Hurdan koll har ni på era små?

Sv: Hurdan koll har ni på era små?

Elin 3 i december får vara ute med pojkarna, men inte ensam medan jag går in och ut och har koll i fönster.

lillskrutt 4,5 år får vara ute på gården ensam - men är det oftast i sällskap med sin storebror och de andra barnen som bor här... tidigare har hon inte velat det...

Okej. Anledningen till min fundering är att vi träffade en familj för ett tag sen där barnen 2 och 4 år gamla var ute och grejade själva. Jag blev lite fundersam om vi var överbeskyddande...
Mer och mer blir Emil självständig här på gården och även om man inte är intill honom hela tiden så har man koll på honom.

Jag tycker nog att en 2 åring är förliten att vara ute med en 4 åring utan vuxen. De förstår inte regler så bra när de är 2 och när de är 4 så testar de gränserna ,vilket inte är så bra. Jag har mina fasta gränser där barnen inte får gå över och om de gör det så får de gå in på studs. Elin håller p åatt lära sig reglerna och har nu i sommar blivit riktigt duktig på att förstå vart hon får vara och vart hon inte får vara, men att bara släppa utan vuxen när de är så små som 2 år skulle jag inte göra alls.

Jag låter inte Saga (2 år) vara ensam ute.
Visst kan jag springa in och göra ngt, men bara om jag ser henne.
Är jag i stallet så kan hon sitta utanför och leka, men då har jag ju uppsikt över henne.

Det beror nog helt och hållet på hur man bor. Jag har en trädgård som kommer vara inhägnad innan Sam är två, och redan nu som 1.5 åring kan han vara ute om jag är inne och håller koll i ett fönster. När vi har ordentliga staket kommer han få vara ute, men jag kommer nog kolla till honom var minut ungefär :D

Sådär hade jag kunnat tänka mig att göra med. Att låta Loke vara ute själv om det är säkert, hag håller koll i ett fönster och det är rejält inhägnat.

Men så som det är nu, lägenhetsområde, så skulle det aldrig falla mig in när Loke är 2 år. (fyller 2 nästa månad)

4,5-åringen får vara ute på gården med sina kompisar. Lillasyster, 2,5 får ibland vara med dem korta stunder men då går vi ut var femte minut och kollar förstås (samt har dörren öppen så att vi hör dem). Egentligen är hon ju för liten men hennes storebror har ganska bra koll och vi har bra grannar som hjälps åt att hålla ett öga på barnen.

Sadar har vi ocksa, rejalt inhagnad tradgard som dessutom ar barnsakrad. Och en tredjedel av grasmattan har gjorts om till lekpark med klatterstallning (liten, fran 18 manader och uppat), sandlada, rutschkana och lekstuga, allt med "play bark" underlag.
Man kan se tradgarden fran nastan alla rum i huset. Sa mina nastan 19-manaders far vara ute i tradgarden sjalva, och jag haller ett oga pa dem men ar inte alltid darute med dem. Om de daremot vill vara ute pa framsidan, som ar oppen mot atervandsgatan, sa ar jag forstas med hela tiden.

2-åringar får inte vara ute själv. 3-åringar får vara ute själv i korta stunder med stenkoll genom fönstret. 4-åringar får vara ute själv utan "stenkoll" utan mer normal "koll" (typ var 5:e minut).

Vi bor i ett villaområde med 5.000 kvm tomt med staket och häck runtom så vi är "omgärdade". Men koll behövs, jag hade aldrig släppt ut dem ensamma utan någon koll alls.
Som tur är så skriks det direkt från en syster om den andra systern är på väg att göra någon "otillåtet" så de har rött bra koll själva:D.

Glömde säga att vi har 200 m till närmsta väg och det tar Sam minst 5 minuter att gå dit. Han får bara vara på baksidan själv och där är bara den blivande trädgården och ett fält. Så fort han går till sidan av huset går jag ut, man vet ju aldrig om någon kommer och ska hälsa på eller så och då vet de ju inte att Sam är ute.

Men jag tänkte på en sak, om man bor i lägenhet och har en innergård och låter sina barn vara ute själv, och ser från sitt köksfönster på tredje våningen att barnet promenerar bort med en främmande människa, hur lång tid tar det då innan man hinner ner? Jag hade varit helhispig tills barnet var tio ungefär. Eller tjugo...

Mina barn är nu 4, 5½ och 7½ och de får vara ute och leka på tomten när jag är kvar inne, både tillsammans och var för sig.

Glömde - lillpojken som är nästan 4 månader är givetvis med mig....

Vi har en 3-åring och en på 20 månader. Vi bor på landet. De får vara ute själva om jag har dörren öppen och kan se och höra dem.

Visst, nu är det väl ett specialfall med tanke på sonens funktionshinder, men han får vara ute i trädgården själv numera :)
Han blir 3 i december.

Vi har satt staket så han enbart kan gå där verandan är och således använder vi inte hela trädgården-än. Vi har en häck runt hela trädgården men valde att även sätta nätstaket där dels för hundarna och dels så sonen inte får för sig att ta sig igenom.

Jag behöver med andra ord inte ha full koll på honom hela tiden och det är jätteskönt :) Klart jag har koll men jag behöver inte så och titta på honom hela tiden utan kan laga mat m.m. även om han är ute (ser trädgården från köksfönstret).

Hade vi inte satt upp staket hade han inte fått vara ute själv alls utan haft en vuxen 1 meter bakom sig HELA tiden så staketet underlättar vardagen väldigt mycket eftersom sonen älskar att vara ute.

Okej. Anledningen till min fundering är att vi träffade en familj för ett tag sen där barnen 2 och 4 år gamla var ute och grejade själva. Jag blev lite fundersam om vi var överbeskyddande...

Överbeskyddande kan man väl knappast vara för att man har ständig uppsikt över sina 2-, 3- eller 4-åringar...? Men jag hinner inte ha ögonen på mina barn hela tiden. Jag lägger så mycket tid på dem vad gäller allt från hjälp med kläder och toalett, till mat och krånglande leksaker, så de stunder de leker bra själva (vilket oftast sker ute) passar jag på att diska eller borsta mina tänder eller tända i pannan. Då släpper jag dem med blicken, men kollar till dem varannan minut. Men det känns stressigt. :crazy: Hur känner ni andra när ni försöker hålla koll samtidigt som ni gör något annat?

Jag har aldrig kant nagot sarskilt stressande over att slappa mina med blicken nagra minuter, men det kanske beror pa att hela var undervaning ar oppen planlosning sa man ser/hor dem liksom var man an ar, det hade kanske varit annorlunda om vi haft separata rum och det fanns mer skrymslen och vrar overallt ;)
Likadant med tradgarden, den ar inte sa varst stor och man ser i princip hela tradgarden nar man sitter i soffan eller star i koket :)
Aterigen, hade kanske kant annorlunda om vi haft en gigantisk tradgard som gick runt hela huset. De far inte vara ute sjalva hos farfar t.ex. som har just en sadan, komplett med trad, back, stallar osv. Dar finns det for mkt att skada sig pa.

Sebbe blir 3 nu i september, och får vara ute själv på vår lilla radhustomt. Den är liksom så liten så att han inte kan gömma sig någonstans :D Självklart med staket runt också, som sattes upp för att hålla honom och hundarna på rätt sida av tomten.

I pappas hus, som ligger ännu mer lantligt - längs en minimal grusväg med endast 1 granne, samt 200 m till större väg - så får han vara ute själv på framsidan med mycket koll. Typ med någon/några minuters mellanrum bara, eller att man finns på kontoret med fönster som vetter på det hållet.
En del av tomten får han vara själv på, då den är inhägnad med 1,20 m högt staket, och bara gräsmatta.
Detta ger honom ca 600 kvm att leka på helt själv, av den ca 3000 kvm stora tomten.

Vi är ofta uppe i Sthlm hos min familj, och där hade han aldrig fått vara ute själv på "lägenhets-gården"! Alldeles för nära till bilvägar och annat farligt.
Jag blir deprimerad när jag ser alla andra barn som springer lösa vind för våg där. Dom yngsta jag sett tultar fortfarande fram, och är under tillsyn av sina 3-6 år äldre syskon. Inga föräldrar så långt ögat kan nå, och det är ofta grupper om 15-20 barn som drar omkring på rätt stora områden - där åldern varierar mellan 1½ år till ca 10 år. Dom flesta verkar dock vara runt 4-5 år gamla. Dom springer obehindrat på vägarna i området, flyttar sig inte när bilarna kommer, hoppar sönder parkerade bilar, förstör cyklar och annan egendom samt svävar i livsfara x antal gånger om dagen :crazy:

Liknande trådar

Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2
Svar
35
· Visningar
1 035
Senast: Embe
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 429
Senast: tomte
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 266
Senast: gammalek
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10