Husköpstråden del 3

+ @Unafraid

Har redan rensat ut garderoberna har ju en walk-in closet så den känner jag behöver vara mer iordning. Kanske fixa några snygga kartonger att "gömma" kläderna i t.ex

Tack för svar
Om jag skulle öppna garderober så skulle det vara för att se skicket inuti. Finns det tecken på vattenskada som målats över på utsidn men inte inne i garderoben, hur är tak och golv där.Inredning går alltid att fixa men är det unket pga mögel t.ex. är det värre.
(obs har aldrig tittat efter nya hus)
 
Ok den 7/2 har jag första visningen på huset.

Utöver att ha det iordning/undanplockat städat vad kikar ni på när ni går på husvisning? :)

Tänker allmänna bra att tänka på tips :D
Såsom vid fotografering så tycker jag det ser trevligt ut med blommor på visning. Har man många krukväxter så kanske det inte behövs men någon bukett är aldrig fel.

En sak man inte ska göra inför visning är dock att ställa fram typ doftljus (tända) eller annat som ska dofta gott. Risk finns att folk tror att man försöker dölja någon lukt.
 
Såsom vid fotografering så tycker jag det ser trevligt ut med blommor på visning. Har man många krukväxter så kanske det inte behövs men någon bukett är aldrig fel.

En sak man inte ska göra inför visning är dock att ställa fram typ doftljus (tända) eller annat som ska dofta gott. Risk finns att folk tror att man försöker dölja någon lukt.
Jag har ganska mycket blommor och vill nog inte ställa fram några enklare heller just pga av allergi :)

Har själv kraftig doftallergi så allt är väldigt neutralt i huset. Toan kommer dock att lukta lite grönsåpa :rofl:
 
Igår åkte vi och rekade i ett område där det finns ett hus till kommande försäljning. Mysigt, lantligt. Två kilometer till badplats vilket är mer än jag önskat men man kan inte få allt. Tomten lite mindre än jag önskat men väldigt välplanerad. Huset ser väldigt fint och välskött ut på bilderna. Utgångspriset ligger väldigt bra. Men hur ska man tänka med kommande försäljning? Vänta tills det blir en visning eller försöka få till en titt tidigare? Vad är syftet med att lägga ut hus som kommande försäljning? Vi har anmält intresse på mäklarens hemsida iaf.
 
Igår åkte vi och rekade i ett område där det finns ett hus till kommande försäljning. Mysigt, lantligt. Två kilometer till badplats vilket är mer än jag önskat men man kan inte få allt. Tomten lite mindre än jag önskat men väldigt välplanerad. Huset ser väldigt fint och välskött ut på bilderna. Utgångspriset ligger väldigt bra. Men hur ska man tänka med kommande försäljning? Vänta tills det blir en visning eller försöka få till en titt tidigare? Vad är syftet med att lägga ut hus som kommande försäljning? Vi har anmält intresse på mäklarens hemsida iaf.
Ett syfte kan vara att få intresserade av området att INTE hinna köpa ett annat hus innan. Man kan chansa och prata med mäklaren, kanske är säljaren mer intresserad av snabbt avslut än budgivning.

Fast då tänker jag att man ska vara väldigt kvalificerat intresserad och färdig/beredd att lägga ett bud på minst utgångspris ganska direkt. Inte bara svagt intresserad och oförberedd, då är det mer rimligt att vänta till allmän visning för alla inblandade.
 
Ett syfte kan vara att få intresserade av området att INTE hinna köpa ett annat hus innan. Man kan chansa och prata med mäklaren, kanske är säljaren mer intresserad av snabbt avslut än budgivning.

Fast då tänker jag att man ska vara väldigt kvalificerat intresserad och färdig/beredd att lägga ett bud på minst utgångspris ganska direkt. Inte bara svagt intresserad och oförberedd, då är det mer rimligt att vänta till allmän visning för alla inblandade.
Tack för input! Vi vill ju inte att det ska hinna säljas under radarn så vi kommer uttrycka vårt intresse så de vet att spekulanter finns. Om det är så bra som det verkar just nu skulle vi kunna gå upp en miljon som mest, budgivningen brukar inte gå upp så mycket här men det är möjligt i alla fall. Men då vill vi ju naturligtvis ha sett insidan osv, och vi vill ju inte börja med ett så högt bud men i en eventuell budgivning.
 
Igår åkte vi och rekade i ett område där det finns ett hus till kommande försäljning. Mysigt, lantligt. Två kilometer till badplats vilket är mer än jag önskat men man kan inte få allt. Tomten lite mindre än jag önskat men väldigt välplanerad. Huset ser väldigt fint och välskött ut på bilderna. Utgångspriset ligger väldigt bra. Men hur ska man tänka med kommande försäljning? Vänta tills det blir en visning eller försöka få till en titt tidigare? Vad är syftet med att lägga ut hus som kommande försäljning? Vi har anmält intresse på mäklarens hemsida iaf.
Jag hade ringt mäklaren och bara sagt att jag sett huset som låg som kommande och bett mäklaren berätta lite mer om hur planen ser ut där. Min erfarenhet är att hus kan ligga som kommande av massa olika orsaker, och ibland är säljaren villig att sälja genast, ibland inte, ibland beror det på budet.
 
Igår var vi på förhandsvisning av huset som ligger ute som kommande försäljning. Det var säkert 50 pers där. Sedan åkte vi därifrån lite besvikna och kommer inte att buda. Vi hade tidigare åkt förbi och sett huset på utsidan, sett området osv och allt kändes bra. Insidan var fräsch och väl omhändertagen trots gammalt hus. Men planritningen stämde inte riktigt i verkligheten och känslan var att det var trångt och svårmöblerat och det kommer inte fungera för oss om vi får fler barn. Så det blir ett nej och jakten går vidare. Finns några andra hus ute som skulle vara intressanta om de bara låg närmare min mamma, eller mannens mamma, eller mitt jobb, eller hans jobb osv.... Vi hamnar alltid lite fel. Jobb kan man visserligen byta men jag vill inte köra en och en halv timme enkel väg för att träffa familj på lunch en lördag.
 
@Hedblomster Oj, så mycket folk!
Tråkigt att det inte kändes rätt, men då vet ni det och kan leta vidare iallafall :).

-----

Vi ska titta på ett väldigt intressant hus idag, får se hur det känns. Finns många fördelar, men jag kommer inte längre att ha gångavstånd till jobbet... hmmm. Cykling blir på gränsen. Det går bussar vardagar, ej helger (jag jobbar ofta helg) (jag har körkort).
Tankar kring detta?
 
Senast ändrad:
@Hedblomster Oj, så mycket folk!
Tråkigt att det inte kändes rätt, men då vet ni det och kan leta vidare iallafall :).

-----

Vi ska titta på ett väldigt intressant hus idag, får se hur det känns. Finns många fördelar, men jag kommer inte längre att ha gångavstånd till jobbet... hmmm. Cykling blir på gränsen. Det går bussar vardagar, ej helger (jag jobbar ofta helg) (jag har körkort).
Tankar kring detta?
För mig personligen hade det inte gjort något, jag bor hellre på rätt plats och kör till jobbet eller åker kollektivt om det går. Om allt annat med huset är det man letar efter i alla fall!
 
@Hedblomster Oj, så mycket folk!
Tråkigt att det inte kändes rätt, men då vet ni det och kan leta vidare iallafall :).

-----

Vi ska titta på ett väldigt intressant hus idag, får se hur det känns. Finns många fördelar, men jag kommer inte längre att ha gångavstånd till jobbet... hmmm. Cykling blir på gränsen. Det går bussar vardagar, ej helger (jag jobbar ofta helg) (jag har körkort).
Tankar kring detta?

Jag tänker att det borde vara flera faktorer som påverkar:

- Är det realistiskt att hitta bostad nära arbetet (både prismässigt och den typen av hus/trädgård/omgivning som ni önskar)?
- Vilka andra områden finns det där du har gångavstånd alt. väl fungerande kollektivtrafik? Uppfyller dessa områden era övriga krav?
- Finns det fördelar som väger över bristen på kollektivtrafik? Är det t.ex. krypavstånd till fritidsaktiviteter som kan väga upp längre väg till jobbet?
 
För mig personligen hade det inte gjort något, jag bor hellre på rätt plats och kör till jobbet eller åker kollektivt om det går. Om allt annat med huset är det man letar efter i alla fall!

Jag tänker att det borde vara flera faktorer som påverkar:

- Är det realistiskt att hitta bostad nära arbetet (både prismässigt och den typen av hus/trädgård/omgivning som ni önskar)?
- Vilka andra områden finns det där du har gångavstånd alt. väl fungerande kollektivtrafik? Uppfyller dessa områden era övriga krav?
- Finns det fördelar som väger över bristen på kollektivtrafik? Är det t.ex. krypavstånd till fritidsaktiviteter som kan väga upp längre väg till jobbet?

Tack för era svar :). Jo, jo absolut är det fler faktorer som påverkar, annars hade vi inte övervägt detta huset. Vi hade istället fått mycket närmre till min mamma med sambo, min bror samt min pojkväns bästa och ofta besökta vänner.

Nu blir det dock inte detta huset, jag kan inte bo där, fick inte alls rätt känsla. Men det kan ju komma andra hus i den trakten och det är som ni säger, förstås, känns huset rätt vill jag bo där. Fast visst är det en lyx att ha cykel/gång-avstånd till jobbet, det är det.
 
Jag har hittat drömstugan, både utseendemässigt, storleksmässigt, planlösningsmässigt - och inte minst ligger det på exakt det ställe jag vill att det ska ligga. 10 av 10 önskemål är uppfyllda.

Det är bara ett pyttelitet problem. Stugan ägs av ett par som inte alls vet att jag vill köpa den och de går med största sannolikhet
heller inte i några säljtankar. :cry:

Stugan hyrs ut. Jag funderar på att hyra den i en vecka för att sedan höra av mig, ösa beröm över den och säga att de bara måste säga till om de någon gång funderar platt sälja. Bara för att plantera idén om försäljning …
 
Jag har hittat drömstugan, både utseendemässigt, storleksmässigt, planlösningsmässigt - och inte minst ligger det på exakt det ställe jag vill att det ska ligga. 10 av 10 önskemål är uppfyllda.

Det är bara ett pyttelitet problem. Stugan ägs av ett par som inte alls vet att jag vill köpa den och de går med största sannolikhet
heller inte i några säljtankar. :cry:

Stugan hyrs ut. Jag funderar på att hyra den i en vecka för att sedan höra av mig, ösa beröm över den och säga att de bara måste säga till om de någon gång funderar platt sälja. Bara för att plantera idén om försäljning …

Go for it!

Vad har du att förlora? :) De går kanske i säljtankarfast det inte verkar så, vem vet. Jag har börjat förstå att folk säljer av alla möjliga anledningar, förr tänkte jag att hus såldes ganska sällan egentligen, men har börjat förstå att nej, inte så sällan som jag tänkt...

Jag sitter och följer budgivningen på huset vi tittade på nu nyss och hoppas det blir dyrt så att pv kan släppa det enklare. Han föll för det, vilket jag ju som sagt _inte_ gjorde. Så hoppas det blir dyrare än han kunnat tänka sig att köpa det för...

F ö är vi väl lite intresserade av ett som fortfarande ligger som kommande... verkar trögt, men vi tänkte vi kan köra förbi där och se oss omkring någon dag iaf och se hur det känns, hade jag gjort det med detta förra huset hade jag ju vetat direkt att jag inte ens behövt gå på visning så...
 
Vi gav upp husletandet. I och med att vi fick tvillingar i somras blev större hus halvakut, samtidigt som vi är väldigt kräsna, då vårat nuvarande hus är litet men för övrigt väldigt bra. Så, runt nyår skickade vi in ansökan om bygglov. Hade kontakt med snickare redan innan, som ordnat offert och så åt oss! Nu väntar vi bara på att bygglovet ska bli godkänt, sen drar det igång :)
 
Spännande, hoppas ni får till en visning snart!

Just nu finns det inga intressanta hus ute för oss.

Tack, ja hoppas det. Det har kommit visningstid på ett vi funderade/funderar lite på nu iaf, om två veckor :).

Okej, hoppas det kommer fler snart 🙂.

Vi gav upp husletandet. I och med att vi fick tvillingar i somras blev större hus halvakut, samtidigt som vi är väldigt kräsna, då vårat nuvarande hus är litet men för övrigt väldigt bra. Så, runt nyår skickade vi in ansökan om bygglov. Hade kontakt med snickare redan innan, som ordnat offert och så åt oss! Nu väntar vi bara på att bygglovet ska bli godkänt, sen drar det igång :)

Åh, roligt att bygga själva också! Hur ska ni bygga? :)
 
Ny visning på mitt hus på lördag. Inte fått något bud än men svärmors blev sålt direkt första paret som tittade långt över utgångspris.

Nu går det huset inte att jämföra med mitt men jag önskar det kunde gå lika snabbt här.

Svärmors hus hade 4 sovrum + vardagsrum mm cykelavstånd till badplats, Centrum och skola hela huset i toppskick och låga boendekostnader. Glad för hennes skull och lite, lite avis :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 497
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
73 74 75
Svar
1 486
· Visningar
77 282
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp