Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

Det dök upp ett hus på blocket som jag blev lite intresserad av. Men det står att renovering krävs då ägaren är rökare.
Hur mycket behövs för att få bort röklukt?
Fick för mig att @tanten har renoverat för att få bort röklukt?!
 
Det dök upp ett hus på blocket som jag blev lite intresserad av. Men det står att renovering krävs då ägaren är rökare.
Hur mycket behövs för att få bort röklukt?
Fick för mig att @tanten har renoverat för att få bort röklukt?!
Japp.
Jag gjorde om alla ytskikt. För mig var det lika mycket gula beläggningar som lukt som störde.

Det låter kanske mer än det är. Man vill kanske ändå tapetsera och måla? Jag lejde en målare som sprutade alla tak. Inkl taklister. Sedan tapetserade jag om rubbet (tapeterna var gräsliga överallt) och jag målade golvlister, fönster- och dörrfoder.

Sedan var det fint. Och tro mig - det var senapsgult innan....
 
Jag köpte också ett väl inrökt (o insupit) hus,gjorde som tanten,alla ytskikt bytta så som tapeter,dom fula brunlaserade o gulnade furutaken,bruna lister och dessa :devil: furuallmogedörrar :yuck::banghead:
Med facit i hand så skulle jag hyrt in någon för taken o inte gjort dom själv,för nu vill jag aldrig mer se ett furutak eller något annat i furu :turd:
 
Jag köpte också ett väl inrökt (o insupit) hus,gjorde som tanten,alla ytskikt bytta så som tapeter,dom fula brunlaserade o gulnade furutaken,bruna lister och dessa :devil: furuallmogedörrar :yuck::banghead:
Med facit i hand så skulle jag hyrt in någon för taken o inte gjort dom själv,för nu vill jag aldrig mer se ett furutak eller något annat i furu :turd:
Som en kommentar kan jag tillägga att målaren som sprutmålade alltihop gjorde det till en synnerligen modest kostnad.

Alla taken i stugan kostade bara några tusenlappar. Väl investerade pengar. jag kunde lägga orken på att göra resten och slapp stå med armarna i luften.

Plus att det blev snyggare när pärlsponten sprutmålades än det skulle blivit om jag penselmålat och svurit....
 
Japp.
Jag gjorde om alla ytskikt. För mig var det lika mycket gula beläggningar som lukt som störde.

Det låter kanske mer än det är. Man vill kanske ändå tapetsera och måla? Jag lejde en målare som sprutade alla tak. Inkl taklister. Sedan tapetserade jag om rubbet (tapeterna var gräsliga överallt) och jag målade golvlister, fönster- och dörrfoder.

Sedan var det fint. Och tro mig - det var senapsgult innan....
Men du behövde bara måla "som vanligt", inte använda något special pga lukten? Den försvann närä allt var ommålat?
Har du gjort om skåpluckor i kök eller är det samma?
Golven är inte bytta?

Funderar på att åka och kika på det, blev bara orolig att det skulle bli för dyrt med renovering inräknat.
 
Men du behövde bara måla "som vanligt", inte använda något special pga lukten? Den försvann närä allt var ommålat?
Har du gjort om skåpluckor i kök eller är det samma?
Golven är inte bytta?

Funderar på att åka och kika på det, blev bara orolig att det skulle bli för dyrt med renovering inräknat.
Jag tvättade, grundade där det ev behövdes, och målade med icke vattenbaserad färg.

Tapeten i köket - som var värst inrökt - rollade jag över med skitbillig matt vit färg. Den var omöjlig att riva ner och var ändå så skarp i färgen att jag hade behövt göra något för att den inte skulle lysa igenom.

Golven skurade jag. Det räckte.

Skåpluckorna är bytta nu men det gjorde jag av kosmetiska skäl. De var slitna och FULA.

Summan för det extra jag behövt göra är inte speciellt avskräckande. Som sagt - jag skulle ändå målat och tapetserat. Det är ommålning av alla dörrfoder och fönster med foder som jag nog skulle kunnat vänta med, om det inte varit så pissgult.
 
I min lägenhet (4 år gammal) var det pissgulbeiga köksluckor:yuck: 1978 så jag köpte nya vita så jag var modern redan då. men jag ville ha vita så skiten skulle synas var den var. Nu när allt är vitt vill jag ha nån annan färg :mad:
 
Puttar upp den här tråden eftersom vi är på väg in i husköpar-djungeln :nailbiting: Vi har tittat lite sporadiskt i ett år och nu är det mer på allvar. Vi har egentligen ingen brådska, tvärtom är det bra om vi får mer tid på oss att spara pengar till handpenningen. Men nu har det dykt upp ett hus vi (jag) är helt förälskade i. Lite över vår budget, så vi väntar svar från sambons mamma om lån till handpenningen. Hon skulle kolla konton och återkomma... Håll tummarna!

Huset är ett 155 kvm tvåvåningshus från början på 80-talet, i det området vi redan bor (hyr) och trivs så bra. En del renoveringsbehov men inget alarmerande eller svårt, mest ytskikt. Det var visning idag med oväntat lite folk, och är en ny i morgon. Då tar jag med mig sambons kompis (snickare) eftersom sambon lämpligt nog råkar jobba utomlands just nu :grin: :p Men det finns väl någon mening med det också...
 
vi letar fortfarande.. under tiden vi letat, 1,5 år typ, har priset gått upp ca 1 miljon. Nu finns det inga objekt ute. funnits typ två sen i juni.
suck.
 
Nu är vi igång... Har lånelöfte som sträcker sig till 105 000 över utgångspriset. Tyvärr var det mycket folk på dagens visning och många som verkade intresserade men jag försöker intala mig att det alltid finns fler hus. Samtidigt som detta är SÅ RÄTT för oss. Massor med förvaringsutrymme, härliga ytor inomhus, gästhus, garage... Gah, hur ska nerverna klara denna väntan?
 
Nu är vi igång... Har lånelöfte som sträcker sig till 105 000 över utgångspriset. Tyvärr var det mycket folk på dagens visning och många som verkade intresserade men jag försöker intala mig att det alltid finns fler hus. Samtidigt som detta är SÅ RÄTT för oss. Massor med förvaringsutrymme, härliga ytor inomhus, gästhus, garage... Gah, hur ska nerverna klara denna väntan?
Har ni lagt bud?
 
Nej, såg att jag skrev lite tokigt. Det var visning nummer två idag, mäklaren skulle höra av sig tisdag eller onsdag. Så vi funderar på budgivningstaktik :nailbiting:
Is i magen :)
Jag har ibland bett mäklaren att ringa mig sist, efter att denne pratat med de andra som varit på visningen. Då vet man ifall någon annan lagt ett bud och kan ta det därifrån. Så riskerar man inte att lägga ett för högt bud från början :)
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Svar
1 441
· Visningar
78 200
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp