagaren och gör något annat medan hon skos, säger bara till om det är något speciellt.

Men ska jag tävla på is så tar jag ibland ur tå broddarna för att hästen ska bli flottare ;) (har islandshäst & tölten blir på vissa hästar flottare om man bara har trakt brodd)
Är hur kul som helst att rida på is! :) Tycker att speciellt femgångs hästarna (de med flygande pass) är som flottast/finast under vintern när det är mycket snö och is.

2 elitbrodd i varje plus snösulor, dygnet runt. Så länge de är mkt snö funkar de bra med 2, om de behövs 4 sen när de blir is så sätter jag i de.

kl

jag undviker brodd så långt det är säkert att rida utan, i hagen så behöver hästarna inga brodd, är fint underlag där och inte halt alls. salatar och sopar en bra bit utanför stallet så det är ingen längre sträcka som kan bli halt på väg till hagen.

när jag har brodd så har jag 2 i varje sko, gärna korta is brodd så det inte blir för högt i trakten. har nb skor fram och CL roller bak så har lite för mycket överrullning och korta tår för höga klackar.

2 brodd plus snösulor i alla fyra skorna är vad min häst brukar vara utrustad med.

Är bara andra vintern jag har en körhäst och är alltså hänvisad till tillplattade vägar istället för upptrampade skogsstigar, så jag vet inte om det kommer behövas 4 brodd för att hästen ska få ordentligt fäste. Förra vinterm var rätt snöfattig här och hästen fick varken sulor eller brodd då.

6 brodd under varje hov har jag på min travare och det har han haft i två månaders tid, inga som helst problem, just nu går han med lägsta brodden men vi lär avancera till lite högre brodd nu.

Och jag broddar aldrig ur, inte fören snön är borta. Kan byta brodd om vi ska starta till lägre/högre beroende på vad han har i.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
354
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 238
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 025
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31