Husköpstråden del 3

Tack, ja hoppas det. Det har kommit visningstid på ett vi funderade/funderar lite på nu iaf, om två veckor :).

Okej, hoppas det kommer fler snart 🙂.



Åh, roligt att bygga själva också! Hur ska ni bygga? :)
Vi ska bygga ut en enkel ”låda”, enplans. Mäklaren tycker inte riktigt det var estetiskt snyggt till vårt 30-tals hus. Men vi har övervägt massa andra lösningar också, som inte blir bra med planslösning och liknande. Nu får vi två sovrum och ett badrum till, så vi kan bo här några år till!
 
Idag var vi på visning på ett hus vi verkligen gillar! Det blir ett bud. Vi måste bara prata igenom var vi tänker att taket ligger. Vi kan och vill inte gå så jättemycket högre än utgångspriset men hoppas det ska räcka. Har varit lite trögt med försäljningarna i området men det var ett par spekulanter till på visningen. Vi får se helt enkelt. Samtidigt som jag SÅ gärna vill få bo där så får jag lite ångest av så här stora affärer. Funderar på om vi förtjänar att bo så fint, vi som har så fula gamla möbler osv. :o
 
Nu är budgivningen igång på huset vi tittade på! Eller ja, vi la först ett bud under utgångspris men säljarna vill inte sälja för mindre än just utgångspriset så vi har lagt bud på det nu. Vi har tidigare köpt ett fritidshus och sedan en lägenhet så jag vet ungefär hur det går till med banken osv men tycker ändå alltid det är nervöst. Är rädd att göra fel. Lägenheten äger vi fortfarande och den ska säljas sen osv, dock har vi kontantinsatsen klar utan att sälja lägenheten först så det känns skönt. Återstår att se om någon mer budgivare hoppar på eller inte. Tyvärr var inte tillträdet förrän i mitten av augusti, men om vi köper det så kommer det ju fler somrar.
 
Vi är de enda budgivarna och säljarna vill skriva kontrakt på söndag! Ringde banken och allt ser fint ut förutom att vi behöver sälja vår lägenhet senast två veckor innan tillträde som är mitten av augusti. Bör man ha en sån klausul i köpekontraktet på nya huset om det? Mäklaren frågade oss på visningen om vi hade några såna krav och då sa vi nej för banken sa inget om det när vi skaffade lånelöftet men det borde vi såklart tänkt på själva. Så lite pinsamt om vi vill stoppa in det nu. Men det är ju långt till tillträde så det borde väl inte vara några konstigheter att få lägenheten såld, men ändå. Nervigt ju.
 
Vi är de enda budgivarna och säljarna vill skriva kontrakt på söndag! Ringde banken och allt ser fint ut förutom att vi behöver sälja vår lägenhet senast två veckor innan tillträde som är mitten av augusti. Bör man ha en sån klausul i köpekontraktet på nya huset om det? Mäklaren frågade oss på visningen om vi hade några såna krav och då sa vi nej för banken sa inget om det när vi skaffade lånelöftet men det borde vi såklart tänkt på själva. Så lite pinsamt om vi vill stoppa in det nu. Men det är ju långt till tillträde så det borde väl inte vara några konstigheter att få lägenheten såld, men ändå. Nervigt ju.
Åtminstone i sthlm kan det vara trögt att sälja under sommaren men absolut att det går. La ut min lgh som kommande under sommaren, dock 2021 när trycket var som högst, och den såldes på förhand i slutet av juli.

Jag antar dock att ni har tänkt att lägga ut ert lgh direkt så då borde ju augusti vara ok om marknaden är ok för er typ av lgh i ert område. Banken kräver bara påskrivet avtal och inte att även tillträde har skett eller? Iofs slipper man ju ha lånebrygga om man frånträder innan man tillträder.
 
Åtminstone i sthlm kan det vara trögt att sälja under sommaren men absolut att det går. La ut min lgh som kommande under sommaren, dock 2021 när trycket var som högst, och den såldes på förhand i slutet av juli.

Jag antar dock att ni har tänkt att lägga ut ert lgh direkt så då borde ju augusti vara ok om marknaden är ok för er typ av lgh i ert område. Banken kräver bara påskrivet avtal och inte att även tillträde har skett eller? Iofs slipper man ju ha lånebrygga om man frånträder innan man tillträder.
Vi tänkte lägga ut den asap men måste ju hitta en köpare som vill ha tillträde i början av september så vi inte blir bostadslösa emellan 😄 Men ja, bara påskrivet kontrakt krävs av banken! Och tillträde till huset blev inte förrän första september nu så vi har ju nästan i alla fall fem månader på oss.
 
Vi är de enda budgivarna och säljarna vill skriva kontrakt på söndag! Ringde banken och allt ser fint ut förutom att vi behöver sälja vår lägenhet senast två veckor innan tillträde som är mitten av augusti. Bör man ha en sån klausul i köpekontraktet på nya huset om det? Mäklaren frågade oss på visningen om vi hade några såna krav och då sa vi nej för banken sa inget om det när vi skaffade lånelöftet men det borde vi såklart tänkt på själva. Så lite pinsamt om vi vill stoppa in det nu. Men det är ju långt till tillträde så det borde väl inte vara några konstigheter att få lägenheten såld, men ändå. Nervigt ju.
Kul med hus! Jag tror det kan vara svårt att få till en sån klausul, särskilt om huset är relativt lättsålt. Jag hade inte gått med på det som säljare - är ju rätt trist om man plötsligt står med ett osålt hus och dubbla boenden som säljare också :)
 
Kul med hus! Jag tror det kan vara svårt att få till en sån klausul, särskilt om huset är relativt lättsålt. Jag hade inte gått med på det som säljare - är ju rätt trist om man plötsligt står med ett osålt hus och dubbla boenden som säljare också :)
Halvt kl; vi valde samma mäklare att sälja vår lägenhet som vi köpte gården av, och hade en sån klausul. Tänkte att hon förlorar två affärer om det inte går i lås :angel:
 
Halvt kl; vi valde samma mäklare att sälja vår lägenhet som vi köpte gården av, och hade en sån klausul. Tänkte att hon förlorar två affärer om det inte går i lås :angel:
Absolut! Men gäller ju att säljaren av huset går med på det, finns alternativa köpare att hitta relativt lätt har de ju inte särskilt mycket att vinna (men mkt att förlora..) på en sådan klausul. Men försöka kan man ju alltid :)
 
Kul med hus! Jag tror det kan vara svårt att få till en sån klausul, särskilt om huset är relativt lättsålt. Jag hade inte gått med på det som säljare - är ju rätt trist om man plötsligt står med ett osålt hus och dubbla boenden som säljare också :)
Ja eller hur, det ger ju inte dem något egentligen. Det är lite trögt att sälja där nu men väntar man lite så dyker väl säkert nån mer köpare upp i så fall. Vi kör på ändå och förutsätter att det löser sig 🤪 Vi har kontaktat en mäklare för att sköta försäljning av lägenheten redan nu så det rullar igång snart. Han sa att det skulle vara väldigt extremt om vi inte fick lägenheten såld på fem månader, men att man kanske inte får exakt det pris man vill såklart. Statistik i området är att det tar 2-3 veckor för de flesta.
 
Absolut! Men gäller ju att säljaren av huset går med på det, finns alternativa köpare att hitta relativt lätt har de ju inte särskilt mycket att vinna (men mkt att förlora..) på en sådan klausul. Men försöka kan man ju alltid :)
Ja absolut så är det. Tipset om samma mäklare kan ju ändå vara relevant ibland :)
 
Ny visning på mitt hus på lördag. Inte fått något bud än men svärmors blev sålt direkt första paret som tittade långt över utgångspris.

Nu går det huset inte att jämföra med mitt men jag önskar det kunde gå lika snabbt här.

Hur har det gått, har du fått huset sålt? :)

Vi ska bygga ut en enkel ”låda”, enplans. Mäklaren tycker inte riktigt det var estetiskt snyggt till vårt 30-tals hus. Men vi har övervägt massa andra lösningar också, som inte blir bra med planslösning och liknande. Nu får vi två sovrum och ett badrum till, så vi kan bo här några år till!

Okej!
Jag tycker det låter bra om det funkar att bygga ut för att slippa flytta när ni egentligen trivs! Hoppas det blir bra för er!

@Hedblomster Oj! Snabba ryck!? Kontraktskrivning idag då? Visa gärna huset, om du vill såklart.

-----

Vi har hittat ett hus som känns jätteintressant just nu tycker vi båda, håll tummarna är ni snälla!
 
Hur tänker ni andra? Tror inte jag ställt frågan förr, inte vad jag minns iaf.

Betala mer kontantinsats om man har möjlighet, för att få ner ränta och amortering eller ha kvar pengar till renovering/buffert?
 
Hur tänker ni andra? Tror inte jag ställt frågan förr, inte vad jag minns iaf.

Betala mer kontantinsats om man har möjlighet, för att få ner ränta och amortering eller ha kvar pengar till renovering/buffert?
Jag valde att låna så mycket som möjligt för att ha pengar över till renovering. Det är svårare att låna till renovering än till själva huset.
 
Hur tänker ni andra? Tror inte jag ställt frågan förr, inte vad jag minns iaf.

Betala mer kontantinsats om man har möjlighet, för att få ner ränta och amortering eller ha kvar pengar till renovering/buffert?
Jag skulle se till att ha god likviditet för renoveringarna eftersom det kan vara svårt att få lån om något händer framöver, antingen globalt eller för egen del. Brukar tjata om det, men det är bristande likviditet som sätter folk och företag i ekonomisk knipa - inte för höga lån. Även om det såklart inte är så enkelt heller…
 
@strawberrysylt Vi valde att ha 500 000 i renoveringspengar

Okej! Vad har ni gjort? :)
Badrum, tak, annat? Ifall du vill tala om förstås.

Jag skulle se till att ha god likviditet för renoveringarna eftersom det kan vara svårt att få lån om något händer framöver, antingen globalt eller för egen del. Brukar tjata om det, men det är bristande likviditet som sätter folk och företag i ekonomisk knipa - inte för höga lån. Även om det såklart inte är så enkelt heller…
Okej. Fast jag tänker att höga lån= hög månadskostnad som ska ut känns som en risk det också om nåt skulle hända.
Men ja, det är väl en avvägning... helst vill man förstås ha både låg månadskostnad och mer sparpengar än lite kvar. Förstås.

@strawberrysylt Nope inte en enda som kommit på visning sen första så flyttad till 20 mars. Jag har överlåtit allt till mäklaren så jaghar liksom släppt det. Mäklaren får höra av sig när jag ska ha det städat

Åh, så tråkigt. Hoppas du får det sålt snart!

Ja om du kommer ner från 2% till 1% i amortering, och inte behöver samma summa för renovering, inte annars.
Ja, precis, det jag tänkte på bl a . Sen minskar ju kostnaden lite ju mindre lånet är ändå oavsett, men det mesta blir väl där.
 
Okej! Vad har ni gjort? :)
Badrum, tak, annat? Ifall du vill tala om förstås.
De 500 försvann ganska fort 😅 Vi mest fixat nya ytskikt i 6 rum. Målat/tapetserat, bytt fönsterfoder osv och så gjorde vi ett nytt kök.

Utöver det har vi bytt golv, bjälklag, blindbotten och golvisolering i två av rummen också. Samtliga renoveringar hade kunnat gå att göra betydligt billigare materialmässigt, däremot gjorde vi allt jobb själva.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 388
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
77 78 79
Svar
1 569
· Visningar
82 994
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 008
Senast: Gabby_Ossi
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp