Hushållsassistent användbar?

Kitchen aid är inget att ha alltså? Jag skulle vilja ha en köksmaskin, framförallt för att knåda deg, men vet inte vad jag ska satsa på. Om dyrast är bäst eller inte.
Jag har en kitchen aid, duger till mej som bakar bullar och bröd lite då och då men mest bakar mjuka kakor. Degarna blir bra, men den gillar inte tyngre degar.
Har tillbehör så jag kan skiva/strimla/riva grönsaker och det gör den kanonbra!
Men jag bakar alltså inte för att ha hembakt bröd på bordet varje dag, då hade jag valt en Ankarsrum alla dagar i veckan.
Kitchen aiden är mest snygg och till för enkel då och då bakning:D
 
Kitchen aid är inget att ha alltså? Jag skulle vilja ha en köksmaskin, framförallt för att knåda deg, men vet inte vad jag ska satsa på. Om dyrast är bäst eller inte.
Jag har läst på andra forum och de två som brukar rekommenderas för hemmabruk är Ankarsrum (Electrolux) och Kenwood Major.
 
Kitchen aid är inget att ha alltså? Jag skulle vilja ha en köksmaskin, framförallt för att knåda deg, men vet inte vad jag ska satsa på. Om dyrast är bäst eller inte.
Den är jättesnygg och står på bänken. Alla mos och riv tillbehör är jättedyra. Den kan göra glass med dyrt glasstillbehör :D som vi har och det blir lyckat.

Den kan göra pajdeg och vispa maräng och grädde om man har mycket grädde att vispa. Kan säkert röra socker och smör till sockerkaka, har inte provat.

Den klarar de flesta 5 dl o 7 dl degvätska degar. Men den klarar inte Jan Hedhs recept på deg alltid, dock ibland. Jag gillar ju att baka och gillar Jan Hedhs recept :) de kan bli extremt tunga. Men Vår kokboks recept är ju inte det och inte de flesta andra heller, de går utmärkt. (Haken är ju att en vanlig bulldeg orkar jag inte peta in i den oftast det kan jag ju röra för hand själv)

En gång har vår gått varm och luktat bränt och nästan dött, men den återhämtade sig med lite vila.

Det är ju liksom inte en traktor men pryder sin plats och arbetar med det den kan och klarar. Skulle inte haft en Electrolux på bänken.

Till kakor o grädde i normalmängd kör jag dock elvisp, orkar inte hålla på och grejsa med den stora.
 
Senast ändrad:
Undrade häpet om de gjorde den i brun-orange. Googlade och jajjamän :D
Visa bifogad fil 62405
En sådan lånade vi när jag var liten, äppelmos!

Ett sådant tillägg till vår Kitchenaid skulle kosta mellan 1 100 kr till 1 999 kr :(

(men verkar lättare att koppla) Men det är ju sådant slöseri på pengar för något man kanske gör en gång om året och om man verkligen gör det kan man ju bara skala och kärna ur äpplena först och mosa det i en gryta istället.)

Uhm när jag läser instruktionerna gör den inte alls som den stora maskinen och skiljer ur skrotten och skalen själv, den verkar bara mosa, dvs det man kan göra med en vanlig potatisstöt?
 
Senast ändrad:
En sådan lånade vi när jag var liten, äppelmos!

Ett sådant tillägg till vår Kitchenaid skulle kosta mellan 1 100 kr till 1 999 kr :(

(men verkar lättare att koppla) Men det är ju sådant slöseri på pengar för något man kanske gör en gång om året och om man verkligen gör det kan man ju bara skala och kärna ur äpplena först och mosa det i en gryta istället.)

Uhm när jag läser instruktionerna gör den inte alls som den stora maskinen och skiljer ur skrotten och skalen själv, den verkar bara mosa, dvs det man kan göra med en vanlig potatisstöt?
Eller kanske skal och kärnor kommer ut längst fram med stora tillsatsen, är osäker.
 
En sådan lånade vi när jag var liten, äppelmos!

Ett sådant tillägg till vår Kitchenaid skulle kosta mellan 1 100 kr till 1 999 kr :(

(men verkar lättareatt koppla) Men det är ju sådant slöseri på pengar för något man kanske gör en gång om året och om man verkligen gör det kan man ju bara skala och kärna ur äpplena först och mosa det i en gryta istället.)

Uhm när jag läser instruktionerna gör den inte alls som den stora maskinen och skiljer ur skrotten och skalen själv, den verkar bara mosa, dvs det man kan göra med en vanlig potatisstöt?
Jag precis, äppelmos gör man enkelt även utan maskin om man inte vill ha moset passerat. Riva saker tycker jag går nästan lättare på ett vanligt rivjärn. Det jag skulle vilja ha är en mjölkvarn men den kostar lika mycket som jag gav för hela maskinen och finns inte begagnad så jag avvaktar med att köpa en sådan.
 
Har en suverän Bosch från 1995 som bara rullar och går, år efter år. Har bytt en packning som hade torkat en gång, det är allt.

(Minns att det fanns massor av tillbehör att investera i - som exempelvis köttkvarn, men jag kör nästan bara bakning i den. )
 
Kitchen aid är inget att ha alltså? Jag skulle vilja ha en köksmaskin, framförallt för att knåda deg, men vet inte vad jag ska satsa på. Om dyrast är bäst eller inte.
Jodå det går alldeles utmärkt att baka med Kitchen Aid, men som redan sagts så om man vill göra stora bak så är den lite klen. Den duger fint till de vanliga recepten som man oftast hittar på vanliga receptsidor. Den är lite överprissatt i förhållande till sin kapacitet men det är inte en dålig maskin.

Jag har dock svårt att förstå varför den hyllas så för sitt utseende. Jag tycker nog inte att det finns några vackra assistenter. De är stora, tunga och blaffiga. Lite pastellfärg på schassit förändrar ingenting ☺️
 
Jag precis, äppelmos gör man enkelt även utan maskin om man inte vill ha moset passerat. Riva saker tycker jag går nästan lättare på ett vanligt rivjärn. Det jag skulle vilja ha är en mjölkvarn men den kostar lika mycket som jag gav för hela maskinen och finns inte begagnad så jag avvaktar med att köpa en sådan.
Jag provade olika mjöl från Reko som jag gissar gjordes på olika mjölkvarnar av något slag och blev ganska besviken, inte alls nöjd. Så jag tror det är väldigt noga med vilken.

(Jag köper gärna mjöl från diverse gamla kvarnar.)
 
Jag provade olika mjöl från Reko som jag gissar gjordes på olika mjölkvarnar av något slag och blev ganska besviken, inte alls nöjd. Så jag tror det är väldigt noga med vilken.

(Jag köper gärna mjöl från diverse gamla kvarnar.)
Men var det färskmalet mjöl, alltså mjöl som malts kort tid innan användning? Det jag läst är att sådant mjöl får helt andra egenskaper.

Jag har inte testat själv men om man jämför med krossad havre till hästarna så är det skillnad, vi köpte en egen kross delvis av den anledningen.
 
Jag har en Ankarsrum. Älskar den- vi använder den till allt flera gånger i veckan. Bakar,maler kött osv.
Kitchen Aid håller inte alls måttet på samma sätt- snygg med klen.
 
Men var det färskmalet mjöl, alltså mjöl som malts kort tid innan användning? Det jag läst är att sådant mjöl får helt andra egenskaper.

Jag har inte testat själv men om man jämför med krossad havre till hästarna så är det skillnad, vi köpte en egen kross delvis av den anledningen.
Jo det ska väl resa lättare och vara fluffigare, jag har köpt nymalt mjöl på tex Labans kvarn i Roma. Det är väldigt trevligt jämfört med gammalt mjöl.

Men detta var smuligt, grynigt, platt och inte fluffigt, hade inga bra bakegenskaper. Sannolikt färskmalet eftersom de tog väl beställningarna först och malde sedan.
 
Jodå det går alldeles utmärkt att baka med Kitchen Aid, men som redan sagts så om man vill göra stora bak så är den lite klen. Den duger fint till de vanliga recepten som man oftast hittar på vanliga receptsidor. Den är lite överprissatt i förhållande till sin kapacitet men det är inte en dålig maskin.

Jag har dock svårt att förstå varför den hyllas så för sitt utseende. Jag tycker nog inte att det finns några vackra assistenter. De är stora, tunga och blaffiga. Lite pastellfärg på schassit förändrar ingenting ☺️

Älskar utseendet på min Kitchen aid 😍😍😍
Dessutom så matchar den min rosa micro 😁
 
Jag skulle behöva en köttkvarn, en handdriven hade egentligen varit tillräcklig för det är inga stora mängder kött som skall malas. Men sen bakar jag också en del och en mixer hade inte heller varit dumt så jag har börjat fundera på om jag inte skulle satsa på en hushållsassistent. En begagnad sådan och den jag främst tänker på är Electrolux klassiska. Ni som har en sådan, vad tycker ni? Är det något man gärna använder eller står den bara i ett hörn och är i vägen?
Har en assistent från Bosch fån slutet av -80 kanske om min mor höjer till skyarna men denna köksmaskin har jag använt få tal gånger. Kommer inte överens med den. Ville haft en annat märke och modell men skulle få en köksmaskin av föräldrarna...skulle vilja ha enassistent med kvarn och korvstoppnings tillbehör.

Men har funderat på en handriven kvarn flera gånger då ja vill göra egen korv.
 
Jodå det går alldeles utmärkt att baka med Kitchen Aid, men som redan sagts så om man vill göra stora bak så är den lite klen. Den duger fint till de vanliga recepten som man oftast hittar på vanliga receptsidor. Den är lite överprissatt i förhållande till sin kapacitet men det är inte en dålig maskin.

Jag har dock svårt att förstå varför den hyllas så för sitt utseende. Jag tycker nog inte att det finns några vackra assistenter. De är stora, tunga och blaffiga. Lite pastellfärg på schassit förändrar ingenting ☺️
Håller med. Jag har haft min i tio år och den har fungerat till precis allting i vårt vardagshushåll (jag är alltså inte professionell konditor :D och bakar inte bröd på mer än c 12 dl mjöl åt gången). Den är förvisso mycket dyrare i Sverige än den är här i USA, och det verkar som att ni inte har dem olika modellerna som finns här. De skall alltså tillverkas i olika storlekar: enligt uppgift har den största storleken en starkare motor än dem mindre.

Jag gillar min och är jättenöjd men är lite avundsjuk på mammas gamla maskin från 90talet (vet ej märke men tror den är svensk) som gärna spottar ur sig enorma degar till 80 kanelbullar. Det hade inte min orkat.
 
Håller med. Jag har haft min i tio år och den har fungerat till precis allting i vårt vardagshushåll (jag är alltså inte professionell konditor :D och bakar inte bröd på mer än c 12 dl mjöl åt gången). Den är förvisso mycket dyrare i Sverige än den är här i USA, och det verkar som att ni inte har dem olika modellerna som finns här. De skall alltså tillverkas i olika storlekar: enligt uppgift har den största storleken en starkare motor än dem mindre.

Jag gillar min och är jättenöjd men är lite avundsjuk på mammas gamla maskin från 90talet (vet ej märke men tror den är svensk) som gärna spottar ur sig enorma degar till 80 kanelbullar. Det hade inte min orkat.
Din mamma har säkert en klassisk Elektrolux (numera Ankarsrum). Den är ikonen i segmentet. Personligen ser jag inte vad jag skulle göra med 80 kanelbullar. Min Kitchen Aid fixar 40 saffransbullar i en sats. Det tog lång tid att äta upp dem, till om med för mig 😁
 
Din mamma har säkert en klassisk Elektrolux (numera Ankarsrum). Den är ikonen i segmentet. Personligen ser jag inte vad jag skulle göra med 80 kanelbullar. Min Kitchen Aid fixar 40 saffransbullar i en sats. Det tog lång tid att äta upp dem, till om med för mig 😁
Ja det är nog en Electrolux! Den är inte vacker men den är fantastisk.

Hon gör hundratals bullar och fryser in dem tills vi hungriga vargar kommer på Sverigebesök och mitt syskon med barn drar in med öppna gap. :D
 
Som sagt, älskar Assistenten. 100 bullar eller fyra limpor i taget, inga problem. Dock är den stor och otymplig och förvaras i förrådet. Som tur är bara några steg från köket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 245
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp