Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och tonårsflickor hade väl nära järnbrist i stor omfattning redan som det var innan?Stirra inte blind på hur mycket järn det innehåller utan hur mycket järn kroppen kan tillgodose sig.
Lite förenklat så järn från spannmål och grönsaker är det 1-5% som kroppen kan tillgodose sig med och kött mellan 15-35%.
Variationer beroende på vad som äts till så som mycket c-vitamin och även kött höjer upptaget på icke hemjärn medan fytater, oxalsyra och lektioner minskat upptaget av järnupptaget i maten.
Ja fullkorn innehåller massa järn men vi är dåliga på att tillgodose se oss det då järnet och även zink sitter sitter fast i fytater om det inte groddas eller fementeras.
Göteborgs universitet kom ut med detta nyligen och är intresat för alla med barn i skola även om det här handlar om en kille så är det en fingervisning (gissar att förskola ger liknande mat)
"Ingen av de närmare 80 skolmenyer som ingick i studien innehöll tillräckliga mängder absorberbart järn för tonårsflickor med högre behov."
https://www.forskning.se/2025/05/07/klimatsmart-skolmat-kan-ge-jarnbrist/
Det hemska är att ingen vet riktigt men mellan 26-45% av tjejer i åldern 16-18 år uppskattats ha tomma järndepåer enlighet läkartidningen 2023.Och tonårsflickor hade väl nära järnbrist i stor omfattning redan som det var innan?
Ja jag hade också läst de siffrorna men inte nyligen så tog bort igen ur min post. Jag tror att man inte vet eftersom man gissningsvis inte testar allmänt för det. Tomma järndepåer borde väl rimligen räknas från samma värden på serumjärn som då man ger tillskott?Det hemska är att ingen vet riktigt men mellan 26-45% av tjejer i åldern 16-18 år uppskattats ha tomma järndepåer enlighet läkartidningen 2023.
Vad som räknas som tomma här vet jag inte.
Jag har själv haft järnbrist hela livet fram tills nu i vintras. Är otroligt dålig hjälp och kunskap hos både läkare och dietister jag träffat, krävdes att jag fick läsa studier och forskning själv i ämnet.Ja jag hade också läst de siffrorna men inte nyligen så tog bort igen ur min post. Jag tror att man inte vet eftersom man gissningsvis inte testar allmänt för det. Tomma järndepåer borde väl rimligen räknas från samma värden på serumjärn som då man ger tillskott?
(ser det som extremt irriterande hur mycket av ett litet särintresse det här med järn och flickor ses som. Hade själv järnbrist i många år som tonåring och det är dåligt på så många olika sätt. Och då var minst ett av de typiska symptomen behandlat utan att de kollade om det fanns brist. De verkar inte göra bättre ifrån sig nu.)