Huskur hosta

vinkelina

Trådstartare
Sjukskriven för sjuk rygg. Då passa kroppen på att dra igång en förkylning och idag kom hostan "på riktigt" borde vila ryggen och ligga ner, men då börjar jag hosta i stället så luften tar slut

Problemet är att jag äter medicin för ryggen som inte får blandas med hostmedicin (måste iväg till läkaren i så fall och orkar inte)

Så vad kan jag söka reda på i skåpen hemma. Honungsvatten har jag testat,hjälper en stund men är så sött.
 
Rethosta? I så fall varm mjölk med smör. Smakar INTE gott men hjälper hyggligt. Jag varierar det med en sked matolja som jag tycker lindrar.

Slemhosta kör jag en sådär 8-10 halstabletter typ vicks blå i en kopp te.
 
Undvik mjölkprodukter, de är slembildande.

Jag dricker myntate med lite honung i. Blir inte så sött och lindrar gott.
 
Undvik mjölkprodukter, de är slembildande.

Jag dricker myntate med lite honung i. Blir inte så sött och lindrar gott.
Aha, det är därför smörmjölken hjälper mot rethostan! :p har funderat på det där men det är onekligen skönt att ha något att hosta upp i stället för det där retande :)
 
Har läst någonstans om att man ska ställa lök(i vatten?)under sängen om man hostar på natten.Borde fungera på andra ställen också.
 
Ingen huskur men Cocillana är det enda som fungerar för min förkylning nu. Hostar så jag kräks på nätterna annars. På dagen tar jag inget, måste ju hosta ur mig skiten nån gång.
 
Gurgla med saltvatten. Rör ut 1 msk salt i ett glas vatten och gurgla. Svälj inte. Gurgla så mycket och så ofta du bara orkar. Ät också honung med sked. Du kan blanda ut honungen i vatten om du vill men låt inte honungen bli varmare än 42 grader för då dör det goda i honungen. Ät så många skedar honung per dag som du klarar men minst 3-4 msk fördelat över dagen.
Både saltvatten och honung är bakterie och virushämmande och förkortar förkylningar, influensor, hosta och halsont med flera dagar. Dessutom känns det oftast mycket bättre så fort man har ätit honungen och gurglat med saltvatten.
 
Timjanthé är väldigt effektivt mot hosta, och dessutom kan man dricka det hur ofta som helst utan biverkningar. Verkar slemlösande och antiinflammatoriskt i luftvägarna. 1 tsk vanligt kryddtimjan kokas i 2-3 dl vatten några min. och silas från. Tillsätt en sked honung, när téet svalnat något.
Vid extrem rethosta utan slembildning hjälper det med 1 tsk ingefära i ett par dl ljummen mjölk. Kan upprepas hur mycket som helst utan biverkningar. Det brukar för det mesta hjälpa med en omgång.
Gamla beprövade huskurer som verkligen fungerar!
 
Timjanthé är väldigt effektivt mot hosta, och dessutom kan man dricka det hur ofta som helst utan biverkningar. Verkar slemlösande och antiinflammatoriskt i luftvägarna. 1 tsk vanligt kryddtimjan kokas i 2-3 dl vatten några min. och silas från. Tillsätt en sked honung, när téet svalnat något.
Vid extrem rethosta utan slembildning hjälper det med 1 tsk ingefära i ett par dl ljummen mjölk. Kan upprepas hur mycket som helst utan biverkningar. Det brukar för det mesta hjälpa med en omgång.
Gamla beprövade huskurer som verkligen fungerar!

Fast njä, dricker man för mycket ingefärate så börjar man må illa. Ingefära i lagom mängd botar illamående men tar man för mycket så slår det över så att man mår illa istället. Det finns inget som har en verkan som inte också har biverkningar och med mängden ökar alltid risken för biverkningar.
 
Som sagt försök att hitta ett sätt att vila din rygg utan att ligga ner. Som någon skrev här saltvatten är så jädra bra, ofta skall man gurgla, 1 msk olivolja vid svår hosta på natten (kan behövas upprepade gånger) smakar fan men är riktigt effektivt. silvervatten. Gurgla ofta och svälj. Flera gånger om dagen.
För något år sedan blev jag sjuk. Är aldrig det och småbarnssmitta gick på jobbet. Jag blev riktigt sjuk, med en hosta som höll på att döda mig. Fick inte sova på två nätter och var helt slut i magmusklerna. Googlade och hittade mycket skoj. Ovan hjälpte mig över förväntan.
 
@vinkelina Det här är en utökad variant av @marthas recept.
Pressa vitlök i en mugg vatten. Riv i färsk ingefära och pressa citron. Mikra. Ta ut och låt svalna lite. Sedan rör du i honung. Äckligt - men det gör susen! Drick flera gånger under dagen.
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 613
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 318
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp