Hushållsekonomi - tips & råd

+ @AraSlei

Det som gjorde att jag inte fastnade för Tink är jag både har flera kort och flera konton (plus gemensamt hushållskonto med mannen) så det funkade inte riktigt.

Jag och maken har helt och hållet gemensam ekonomi men har inte tillgång till varandras kortkonton. Men vi för över alla inkomster till ett gemensamt och där plockas allt från under månaden så jag tror det kommer funka bra. Men vi får se :)
 
Åh hjälp. Är lite nördig när det gäller hushållsekonomi och laddade hem Tink. Skulle kunna sitta och kategorisera utgifter i flera timmar ;) Just nu stämmer saker och ting lite sådär, men det kan nog bli bra så småningom. Grejen är att jag sköter min ekonomi på ett innovativt och, kanske en smula, omständigt sätt, så det är svårt för appar att förstå. Men jag förstår! Och den där appen kommer ju helt klart se till att jag inte missar en enda utgift :P
 
Nej det går inte att titta samtidigt (oavsett film) om man bara betalar för en skärm. Betalar du 99 kr betalar du för två skärmar.

För oss fungerar det utmärkt? När jag fortfarande bodde hemma kunde jag titta på en serie på min iPad medan mamma kollade något annat på TVn. Samma inloggning men varsin profil. Brorsan har också en profil.
 
Vi (två vuxna, ett barn) har fasta utgifter på typ 20.000 i månaden. Då är det hyra, el, sparande, bensin, lån, försäkringar, telefoner, tv, bredband, barnomsorg, tobak.
Utöver det lägger vi typ 4-5000 på mat, hygien och allt sånt.

Har alltid tänkt att det är sjuuukt mycket pengar. Och det är det ju såklart, men kanske inte helt extremt ändå?
Vi har gemensam ekonomi och sambon har två tråkiga lån sen innan vi blev tillsammans.
 
För oss fungerar det utmärkt? När jag fortfarande bodde hemma kunde jag titta på en serie på min iPad medan mamma kollade något annat på TVn. Samma inloggning men varsin profil. Brorsan har också en profil.

Du betalar ju 99 kr/månad skrev du ju?
Då kan man titta på två skärmar samtidigt.
Standardabonnemanget kostar 79 kr/månad, då är det bara en skärm.
Alltså, du betalar extra för att kunna titta på två skärmar samtidigt.
 
TV /bredband 636:-
Har du hört av dig till ComHem? Bor du i ett ComHem-hus?
Jag har nämligen väldigt dåliga erfarenheter från ComHem där de, trots att jag påpekat att de ljuger för mig rakt upp i ansiktet, argumenterat emot mig och menat att det är jag som har fel, för att de har velat sälja på mig mer grejer. Tex hävdade en av kundtjänstmedarbetarna att jag inte skulle få in någon kanal alls om jag inte betalade för deras grundutbud. Grejen var ju att jag redan hade de kanalerna i TV:n eftersom jag bodde i ett ComHem-hus. När jag förklarade att jag ju bor i ett ComHem-hus så svarade de att jag inte alls gjorde det och att jag var tvungen att köpa deras grundutbud. När jag ville bli vidarekopplad till chefen, fanns det inget sådant alternativ. Jag förklarade lugnt och sansat att jag ju var ordförande i bostadsrättsföreningen och visste att vi i föreningen betalade avgiften till ComHem som vi skulle, så hävdade fortfarande ComHem att jag ljög och att de hade rätt och att jag var tvungen att betala för grundutbudet. När jag än en gång förklarade att jag ju betalar för det via min avgift och att brf:en betalar den stora summan så ljög jag och dessutom var jag tvungen att ha en box, trots att jag ju hade ett ComHem-uttag som jag satt och tittade på.

Jag har haft låååånga konversationer med ComHem i både privata syften, men också för bostadsrättsföreningen. Kära nån, vilket klåparbolag de är. De verkligen förutsätter att man inte kan någonting alls och att man inte har koll på läget. SUCK
 
Jag blev inspirerad av tråden och laddade hem Tink igår. :)
Men hur gör jag för att lägga till det kreditkort jag mest använder? Det är Handelsbanken finans som ligger bakom. Eller Ecster som de bytt namn till nu.
 
... och dessutom var jag tvungen att ha en box, trots att jag ju hade ett ComHem-uttag som jag satt och tittade på.
Har huset/bostadsrättsföreningen en central box?
Jag har Comhem och egen digitalbox men jag bor i hyresrätt. Jag har förstått det så att om huset har en central Box så behöver inte de boende var sin.
Man måste ju sätta in programkortet nånstans och det går inte i uttaget. :confused:
 
Man måste ju sätta in programkortet nånstans och det går inte i uttaget. :confused:
Jo, eftersom föreningen köper in ett visst antal kanaler och det endast är de som erbjuds. Normalt sett är väl det ett grundpaket eller ett utökat grundpaket.

Även markutbudet funkar ju fortfarande ifall det är så, men nu hade ju vi i föreningen ett avtal med ComHem vilket de inte ville erkänna eftersom de hellre ville att jag skulle betala såsom jag bodde i villa. ComHem är fula fiskar.

Nej, har din hyresrätt ett ComHem-avtal behöver du inte ha varken kort eller något annat, bara en antennsladd ner i ComHem-uttaget.
 
@Singoalla
Min erfarenhet säger att de inte är de fasta kostnaderna där det brukar finnas mest att göra utan de rörliga. Så är det iaf för oss och har varit i alla åren. Bara en liten kaffe här, en lunch där, ett glas vin där, ett baslinne där, helt plötsligt är man uppe i hur mycket pengar som helst! Allra värst är vårt matkonto, det springer alltid iväg något helt hysteriskt, trots att vi försöker handla på Willys så är inte handlandet i butiken särskilt planerat öht och sen blir det massa svin dyra extraköp i lokala icabutiken här ute på landet där ett par varor kan kosta som en proppfull matkasse på willys...
Mitt råd är absolut att skriva ner allt du handlar en månad och att faktiskt försöka handla som vanligt, när listan är lång blir det lätt att man drar sig för att handla. Tanken är att du får någon typ av insikt och faktiskt försöker ändra dig till månad två. Här har vi infört köpstopp.. även om jag är lite dålig på att hålla det så har det blivit betydligt bättre.

Hej föresten, det var länge sen ;)

Vi handlar med avsikt det mesta i lilla lokala ICA-affären. Det är ett val baserat på att vi vill ha kvar den (och de flesta i byn gör detsamma). Men det är som sagt medvetet.
 
Nej, har din hyresrätt ett ComHem-avtal behöver du inte ha varken kort eller något annat, bara en antennsladd ner i ComHem-uttaget.
Jag har ju valt kanalpaket själv. Är ju de kanalerna som är på kortet.
Om huset har comhemavtal så måste väl alla ha samma kanaler?
 
Jag blev inspirerad av tråden och laddade hem Tink igår. :)
Men hur gör jag för att lägga till det kreditkort jag mest använder? Det är Handelsbanken finans som ligger bakom. Eller Ecster som de bytt namn till nu.

Profil -> Lägg till bank eller tjänst :)
Däremot verkar inte varken Handelsbanken Finans eller Ecster finnas med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp