Husköpstråden del 3

De 500 försvann ganska fort 😅 Vi mest fixat nya ytskikt i 6 rum. Målat/tapetserat, bytt fönsterfoder osv och så gjorde vi ett nytt kök.

Utöver det har vi bytt golv, bjälklag, blindbotten och golvisolering i två av rummen också. Samtliga renoveringar hade kunnat gå att göra betydligt billigare materialmässigt, däremot gjorde vi allt jobb själva.

Okej! Visa gärna bilder om du vill :).
Ja, så bra när man kan göra själva, det har vi också tänkt. Det är väl badrummen bara vi tänkt ta in folk till så det blir rätt.
 
Aaaah, hjärnan är full av allt som man behöver tänka på.
Vet att vi diskuterat massor, men någon som har nån såndär grej som kan vara lätt att glömma att tipsa om?
 
Aaaah, hjärnan är full av allt som man behöver tänka på.
Vet att vi diskuterat massor, men någon som har nån såndär grej som kan vara lätt att glömma att tipsa om?
Beror lite på i vilket stadium du är i men vid köp av fastighet som redan är besiktad så kolla vad besiktningsmannen inte har besiktigat. Det anges i protokollet.
 
Beror lite på i vilket stadium du är i men vid köp av fastighet som redan är besiktad så kolla vad besiktningsmannen inte har besiktigat. Det anges i protokollet.
El, eldstäder och vatten är sådana där saker som inte brukar ingå i en besiktning.
 
Aaaah, hjärnan är full av allt som man behöver tänka på.
Vet att vi diskuterat massor, men någon som har nån såndär grej som kan vara lätt att glömma att tipsa om?
Ring och prata med besiktningsmannen, för oss var det avgörande.

Begär att få godkänna slutstädningen innan tillträde om det inte är gjort av städfirma. Är det gjort av städfirma se till att det finns "garanti" kvar för återtag ni upptäcker.
 
Beror lite på i vilket stadium du är i men vid köp av fastighet som redan är besiktad så kolla vad besiktningsmannen inte har besiktigat. Det anges i protokollet.

Ring och prata med besiktningsmannen, för oss var det avgörande.

Begär att få godkänna slutstädningen innan tillträde om det inte är gjort av städfirma. Är det gjort av städfirma se till att det finns "garanti" kvar för återtag ni upptäcker.

Tack så mycket :)
 
Ring och prata med besiktningsmannen, för oss var det avgörande.

Begär att få godkänna slutstädningen innan tillträde om det inte är gjort av städfirma. Är det gjort av städfirma se till att det finns "garanti" kvar för återtag ni upptäcker.
Håller verkligen med! Säljarna hade flyttstäd och firman besiktade och godkände sig själva. Det var INTE flyttstädat kunde vi konstatera när vi fick nycklarna samma dag. Nu skulle vi ändå renovera och riva ut typ allt så vi struntade i att klaga till säljarna. Men såhär i efterhand provocerar det mig att städfirman faktiskt lurade det äldre paret som sålde huset. För någon flyttstäd gjorde firman då rakt inte!
 
Blä 😭😭. Vi förlorade budgivningen idag på ett hus vi väldigt gärna ville ha. Men det skulle blivit flera andra stora kostnader utöver själva köpet, så vi valde att stanna.
Men det finns ju en liiiiiiiiten chans att de andra ångrar sig eller något innan kontraktet är skrivet, då köper vi.
Men, vi har varann, det är viktigast ❤. Vi får fortsätta leta.
 
Smyger in i tråden, för under året ska vi antagligen köpa nytt boende. Såklart har jag kollat på hemnet, såklart har jag hittat (minst) en superfin lägenhet som jag redan flyttat in i mentalt, utan att ha koll på området, haft någon som helst samtal med banken eller ens veta om det är rätt del av stan. Det är kanske inte helt rimligt att köpa lägenhet och ta lån på några miljoner, på distans, utan att ha varit på en endaste visning...

Som tur är verkar jag ha lätt för att tycka om boenden på pappret och utifrån bilder, så förhoppningsvis kommer det finnas intressanta objekt också när vi kan börja leta lite mer på riktigt.
 
Jag joinar också tråden, har kommit fram till att det behövs en större förändring i mitt liv, och är dessutom rejält trött på min nuvarande bostad...

Har kollat lite halvseriöst under flera år, men nu senaste månaden har jag varit på två visningar varav ena verkligen var ett drömställe, men priset drog iväg pga budkrig med flera interessenter. Och andra (som jag faktiskt hade råd med) fick jag ingen bra känsla för tyvärr. Nu blir det ny visning imorgon, men känns som om det med troligen kommer säljas snabbt och dyrt...

Mina problem är dels att jag är ensamstående vilket gör det svårare med finansiering, och dels att jag letar såpass långt ifrån där jag bor nu, så det både tar mycket tid och kostar en rejäl slant att åka på visningar. Vilket såklart gör det extra snopet når man sedan skulle vilja köpa men inte får (har råd)...
 
Hur går det för er andra?

Vi var på två visningar förra veckan, men inget av de husen var något för oss alls, usch.
Lite blir det säkert att vi kommer jämföra alla andra hus nu med huset vi inte fick, men även bortsett från det var dessa fel för oss.
Bara att leta vidare!
 
Jag har fått lånelöfte och hoppas få till visning nästa vecka (jobbar vid ordinarie visningen). Huset är för litet, så frågan är om jag ser potential att fixa det. Ett steg in på bostadsmarknaden vore ju bra för framtiden.
 
Senast ändrad:
Jag trodde att vi skulle gå på många visningar i lite olika områden och känna in var vi vill bo och vad det finns för olika typer av lägenheter. Vi gick på fyra visningar på en måndag kväll, löste det med lånelöfte dagen efter och skrev konktrakt i slutet av veckan, bokstavligen en vecka efter att vi kommit till Sverige. Det som avgjorde var läget, både i förhållande till kommunikationer och att själva lägenheten har utsikt mot ett grönområde och därmed begränsad insyn och förhoppningsvis inte alldeles för mycket buller. Det vägde upp att det är ett fult hus och att lägenheten ligger på första våningen.

Nu förbereder vi för fotografering av nuvarande lägenhet och försöker planera logistiken kring flytt, vilket inte är helt lätt då det är många olika delar som helst ska klaffa hyfsat i tid.

Så vi ska tydligen bli storstadsbor i sommar, hej och hå.
 
Det har varit extremt få stugor ute där vi letar, varför priserna inte alls har gått ner. Nu har det kommit ut en stuga med rimligt pris, men den ligger inte helt rätt, har två för små sovrum och ser ut som en 55 kvm stor bastu (vi letar visserligen efter stuga med timmerväggar invändigt, men detta är för mycket även för mig).

Det är lätt att göra avkall på viktiga saker när få stugor ligger ute, men vi fortsätter bida vår tid. Någon gång blir det vår tur.
 
De 500 försvann ganska fort 😅 Vi mest fixat nya ytskikt i 6 rum. Målat/tapetserat, bytt fönsterfoder osv och så gjorde vi ett nytt kök.

Utöver det har vi bytt golv, bjälklag, blindbotten och golvisolering i två av rummen också. Samtliga renoveringar hade kunnat gå att göra betydligt billigare materialmässigt, däremot gjorde vi allt jobb själva.

Oj ... Vi har inte räknat med att lägga ner så mkt som 500 000 kr initialt iaf
I de vi ska göra ligger 2 badrum och ett kök. Och ytskikt i ALLA övriga rum. Och även om vi bytt isoleringen i innertaket (på övervåningen) så är det ju ändå inga jättegrejer mer än de vi kommer behöva hjälp med. Så det kommer ju "kliva iväg" men de stora posterna som att byta taket kommer först när vi sålt lägenheten och kan använda de pengarna till den posten =)
 
Ni som fått lånelöfte, hur har ni "styrkt var handpenningen kommer från"? Jag har sparat ihop till det mesta och fått lite från mamma liksom...
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 951
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
79 060
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp