Bukefalos 28 år!

Hushållsekonomi - tips & råd

Min diabetes läkare skulle älska mig om jag åt rotfrukter, grytor, långkok mm. :) Jag gjorde dillkött i helgen, mycket gott, levde i helgen på det och hade nog över att frysa in. Gjorde mycket sås och potatis. Iofs en del socker i såsen. Fryst dill, mycket billigare än den färska. Men suck! Idag behövde jag köpa toapapper, tandkräm, svinto och tråkiga hushållsgrejor. Det kostar också en del fast man inte tänker på det. Tack och lov har jag ganska mycket tvättmedel kvar.
 
Blivit så inspirerad av tråden att jag nu gjort budget för 2017 . Som grund använde jag budgetmallen från Konsumentverket. Tycker det är intressant att se deras beräknade kostnader och jämföra.
Som ett led i budgeten gick jag också igenom mina inköp (handlar i princip allt på ett kort där man på kontoutdraget ser vilken butik man handlat i) för 2016 januari-oktober.
Mycket intressant och lite skrämmande, insåg att min övrigt post är mycket större än vad jag trodde...
 
Jo, det är ju det...
För oss hästmänniskor hamnar ju häst och ridning inom övrigt tex. (Jag gör faktiskt en separat post för det i min budget för att tydligare se kostnaden.)
Jag började utan budgetmall blev fundersam på vad det anses att övigt "måste" innehålla och vad man borde se som lyx. Har sett några avsnitt och tycker ofta övrigt-posten är otydlig på just vad som borde vara där som minimum, därför kollade jag Konsumentverkets budgetmall. Det var bra och tydligt uppdelat så jag fick en bra grundmall som jag sedan kunde modifiera lite i ett excel-ark så den stämde för mig. Många poster som ska in under övrigt är små och lätta att glömma.
 
Jo, det är ju det...
För oss hästmänniskor hamnar ju häst och ridning inom övrigt tex. (Jag gör faktiskt en separat post för det i min budget för att tydligare se kostnaden.)
Jag började utan budgetmall blev fundersam på vad det anses att övigt "måste" innehålla och vad man borde se som lyx. Har sett några avsnitt och tycker ofta övrigt-posten är otydlig på just vad som borde vara där som minimum, därför kollade jag Konsumentverkets budgetmall. Det var bra och tydligt uppdelat så jag fick en bra grundmall som jag sedan kunde modifiera lite i ett excel-ark så den stämde för mig. Många poster som ska in under övrigt är små och lätta att glömma.
Det bestämmer du väll själv, vad som är lyx och vad som är minimum alltså. Det är ju din ekonomi och dina val. Om det sedan ska utredas pengar för bidrag eller liknande så kanske de inte håller med om olika sakers nödvändighet. Men så länge du själv förfogar över eknomin är det ju helt upp till dig att bestäma vad som är absolut nödvändigt för att du ska trivas i ditt liv.
 
Det bestämmer du väll själv, vad som är lyx och vad som är minimum alltså. Det är ju din ekonomi och dina val. Om det sedan ska utredas pengar för bidrag eller liknande så kanske de inte håller med om olika sakers nödvändighet. Men så länge du själv förfogar över eknomin är det ju helt upp till dig att bestäma vad som är absolut nödvändigt för att du ska trivas i ditt liv.
Självklart gör jag det, bestämmer själv alltså. Men undrar man över storleken på sina utgifter som TS gjorde så är det ju högst relevant vad som anses vara minimum att klara sig på. Tittar man på TS lista över fasta övriga kostnader så såg i alla fall jag en del saker jag tyckte fattades (olycksfallförsäkring tex) och jag började fundera på om det räknades in som norm eller om det är självklart bara för mig?

När jag skrev om sedda avsnitt syftade jag på Lyxfällan som diskuterades längre upp i tråden (om det var oklart).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp