Husleverantör

Ajda

Trådstartare
Nu har vi hittat en gård (igen) som skulle kunna passa oss! Mark så vi kan ha hästarna hemma, nära stan så barnen kan gå kvar i sin skola.
MEN (finns alltid ett men när vi letar gård) boningshuset är risigt. Lite för litet för vårt tycke och gammalt och behöver blåsas ur hela alltet. Källare som behöver dräneras. Värmekälla behöver bytas. Ja allt behöver bytas på huset. Minst 1 miljon behöver läggas på det. Kanske mer... vi har inte räknat på det.

Tankarna går i att det kanske är bättre att riva och bygga ett nytt i stället. Brorsan kopierade ett hus från en husleverantör, tog in egen arkitekt och ändrade litegrann och byggde ett lösvirkeshus. För att hålla kostnaderna nere. Och ja det behöver vi med göra (hålla kostnaderna nere). Men bygga ett hus av lösvirke är ett enormt jobb. Kanske det är värt att köpa nyckelfärdigt i vår sits. Vi är ibga personer som behöver ha en massa tillval (tror jag).

Min fråga med den här tråden är egentligen om ni har några erfarenheter av olika ”husleverantörer”? Vilka är bra? Vilka ska man akta sig för?
 
Nu har vi hittat en gård (igen) som skulle kunna passa oss! Mark så vi kan ha hästarna hemma, nära stan så barnen kan gå kvar i sin skola.
MEN (finns alltid ett men när vi letar gård) boningshuset är risigt. Lite för litet för vårt tycke och gammalt och behöver blåsas ur hela alltet. Källare som behöver dräneras. Värmekälla behöver bytas. Ja allt behöver bytas på huset. Minst 1 miljon behöver läggas på det. Kanske mer... vi har inte räknat på det.

Tankarna går i att det kanske är bättre att riva och bygga ett nytt i stället. Brorsan kopierade ett hus från en husleverantör, tog in egen arkitekt och ändrade litegrann och byggde ett lösvirkeshus. För att hålla kostnaderna nere. Och ja det behöver vi med göra (hålla kostnaderna nere). Men bygga ett hus av lösvirke är ett enormt jobb. Kanske det är värt att köpa nyckelfärdigt i vår sits. Vi är ibga personer som behöver ha en massa tillval (tror jag).

Min fråga med den här tråden är egentligen om ni har några erfarenheter av olika ”husleverantörer”? Vilka är bra? Vilka ska man akta sig för?

Inte direkt ett svar på din ursprungsfråga, men vi gjorde som din bror. Med undantaget att vi gjorde ritningarna själva, sambon är byggnadsingenjör. Sen lät vi en lokal snickare bygga det. Vi fick ett bättre hus, på kortare tid och något större, för en mindre peng än vad många av husleverantörerna kunde erbjuda. Själva huset utan tomt gick på 3mille, 160kvm, enplans med en del lull lull, men ganska standard.

Vi gjorde inget arbete själva och snickaren projektledde arbetet mellan de olika underleverantörerna. Så man måste inte göra så mycket mer än ta kanske lite fler beslut när man bygger lösvirke. Eller snarare så att en husleverantör har tex. 4 typer av innerdörrar av ett fabrikat att välja mellan. Vi valde mellan alla som finns på marknaden.

Tittar man på de allra billigaste husen i standardmodell utan några som helst ändringar eller utsvävningar så blir det billigare med nyckelfärdigt mest troligt. Men jag hade alla gånger valt lösvirke igen, om vi skulle få för oss att bygga ett hus till.
 
Min sambo jobbar som snickare på en firma som bygger mycket lösvirkeshus och de räknar på ca 25000-30000 kr/kvm för ett hus, dock är inget markarbete eller trädgård inräknat i det. Slutpriset brukar bli högre än för de nyckelfärdiga husen i samma storlek, dock har de ett klientel som i regel väljer en del extra lullull som många av de nyckelfärdiga husen inte har.

Det låter som betydligt mer än en miljon för att göra i ordning det befintliga boningshuset, men det är nog tveksamt om det blir billigare att bygga helt nytt... I dagsläget finns det kanske en trädgård, vettig grund (även om den behöver dräneras) osv, som ju kostar en del att göra nytt.
 
vi har byggt nytt för över 12 år sedan med LB-hus, de har därefter gått i konkurs och återuppstått
Vi är mycket nöjda med vårat hus där totalsumman då blev 2,6 miljoner varav huset var 1,8 miljoner
Vi valde nyckelfärdigt för att bara kunna flytta in, det enda vi gjorde innan inflytt var att "damma" av väggar, tak och golv med fibermopp för att bli av med det fina byggdammet
 
Nu har vi hittat en gård (igen) som skulle kunna passa oss! Mark så vi kan ha hästarna hemma, nära stan så barnen kan gå kvar i sin skola.
MEN (finns alltid ett men när vi letar gård) boningshuset är risigt. Lite för litet för vårt tycke och gammalt och behöver blåsas ur hela alltet. Källare som behöver dräneras. Värmekälla behöver bytas. Ja allt behöver bytas på huset. Minst 1 miljon behöver läggas på det. Kanske mer... vi har inte räknat på det.

Tankarna går i att det kanske är bättre att riva och bygga ett nytt i stället. Brorsan kopierade ett hus från en husleverantör, tog in egen arkitekt och ändrade litegrann och byggde ett lösvirkeshus. För att hålla kostnaderna nere. Och ja det behöver vi med göra (hålla kostnaderna nere). Men bygga ett hus av lösvirke är ett enormt jobb. Kanske det är värt att köpa nyckelfärdigt i vår sits. Vi är ibga personer som behöver ha en massa tillval (tror jag).

Min fråga med den här tråden är egentligen om ni har några erfarenheter av olika ”husleverantörer”? Vilka är bra? Vilka ska man akta sig för?
Jag tror inte du kommer ner under en miljon för ett nyckelfärdigt hus med värmekälla installerad.
 
Jag tror inte du kommer ner under en miljon för ett nyckelfärdigt hus med värmekälla installerad.

Nej det vet vi. Med en miljon menade jag vad man minst var tvungen att lägga på nuvarande hus för att renovera det.

Och även om man lägger 1-1,5 miljon på renovering och tillbyggnad så ÄR det ett gammalt hus med allt vad det innebär. Därför går tankarna i om man ska skulle riva det befintliga och bygga ett nytt i stället.

Vi har diskuterat litegrann här hemma nu. Troligtvis renoverar vi och bygger till och inte bygger nytt OM ett köp blir aktuellt. Vi får se... visningen var igår och i förrgår. Inget bud är lagt än så länge. Marken är värd ca 1,8 miljoner. Det ligger ute för 2,7. Huset är som sagt i behov av total renovering och ladugård och uthus är i riktigt dåligt skick. Rivningsaktuella.
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: ufot
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 206
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 379
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 577
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp