Hurdan hingst till New Forest?

P

Powerpuff

Vi har pratat om att ta föl på mitt lilla New Forest sto *Yeeey :D*
Men vi vet inte riktigt vilken ras hingsten ska vara. Vi har pratat om en Arabhingst ^^ Det brukar ju bli rätt fina blandningar.
Mamma föreslog en Andalusier :o Men hur blir fölisen då tro?

Förslag?:idea:
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

just det , glömde skriva:

Jag är 15 år nu och vill helst att det ska bli en liten häst . 3 år kvar :o
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Ta ett halvblod till ditt sto så får du säkert en liten stor häst :idea:
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Jag skulle nog ta något av ädlare blod, dock inte arab. Engelskt fullblod eller något halvblod med mycket fullblodsinslag hade det nog blivit för min del.
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Har ridit flera arab/NF-korsningar. Trevliga, bra temperament, men inget extra i vare sig gång eller kapacitet.

Vill du ha en häst med mer prestation är kanske halvblod eller fullblodsinkorsning bättre. Då får du nog upp höjden bättre också.
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Hej
Jag har ett 5-årigt sto u. mitt New Forest sto Dagolina och e. Halvblodshingsten Positano H 997. New Foreststoet är 138,6cm och hingsten är ca 165. Avkomman som heter Day Dream är nu ca 158 cm.
Vi har även ett 1-års sto u. New foreststo e. Arabhingsten Aydin, Hon kommer dock bli stor D-ponny. Båda är mycket trevliga individer!

Men om du vill ha en häst skulle jag rek. att betäcka med en av de större halvblodshingstarna, och för att lätta upp new forsetblodet lite, gärna en ädel hingst med relativt kort rygg och långa ben. Om du vill se bilder på våra avkommor kan du gå in på vår hemsida som finns under användar profilen, sidan skall dock uppdateras så det finns inga nytagna bilder tyvärr.
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Jag har i år fått ett föl på mitt new foreststo e:Preference (arabhingst) och den borde bli liten häst om man kollar in storleken på henne redan nu. Har ett otroligt temprament, och rör sig jättefint. Jag skulle nog rekomendera en arabhingst, araber får ju små fina föl, som är lätta att föla för stona. Mitt sto är 139 cm hög och ganska spädvuxen, men hon fixade fölningen ganska bra, trots att det var en ganska stor fölunge, men hon har mycket av arab, så hon är ju inte direkt grov. =)
Men man kan ju undra var det finns new forest i fölet, för tittar man på henne så kan man ju tro hon är renrasig arab!
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Dagolina skrev:
Hej
Jag har ett 5-årigt sto u. mitt New Forest sto Dagolina och e. Halvblodshingsten Positano H 997. New Foreststoet är 138,6cm och hingsten är ca 165. Avkomman som heter Day Dream är nu ca 158 cm.
Vi har även ett 1-års sto u. New foreststo e. Arabhingsten Aydin, Hon kommer dock bli stor D-ponny. Båda är mycket trevliga individer!

Men om du vill ha en häst skulle jag rek. att betäcka med en av de större halvblodshingstarna, och för att lätta upp new forsetblodet lite, gärna en ädel hingst med relativt kort rygg och långa ben. Om du vill se bilder på våra avkommor kan du gå in på vår hemsida som finns under användar profilen, sidan skall dock uppdateras så det finns inga nytagna bilder tyvärr.


vad heter hemsidan ? :D
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

De flesta new forest/arab korsningar jag har sett har varit lyckade men de allra flesta har hållt ponnymått. De bästa NF-korsningar överlag som jag har sett har varit när man kombinerar med något som ligger högt i blod tex arab, angloarab, engelskt fullblod eller ett halvblod med ganska mycket fullblod i. Ridponnyhingsten Lotus RP 131 e Highlight 874 är ju ett mkt bra exempel på en lyckad halvblod/NF-korsning (även om han ju förstås också håller ponnymått). Mankhöjden blir ju förstås lite av en chansning men får ni en stor D-ponny så borde den ju i alla fall vara lättsåld.
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Jag hade en New Forest/arab korsning på 70 talet född -71 egen uppfödning e. Nimran ox - Setley Pride, hon var 151 cm ca mycket trevlig liten ridhäst!
 
Sv: Hurdan hingst till New Forest?

Har själv träffat ett sto e.Rolökke Swallow (NF) - xx (minns ej om mamman var rent xx, men morfarn är). Sto som är riktigt trevligt med bra gångarter och bra arbetarhuvud! Gillar henne verkligen :love:
Stoet är maxat D-ponny.
Har hört en del positivt om korsning med arab eller e.fullblod till New Forest :), Danmark har flera framgångsrika arab/NF-korsningar har jag för mig... Och Queen inte att förglömma som har varit så framgångsrik på hoppbanorna! Hon är Arab/NF
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 257
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp