Husbilar på villagata

Bukefalos 30 år!

Uppdaterar tråden lite.

Det fortsätter likadant. Jag kollade upp det och gräsplätten ingår i vår tomt fast trottoaren går på den. Men nu har nån börjat ringa kommunen varje gång vi har en bil där och då delas det ut böter. Så nu parkerar vi(gäster)på gatan utanför grannen. Det är ju allmän gata så där bör vi få stå. Hela sommaren har det stått husbilar uppställda med folk som bott i dem på gatorna. Vecka efter vecka. Man kryssar sig fram... Jag har ringt kommunen som ska skicka parkeringsvakt men då helt plötsligt är gatan tom. Nästan så att jag börjar fundera på om en eller ett par här har kontakter på gatukontoret eller nåt...

Saker försvinner från vår tomt. Inget dyrbart men blomkrukor, bollar, sparkcyklar hittar jag ibland utanför trädgården trots att våra barn inte varit ute. De är aldrig ute längre. Sonen cyklar ibland iväg och leker med kompisen en bit bort men är aldrig här i kvarteret. Han vill inte gå ut i kvarteret när han har vänner på besök heller eftersom de inte får vara ifred.
Vi kommer flytta när möjlighet dyker upp. Även om vi behöver "byta ner oss" till hyresrätt med balkong. Vart som helst är bättre än här. Jag drabbas egentligen inte nåt större - vill folk vara skitstövlar så får de väl. Men det är skit att det går ut över barnen. Jag vägrar att vinka eller byta hälsningsfraser. Även med barnen när de cyklar runt här utanför. Jag blänger ilsket så vuxen jag är. Ungarna är trots allt i 10 års åldern och vet nog allt skillnad på rätt och fel... Vi tittar på olika grindar nu så att det ska bli glasklart för minsta unge att man INTE får vara i vår trädgård...

Tack det ska jag göra.

Ang att be dem sätta skylten på annan plats så finns det ingen. Och jag vet inte riktigt hur jag ska framföra att det inte är mitt problem utan att låta dryg 😅
Föreslå att grannskapet köper in fyrkantiga blomsterpottor och ställer i vägen med blommor och skylt i?
Föreslå att grannen ber kommunen sätta upp en riktig lekande barn skylt?

(fråga kommunen om det verkligen är ok att långtidsparkera utanför husen?)

Jag ville det. Maken tycker att det ju bara är barn och att de nog inte menade så illa.

Jag funderar på att skriva ihop ett "öppet brev" att lägga i alla brevlådor i kvarteret(där det finns barn förstås)och informera om hur mycket som sker. Samt att minsta lilla typ av hot, våld eller skadegörelse mot nåt av våra barn samt våra saker(maken har fått sin bil repad och en spik intryckt i däcket förra året)kommer leda till kontakt med polis och socialtjänst. Jag är egentligen helt rabiat nu! Maken försöker vara förnuftig.
Jag tror jag håller med @athena_arabians det låter lite farligt att vädja till dem som inte har den förmågan.

Föreslå att grannskapet köper in fyrkantiga blomsterpottor och ställer i vägen med blommor och skylt i?
Föreslå att grannen ber kommunen sätta upp en riktig lekande barn skylt?

(fråga kommunen om det verkligen är ok att långtidsparkera utanför husen?)
Sorry svarade innan jag läste tråden, på första posten. De där är ju inte normala någonstans, de är oroande.
(btw har du berättat för bötfällande kommunen att det är din tomt de bötfäller på? dvs din gräsplätt. Och det verkar ju som att de har försänkningar på kommunen. De är btw inte släkt med varandra allihop? det kunde förklara ngt kanske.)

VA? böter på din egen gräsplätt? Hänga in den bums. Ni måste nog skynda på en flytt från det sjuka folket. Men vad är det för folk som bor i husbilarna på gatan utanför sina villor?

Uppdaterar tråden lite.

Det fortsätter likadant. Jag kollade upp det och gräsplätten ingår i vår tomt fast trottoaren går på den. Men nu har nån börjat ringa kommunen varje gång vi har en bil där och då delas det ut böter. Så nu parkerar vi(gäster)på gatan utanför grannen. Det är ju allmän gata så där bör vi få stå. Hela sommaren har det stått husbilar uppställda med folk som bott i dem på gatorna. Vecka efter vecka. Man kryssar sig fram... Jag har ringt kommunen som ska skicka parkeringsvakt men då helt plötsligt är gatan tom. Nästan så att jag börjar fundera på om en eller ett par här har kontakter på gatukontoret eller nåt...

Saker försvinner från vår tomt. Inget dyrbart men blomkrukor, bollar, sparkcyklar hittar jag ibland utanför trädgården trots att våra barn inte varit ute. De är aldrig ute längre. Sonen cyklar ibland iväg och leker med kompisen en bit bort men är aldrig här i kvarteret. Han vill inte gå ut i kvarteret när han har vänner på besök heller eftersom de inte får vara ifred.
Vi kommer flytta när möjlighet dyker upp. Även om vi behöver "byta ner oss" till hyresrätt med balkong. Vart som helst är bättre än här. Jag drabbas egentligen inte nåt större - vill folk vara skitstövlar så får de väl. Men det är skit att det går ut över barnen. Jag vägrar att vinka eller byta hälsningsfraser. Även med barnen när de cyklar runt här utanför. Jag blänger ilsket så vuxen jag är. Ungarna är trots allt i 10 års åldern och vet nog allt skillnad på rätt och fel... Vi tittar på olika grindar nu så att det ska bli glasklart för minsta unge att man INTE får vara i vår trädgård...

Jag är nog inte helt säker på att jag förstår hur det ser ut.
Det är en gräsplätt utanför ert hus där det också går en trottoar? Trottoaren går längs gatan antar jag, är det på trottoaren eller gräset ni parkerar?

Jag får inte riktigt ihop det.
Rent juridiskt är det fullt möjligt att det går en trottoar över er mark, att ni äger marken men inte trottoaren. Väghållaren har möjlighet att bötfälla och man får inte parkera på en trottoar. Så OM ni parkerar på trottoaren så kan det rent juridiskt vara rätt med böter.

Det är också fullt möljigt att en enskild fastighetsägare äger mark, tex en "gräsplätt", som är detaljplanelagd som allmän plats och där man inte får parkera.

Men det kan inte samtidigt vara ert ansvar att sköta gräsplätten, samtidigt som något annan har rätt att bötfälla folk där.

Jag är nog inte helt säker på att jag förstår hur det ser ut.
Det är en gräsplätt utanför ert hus där det också går en trottoar? Trottoaren går längs gatan antar jag, är det på trottoaren eller gräset ni parkerar?

Jag får inte riktigt ihop det.
Rent juridiskt är det fullt möjligt att det går en trottoar över er mark, att ni äger marken men inte trottoaren. Väghållaren har möjlighet att bötfälla och man får inte parkera på en trottoar. Så OM ni parkerar på trottoaren så kan det rent juridiskt vara rätt med böter.

Det är också fullt möljigt att en enskild fastighetsägare äger mark, tex en "gräsplätt", som är detaljplanelagd som allmän plats och där man inte får parkera.

Men det kan inte samtidigt vara ert ansvar att sköta gräsplätten, samtidigt som något annan har rätt att bötfälla folk där.
20251007_151324.webp
Det här är gräsplätten. Vårt staket till vänster, jag står på vår uppfart.

Om du googlar Gällande detaljplan din kommun, ska du kunna hitta detaljplanen för ditt kvarter. Då kan du se på plankartan om marken är allmän plats eller inte. Även om du faktiskt äger marken, kan det genom en detaljplan när den antogs ha blivit allmän platsmark.
Borde vi inte kunna skita i att klippa gräset då? Det är ju tjurigt egentligen men jag är så less på det här kvarteret...

Borde vi inte kunna skita i att klippa gräset då? Det är ju tjurigt egentligen men jag är så less på det här kvarteret...
Det finns ett ansvar att hålla städat och prydligt utanför sin fastighet, typ snöröja på trottoar även om man inte själv äger trottoaren, hålla häcken på en viss höjd så den inte skymmer sikt vid hörn osv. Jag vet inte exakt var den gränsen går, om gräsklippning räknas dit.

Uppdaterar tråden lite.

Man blir ju minst sagt chockad när man läser i tråden.
Fyfan vilka jäkla människor till grannar!!

Usch!

Tycker ni ska repa husbilarna som står på gatan när ni flyttar och plantera in mördarsniglar i deras trädgårdar, kanske parkslide när ni ändå är ute.
Vidrigt att föräldrarna låter sina barn hållas när de beter sig så.

Jag har tyvärr inget mer konstruktivt att komma med. :(

Jag hittade detaljplanen och vad jag kan utläsa går plätten enbart under "mark som inte får bebyggas". Det finns nån typ av gränslinje men jag kan inte förstå vilken typ av gräns eftersom det är så plottrigt.
Det är väl som allt annat - bara att stå ut tills vi kan flytta.

Jag hittade detaljplanen och vad jag kan utläsa går plätten enbart under "mark som inte får bebyggas". Det finns nån typ av gränslinje men jag kan inte förstå vilken typ av gräns eftersom det är så plottrigt.
Du kan ju alltid ringa in och fråga, det är inte säkert att man vet om att det är er mark eller så får de förklara om det är allmänplatsmark eller ej.

Är ytan gul? Är gångbanan markerad på något sätt?

Om du vill kan du skicka pm med länk till detaljplanen så kan jag hjälpa dig att tyda den (har lång erfarenhet av att rita detaljplaner). Men om ytan är markerad som mark som ej får bebyggas är det otvivelaktigt kvartersmark och ej allmän plats.

Är ytan gul? Är gångbanan markerad på något sätt?

Om du vill kan du skicka pm med länk till detaljplanen så kan jag hjälpa dig att tyda den (har lång erfarenhet av att rita detaljplaner). Men om ytan är markerad som mark som ej får bebyggas är det otvivelaktigt kvartersmark och ej allmän plats.
Du får strax ett pm🙂
Edit; det får du inte alls för det går inte att bifoga bilder/filer tydligen. Och jag har detaljplanen som pdf.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Det här med att välja rätt boende(lägenhet)
  • AITAH?
  • Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Flytta till Norsjö

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar