Bukefalos 28 år!

Husapotek för kanin

MikaTela

Trådstartare
Fick en tanke nu att man kanske skulle ha ett husapotek för kanin hemma i fall det skulle behövas.
Jag tänkte främst på örter men kanske även vanlig medicin eller liknande.

Så vad tycker ni man ska ha i ett sådant och varför?
 
Sv: Husapotek för kanin

Critical care är kanon att ha hemma, sårtvätt, mjukgörande salva, bomull, Avmaskningsmedel, Flusa, gasbinda, provrör, sprutor (sådana där man kan suga upp vätska och ge i munnen med), sterila våtservetter (både till händerna och till att tvätta sår) och sedan plåster till mej själv finns i mitt hemmaapotek, finns säkert något mer jag glömt
 
Sv: Husapotek för kanin

Vad använder man för avmaskning till kaniner och vilken dos isf?
Vad rekommenderar du för mjukgörande salva?
Critical care är med på min lista som ska finnas i mitt husapotek. :)
Vad är Flusa?

Många frågor - men vad gör man inte för att få svar! ;)
 
Sv: Husapotek för kanin

Jag använder flytande Axilur till mina kaniner, nämn inte på apoteket att du ska ha det till kanin för det kan hända att du inte får köpa det då kaniner ingår i livsmedelskedjan (men så länge du inte tänker äta dina kaniner är det lugnt att använda ;) )

mjukgörande salva kan man använda typ indominsalva eller helosan
Flusa använder jag för att behandla mot kvalster, alla kaniner har kvalster men det är när det blir väldigt mycket som man bör behandla mot det, t.ex. vid fällning kan kvalstren öka i antal. Blås i pälsen på nedre delen av ryggen för att se hur mycket kvalster kaninen har, kryllar det av dom är det dags att behandla. Droppa 2-3 droppar av flusa i nacken och se till att städa ur burarna och allt i kring kaninerna.
 
Sv: Husapotek för kanin

Fibreplex köper du hos veterinär.
Flusa brukar man kunna köpa på tex Granngården.

Har du köttkaniner eller sällskapskaniner? Finns så vitt jag vet ingen anledning att tex avmaska en kanin. Alla kaniner har heller inte kvalster, man ska inte behandla utan säker diagnos.
 
Sv: Husapotek för kanin

Har du köttkaniner eller sällskapskaniner? Finns så vitt jag vet ingen anledning att tex avmaska en kanin. Alla kaniner har heller inte kvalster, man ska inte behandla utan säker diagnos.

En kanin som har mask behöver maskas av, annars är risken stor att den magrar av och inte kan ta upp näring som den ska.
Faktiskt är det så att alla kaniner har kvalster, men som sagt det är bara när det blir alldeles för mycket kvalster som man behöver behandla mot det. En frisk kanin brukar man inte ens kunna hitta kvalstren på, men de finns där, i lågt antal. De är inget de lider av, men när de blir för många förstör de bla pälsen
 
Sv: Husapotek för kanin

Det har jag med läst på flera ställen innan.
Och sen som sagt är meningen med mitt husapotek att ha allt hemma inför det oförutsedda då jag bor i en liten håla där det inte är så lätt att få tag på saker som man behöver snabbt. :)
Allt för djuren ska må bra - så varför då inte vara lite förutseende?
 
Sv: Husapotek för kanin

Aldrig hört talas om att någon kanin har mask.
Inte heller att alla har kvalster. Vad för slags kvalster?
 
Sv: Husapotek för kanin

Varför skulle inte en utegående kanin kunna få mask?
Hästar får mask, kor får mask, får får mask, katter får mask och hundar får mask.
Vilket kommer av att flugorna lägger sina ägg i gräset, spillning m.m.

Min kanin jag har nu har fri utevistelse i utegård så jag skulle inte våga utesluta att den aldrig kommer få mask!
 
Sv: Husapotek för kanin

Fast när djur får mask är det för att de äter nåt med maskägg i, eller på grund av dålig beteshygien. ;) Om man håller efter utehagen och mockar den lite då och då så borde man ju i alla fall minska risken att kaninen får mask.

Om du köper hem bra att ha- medicin, tänk då på att ha koll på bäst före-datum. :)
 
Sv: Husapotek för kanin

Självklart ska jag ha koll på bäst-före datumet.
Kan lägga till att jag nog har 5-6 mil till ett apotek med bra sortiment för djur därför jag vill ha ett husapotek! :)
 
Sv: Husapotek för kanin

Har en kanin här hemma som haft dåligt hull sen förra sommaren.
Han åkte på nån infektion och blev jättedålig. Trodde vi skulle få avliva han. Men sen blev han bättre för ett tag och åkte sen på det ännu en gång!
Men det är en tuff liten kille vi har och blev bra igen.
Däremot har han jättedåligt hull. Äter ok, men inte som dem andra. Men annars är han lika pigg som dem andra.
Slog mig idag att han kanske har mask. Har inte haft en tanke på detta!!

Men hur mycket axilur ska man ge?
Har för mig en kompis sa att man ska ge efter hundens dosering, stämmer det?
 
Sv: Husapotek för kanin

Man ska ge flytande axilur (inte tabletterna) och det ska ges 0,5 ml/kg kanin (dvs om kanin väger 3 kg så ska den ha 1,5 ml) och sen tre dagar i sträck.
 
Sv: Husapotek för kanin

Däremot har han jättedåligt hull. Äter ok, men inte som dem andra. Men annars är han lika pigg som dem andra.

Kaniner visar ytterst sällan att de mår dåligt. Om det syns på en kanin att den är sjuk är den oftast riktigt sjuk, inte halvdålig. Har ni kollat tänderna så ni vet att den kan äta ordentligt?
 
Sv: Husapotek för kanin

*hugger egna knappen*

Förresten, om man ska tempa kanin, funkar det med sån där örontermometer då? Nån som provat? :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 219
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp