Husköpstråden del 3

Okej, det skiljer sig lite från systemet här i Norge verkar det som. Men säg att det finns pantbrev på 1 mill och fastigheten kostar 2 mill. Kan jag (i teorin) ta över pantbrevet och lånet, och bara lägga 1 mill "kontant" då?

Och jag riskerar inte att om jag lägger bud på 2 mill så blir det 2 mill + pantbrevet = 3 totalt?
Pantbreven säger ingenting om aktuella lån och man tar aldrig över bostadslån. Däremot måste det finnas pantbrev för hela summan du ska låna. Om den kostar 2 miljoner och du kan lägga 1 miljon i insats så behöver du fortfarande ta ett eget lån på 1 miljon, men du behöver inte betala avgiften för nytt pantbrev. Om du ska låna mer än det finns befintliga pantbrev så tar banken ut en avgift för att utfärda nytt pantbrev på överstigande belopp.
 
Pantbreven säger ingenting om aktuella lån och man tar aldrig över bostadslån. Däremot måste det finnas pantbrev för hela summan du ska låna. Om den kostar 2 miljoner och du kan lägga 1 miljon i insats så behöver du fortfarande ta ett eget lån på 1 miljon, men du behöver inte betala avgiften för nytt pantbrev. Om du ska låna mer än det finns befintliga pantbrev så tar banken ut en avgift för att utfärda nytt pantbrev på överstigande belopp.
Är det inte lantmäteriet som tar ut avgiften? Banken tar möjligen ut en administrationsavgift på kanske 75 kr för ansökan till lantmäteriet. Men den stora kostnaden tar ju lantmäteriet, dvs. stämpelskatten på 2 % på inteckningsbeloppet (samt en expeditionsavgiften på 375 kr tror jag per inteckning).
 
Är det inte lantmäteriet som tar ut avgiften? Banken tar möjligen ut en administrationsavgift på kanske 75 kr för ansökan till lantmäteriet. Men den stora kostnaden tar ju lantmäteriet, dvs. stämpelskatten på 2 % på inteckningsbeloppet (samt en expeditionsavgiften på 375 kr tror jag per inteckning).
Så är det säkert, det har jg dålig koll på. Vet bara att det kostar😉
 
Är det inte lantmäteriet som tar ut avgiften? Banken tar möjligen ut en administrationsavgift på kanske 75 kr för ansökan till lantmäteriet. Men den stora kostnaden tar ju lantmäteriet, dvs. stämpelskatten på 2 % på inteckningsbeloppet (samt en expeditionsavgiften på 375 kr tror jag per inteckning).
Med flera.
Pantbrev är bankens säkerhet i fastigheten. 2% av lånesumman som är över de ev redan befintliga pantbrev.

Lagfart är ditt bevis hos lantmäteriet att du är fastighetsägare. Kostnaden för att bli registrerad som fastighetsägare är 1.5% av köpesumman. Banken kan dock sköta det administrativa gentemot lantmäteriet åt en mot en avgift.

Det är alltså två olika saker som du behöver betala för utöver köpesumman. Den ena går till banken och den andra till lantmäteriet.
 
Tacksam för att jag varken tänker sälja eller köpa inom rimlig framtid. Jag är en idiot när det gäller sånt. Fråga: Jag hittar inte mitt köpekontrakt, pantbrev, lagfart(?) Hur kan jag bevisa att jag faktiskt äger min BR?
 
Tacksam för att jag varken tänker sälja eller köpa inom rimlig framtid. Jag är en idiot när det gäller sånt. Fråga: Jag hittar inte mitt köpekontrakt, pantbrev, lagfart(?) Hur kan jag bevisa att jag faktiskt äger min BR?
Pantbrev och lagfart finns hos bsnken/lantmäteriet...
 
Lagfart har man väl ändå inte på en bostadsrätt? Pantbrev borde banken ha kopia på ☺️

Googlade, bostadsrätt har inga pantbrev heller.

Ah, jag har noll koll på sånt. Och har totalt glömt bort mäklare och liknande. Nåja, nu tror jag inte någon skulle ifrågasätta.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 029
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 527
· Visningar
79 503
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 267
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp